Ίσως είναι οι υψηλές πτήσεις δημοτικότητας, που αναπόδραστα οδηγούν σε μια στάση σταρ. Ίσως είναι μια κάπως αφ’ υψηλού θεώρηση των πραγμάτων κουσούρι πολλών πρώην Υπουργών Εξωτερικών. Ίσως απλά να είναι πραγματικά πολυάσχολος ο Νίκος Δένδιας και να μην προλαβαίνει. Όπως και να έχει δεν έκανε καλή εντύπωση το γεγονός ότι την περασμένη Παρασκευή στη Βουλή στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων της Βουλής όπου συζητούνταν το νομοσχέδιο για την καινοτομία, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας, δεν ήταν παρών στην ακρόαση των φορέων και δεν άκουσε ούτε τον εκπρόσωπο των φορέων της αμυντικής βιομηχανίας (ΣΕΚΠΥ), ούτε τον εκπρόσωπο από το ερευνητικό κέντρο «Δημόκριτος».
-- Δεν ήταν λίγοι αυτοί που επισήμαναν ότι ίσως θα έπρεπε να δώσει λίγο περισσότερη σημασία στους φορείς.
Εξελίξεις στην ΕΛΒΟ;
Και αφού η κουβέντα έφερε τον τομέα της άμυνας να σας μεταφέρουμε μια φημολογία που κυκλοφορεί για την ΕΛΒΟ. Σύμφωνα με κάποιες πηγές η κοινοπραξία των ισραηλινών εταιρειών Plasan και SK Group εξετάζει να πουλήσει το μερίδιό της στην ΕΛΒΟ.
Η ενεργειακή... απόβαση στην Αθήνα
Στην Αθήνα και για να είμαστε πιο ακριβείς στο Λαγονήσι χτυπά από σήμερα η ενεργειακή καρδιά της Ευρώπης, καθώς για πρώτη φορά θα πραγματοποιηθεί στη χώρα μας το ετήσιο συνέδριο της Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία των Εθνικών Ενώσεων των Εταιρειών Ηλεκτρικής Ενέργειας (Eurelectric), το Eurelectric Power Summit, με τον τίτλο “Lights on”. Το συνέδριο ξεκινά σήμερα και θα ολοκληρωθεί αύριο Πέμπτη, ημέρα που μάλλον είναι και η πιο ενδιαφέρουσα από πλευράς ομιλιών και εκδηλώσεων. Στην Αθήνα θα βρεθούν για τρεις ημέρες το προεδρείο και στελέχη της Eurelectric, δηλαδή του ευρωπαϊκού συνδέσμου των μεγάλων ηλεκτροπαραγωγών της Ευρώπης του οποίου αντιπρόεδρος είναι ο επικεφαλής της ΔΕΗ, Γιώργος Στάσσης. Στη χώρα μας θα βρεθούν περίπου 500 επιτελικά στελέχη ενεργειακών ομίλων από όλη την Ευρώπη μαζί με θεσμικούς παράγοντες και θα συζητήσουν για την τρέχουσα κατάσταση αλλά κυρίως για την επόμενη ημέρα και τις προκλήσεις στην ενέργεια.
-- Και μόνο το γεγονός ότι για πρώτη φορά γίνεται στην Ελλάδα η συνεδρίαση του σημαντικού αυτού οργάνου λέει πολλά για την αναβάθμιση του ενεργειακού αποτυπώματος της χώρας μας.
-- Καθόλου τυχαία το συνέδριο θα ανοίξει σήμερα το πρωί με χαιρετισμό - ομιλία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη.
Το… μεροκάματο του Δημοσίου από τον Ηρακλή
Καλά πηγαίνουν οι εισπράξεις του Δημοσίου από τις προμήθειες εγγυήσεων για τις τιτλοποιήσεις του σχεδίου «Ηρακλής». Το πρώτο τρίμηνο του 2024, το κράτος εισέπραξε προμήθειες 33 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία του ΟΔΔΗΧ. Αν συνεχίσει έτσι, θα εισπράξει πάνω 130 εκατ. ευρώ φέτος, έναντι 124 το 2023. Το ποσό αυτό αντιστοιχεί στο κόστος, για παράδειγμα, του Youth Pass για έξι χρόνια. Η συνολική αξία των τίτλων που έχουν την εγγύηση του Δημοσίου παρουσίασε πολύ μικρή μείωση στο τέλος Μαρτίου, σε σχέση με το τέλος Δεκεμβρίου 2023, δηλαδή από τα 17,9 στα 17,66 δισ. ευρώ. Η μείωση θα ήταν μεγαλύτερη, αλλά προστέθηκαν οι εγγυήσεις σε δύο νέες τιτλοποιήσεις, της Εθνικής και της Τρ. Πειραιώς, που ανέβασαν το ποσό του εγγυημένου χρέους κατά 502 εκατ. ευρώ.
Οι επενδύσεις στα δίκτυα
Ο εκσυγχρονισμός των συστημάτων μεταφορών ηλεκτρικής ενέργειας αποτελεί το επόμενο μεγάλο στοίχημα της πράσινης μετάβασης και η χώρα κάνει ορισμένα βήματα σε αυτή την κατεύθυνση. Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάζει ο ενεργειακός σύμβουλος του πρωθυπουργού, Νίκος Τσάφος, σε πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης, οι επενδύσεις στο δίκτυο μεταφοράς και διανομής από τον ΑΔΜΗΕ και τον ΔΕΔΔΗΕ σχεδόν διπλασιάστηκαν, στα 1,2 δισ ευρώ πέρυσι. «Οι επενδύσεις στα δίκτυα μεταφοράς και διανομής σχεδόν διπλασιάστηκαν το 2023 έναντι του 2020-2022 και είναι σχεδόν τρεις φορές υψηλότερες από ό,τι σε οποιοδήποτε άλλο σημείο από το 2012 έως το 2019», γράφει σε ανάρτηση του. «Αυτοί οι αριθμοί δείχνουν επίσης μια ιδιαίτερη πρόκληση για την Ελλάδα - ότι τα δίκτυά μας παραμελήθηκαν κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης. Τώρα, μετά από χρόνια στασιμότητας, οι επενδύσεις επιτέλους αυξάνονται σύμφωνα με τις ανάγκες του συστήματος», συνεχίζει. «Έχουμε πολύ δρόμο ακόμα, φυσικά. Αλλά σε έναν κόσμο όπου οι αναβαθμίσεις του δικτύου αναδεικνύονται ως το απαραίτητο συστατικό για τη μετάβαση, αυτοί οι αριθμοί είναι ενθαρρυντικοί—και δείχνουν ότι η Ελλάδα θα συνεχίσει να πρωτοστατεί στην ενεργειακή μετάβαση».
Αγωνία για το Ανακαινίζω – νοικιάζω
Στο πρόγραμμα «Ανακαινίζω – νοικιάζω» έχει ποντάρει αρκετά η κυβέρνηση για την ανακούφιση της στεγαστικής κρίσης, που εν μέρει οφείλεται, όπως είναι γνωστό, στην ελλιπή προσφορά κατοικιών για μακροχρόνια μίσθωση. Το πρόγραμμα «τρέχει» εδώ και τρεις εβδομάδες, αλλά δεν είναι καθόλου σίγουρα αν μπορούμε να δούμε το ποτήριο μισογεμάτο ή μισοάδειο. Οι όροι του προγράμματος ήταν γνωστοί πολύ πριν ανοίξει η πλατφόρμα για αιτήσεις και στις πρώτες τρεις εβδομάδες έχουν υποβληθεί 1.700 αιτήσεις. Ο αριθμός δεν φαίνεται άσχημος, αλλά συνολικά στόχος είναι να καλυφθούν 12.500 ιδιοκτήτες και μένει να δούμε πόσο κοντά σε αυτό τον στόχο θα φτάσουμε. Θυμίζουμε ότι από την ΠΟΜΙΔΑ είχαν επικρίνει τους όρους του προγράμματος, καθώς η επιδότηση σε κάθε ιδιοκτήτη δεν θα μπορεί να ξεπερνά τα 4.000 ευρώ, ποσό μάλλον χαμηλό σε σχέση με το κόστος ανακαίνισης ενός παλιού διαμερίσματος και με τις σύγχρονες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης. Από την άλλη, οι ιδιοκτήτες που θα πάρουν την επιδότηση πρέπει να έχουν οικογενειακό εισόδημα μέχρι 40.000 ευρώ. Η λογική λέει ότι δεν είναι εύκολο για μια οικογένεια με τέτοιο εισόδημα και με την επιδότηση των 4.000 ευρώ να βρει τα χρήματα που χρειάζονται για να καλυφθεί το συνολικό κόστος της ανακαίνισης. Να δούμε, λοιπόν, τελικά πόσο κοντά στον στόχο του θα φτάσει το πρόγραμμα.
Αρχίζουν πρόστιμα για τρέιλερ
Το σύνθημα «τέλος στις παρατάσεις» έχει γίνει παντιέρα στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Πρόσφατο παράδειγμα η τακτοποίηση των τρέιλερ για βάρκες, σκαφάκια, μπαγκαζιέρες, πολλά εκ των οποίων είναι αυτοσχέδια. Ένα θέμα που αφορά χιλιάδες Έλληνες κυρίως σε νησιά και παραθαλάσσιες περιοχές. Το περιθώριο να βγάλουν άδειες και πινακίδες έληξε στα τέλη του 2023, πολλοί όμως το αγνόησαν. Έτσι, με απόφαση της υφυπουργού Χριστίνας Αλεξοπούλου, καθιερώθηκε πέναλτι. Όσοι θέλουν να μην φάνε πρόστιμο για παράνομο όχημα στον δρόμο βάσει ΚΟΚ θα πρέπει από 2 Ιουνίου ως 2 Οκτωβρίου να καταβάλουν ένα e-παράβολο 200 ευρώ, ώστε να νομιμοποιήσουν εν συνεχεία το τρέιλερ. Υπάρχουν βέβαια κι εκείνοι που δεν διαθέτουν καν Ειδικό Σημείωμα Ρυμούλκησης (ΕΣΡ), όπως ίσχυε μέχρι τον Δεκέμβρη, άρα αυτή τη στιγμή είναι απολύτως παράνομοι. Αν δεν σπεύσουν να εκδώσουν ΕΣΡ και να πληρώσουν το 200άρι, τα πρόστιμα θα πέσουν βροχή. Εχθές, μάλιστα, εστάλη εγκύκλιος στους 13 περιφερειάρχες για να συνετίσουν όσους υπαλλήλους κλείνουν το μάτι στους πολίτες ότι θα δοθούν και άλλες παρατάσεις.
-- Οι αρρυθμίες στην αγορά αυτοκινήτου έφεραν μικρή παράταση και για την αντικατάσταση παλαιών ταξί, άνω των 21 ετών, διότι δεν υπήρχαν ετοιμοπαράδοτα οχήματα. Αντιλαμβανόμενο το πρόβλημα το υπουργείο έδωσε περιθώριο ως τις 31 Ιουλίου 2024 σε αυτούς που αποδεδειγμένα το έχουν παραγγείλει και έδωσαν προκαταβολή τουλάχιστον 20% της αξίας του. Δίπλα σε αυτούς ευνοούνται και όσοι έχουν κατοχυρώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα ως την ίδια ημερομηνία.
Έρχονται παρεμβάσεις για τα ραδιόφωνα της παραμεθορίου
Μια νομοθετική παρέμβαση που στοχεύει στους κατοίκους της παραμεθορίου έρχεται σήμερα σε νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης. Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ραδιοφωνικοί σταθμοί στις παραμεθόριες περιοχές είναι οι παρεμβολές που δέχονται από τις γείτονες χώρες. Κάτι που έχει αποτέλεσμα να αναγκάζονται να εκπέμπουν σε άλλες συχνότητες από αυτές που έχουν αδειοδοτηθεί και να τιμωρούνται με πρόστιμα. Όπως ανέφερε ο υφυπουργός Κ. Κυρανάκης τη Δευτέρα, με τη νέα νομοθετική παρέμβαση του υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης, θα δοθεί η δυνατότητα στους ραδιοφωνικούς σταθμούς να έχουν και μια δευτερεύουσα συχνότητα για να εκπέμπουν. Επίσης, με την ίδια νομοθετική παρέμβαση αναστέλλονται και τα πρόστιμα που είχαν επιβληθεί από την ΕΕΤΤ. «Είναι πολύ σημαντική διάταξη γιατί όλα τα ραδιόφωνα σε Βορειοανατολικό, Νότιο Αιγαίο ακόμα και σε περιοχές των Κυκλάδων δέχονται παρεμβολές» σημείωσε και τόνισε πως μπαίνει τέλος στην αδικία για τους σταθμούς της παραμεθορίου.
Απεργίες σε ψηφιακά δικαστήρια
Πολλά έχουν αλλάξει, πράγματι, στα ελληνικά δικαστήρια. Όταν μπαίνει, πλέον, κάποιος σε μια δικαστική αίθουσα εντυπωσιάζεται από τη νέα εικόνα που αντικρίζει. Σύγχρονα μικρόφωνα, μεγάλες οθόνες και κάμερες έχουν ήδη εγκατασταθεί, προϊδεάζοντας για την επόμενη μέρα με τις τηλεδίκες και τα σύγχρονα συστήματα που θα φέρουν πιο γρήγορα την επίλυση υποθέσεων. Ωστόσο, κάποια πράγματα δεν αλλάζουν. Για παράδειγμα, αρκεί να απεργεί μια γραμματέας για να αναβληθεί μια δίκη. Χθες, σε μια απεργία της ΑΔΕΔΥ με μάλλο χαμηλή συμμετοχή δεκάδες ήταν οι δίκες που αναβλήθηκαν στην Ευελπίδων επειδή έλειπαν κάποιοι γραμματείς. Όσα ψηφιακά εργαλεία και αν εγκατασταθούν, τέτοια προβλήματα δεν λύνονται.
Οι καλύτερες πόλεις του κόσμου
Όσοι αναζητούν ποιότητα ζωής αλλά και ευκαιρίες καριέρας δεν έχουν παρά να διαλέξουν μεταξύ Νέας Υόρκης, Λονδίνου και Σαν Χοσέ στην Καλιφόρνια. Ή τουλάχιστον αυτό υποστηρίζει η Oxford Economics, βάσει του Global Cities Index που δημιούργησε. Εξετάζει 1.000 πόλεις ανά την υφήλιο βάσει μίας σειράς 27 δεικτών -οικονομία, περιβάλλον, ποιότητα ζωής και αρκετούς ακόμη- προκειμένου να εξάγει τα συμπεράσματά της. Στις πρώτες 50 θέσεις φιγουράρουν κυρίως πόλεις των ΗΠΑ και της Ευρώπης, ενώ εκτός από το Τόκιο που βρίσκεται στην 4η θέση, η επόμενη ασιατική πόλη είναι η Σεούλ στην 41η και η Σιγκαπούρη στην 42η. Όσο για την Αθήνα βρίσκεται κάπου στο μέσο της κατάταξης, στην 297η θέση. Και για να μην βιαστούμε να αρχίσουμε τη γκρίνια θα πρέπει να σημειωθεί ότι χαμηλότερα από την ελληνική πρωτεύουσα βρίσκονται πόλεις όπως η Φλωρεντία (299η) αλλά και η Βενετία (307η).
Νίκησε την Τεχνητή Νοημοσύνη η… Σκάρλετ Γιόχανσον
Εκτός από… φανερό όνειρο του πρώην υπ. Οικονομικών, Ευκ. Τσακαλώτου, η Σκάρλετ Γιόχανσον είναι και μαχήτρια και μάλιστα κατόρθωσε να νικήσει ακόμη και τον Σαμ Άλτμαν, τον επικεφαλής της OpenAI. Η διάσημη ηθοποιός απείλησε να σύρει την εταιρεία στα δικαστήρια, καθώς η φωνή της εφαρμογής «Sky», που είναι τμήμα του γνωστού ChatGPT, έμοιαζε με τη δική της, όπως αυτή ακούγονταν στην ταινία «Her». Σύμφωνα με τη Γιόχανσον, ο Άλτμαν την είχε προσεγγίσει πέρυσι τον Σεπτέμβριο, αλλά και φέτος τον Μάρτιο για να χρησιμοποιήσει τη φωνή της, αλλά η ίδια αρνήθηκε. Όμως τελικά αυτό δεν έγινε, με τον Άλτμαν να αναγκάζεται όχι μόνο να σβήσει τη φωνή στο «Sky» αλλά να ζητήσει και δημόσια συγνώμη, αν και επέμεινε ότι δεν έχουν χρησιμοποιήσει τη φωνή της ηθοποιού….
«Μακάβριες» επενδύσεις στην Ευρώπη
Η γήρανση του πληθυσμού της Ευρώπης είναι ένα γνωστό πρόβλημα, που κατά καιρούς «βλέπει» το φως της δημοσιότητας και τις χώρες να προσπαθούν να βρουν τρόπους να το επιλύσουν, κυρίως μέσω παροχής κινήτρων προς τα νέα ζευγάρια για να αποκτήσουν παιδί. Σύμφωνα με τα στοιχεία που υπάρχουν ένας στους πέντε Ευρωπαίους είναι αυτή τη στιγμή άνω των 65 ετών και έως το 2050 το ποσοστό θα φθάσει στο 30%. Όμως ακόμη και οι πιο δυσάρεστες εξελίξεις για κάποιους αποτελούν ευκαιρία να επενδύσουν. Αυτό ακριβώς ισχύει για τη γαλλική εταιρεία private equity Funecap Idf, η οποία επενδύει σε… αποτεφρωτήρια και γραφεία κηδειών. Μέχρι στιγμής έχει επενδύσει ένα δισ. ευρώ αγοράζοντας τέτοιου είδους assets στην Ευρώπη, ενώ τις επενδύσεις της στηρίζουν η βρετανική επενδυτική εταιρεία Charterhouse Capital Partners αλλά και η γαλλική Latour Capital.
Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.