ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φωτο: Aegean

Τα παρατράγουδα της Aegean, υπουργοί super star στη Θεσσαλονίκη και η διαφθορά

Πώς εμφανίζονται και εξαφανίζονται τα φθηνά εισιτήρια της Aegean, υπουργοί που μιλούν και απέρχονται, η διαφθορά κορυφαίο πρόβλημα για τις επιχειρήσεις, το τέλος των ιπποδρομιών, ο ΟΑΣΘ σε αιώνια εκκαθάριση και το άγχος Χατζηδάκη.

Ζευγάρι Ελλήνων που ζουν στο εξωτερικό ταξίδεψε προ ημερών αεροπορικώς με την Aegean στην Αθήνα για έκτακτο λόγο. Και ακριβώς επειδή ο λόγος ήταν έκτακτος δεν είχαν βγάλει εισιτήρια επιστροφής. Έτσι, όταν έφτασε η ώρα της επιστροφής επιχείρησαν την αγορά εισιτηρίων μέσω της ιστοσελίδας της Aegean. Ήταν αρκετά τυχεροί και βρήκαν σε καλή τιμή δύο εισιτήρια, κοντά στα 90 ευρώ έκαστο, προχωρώντας αμέσως στην αγορά. Ωστόσο, και ενώ βρίσκονταν στο τελευταίο βήμα για την ολοκλήρωση της συναλλαγής, η σελίδα «άσπρισε» και η συναλλαγή δεν ολοκληρώθηκε. Στα επόμενα λεπτά επιχείρησαν ξανά την διαδικασία, ωστόσο αυτή τη φορά τα διαθέσιμα εισιτήρια ήταν στην τιμή των… 400 ευρώ! Προσπάθησαν ξανά και ξανά αλλά κάτω από 400 ευρώ δεν εμφανίστηκε κάτι. Το ζευγάρι επικοινώνησε με την εξυπηρέτηση της Aegean, εξήγησαν ότι πετούν συχνά με την εταιρεία και περιέγραψαν ευγενικά το περιστατικό και τελικά μετά από πολλά μπρος - πίσω η εξυπηρέτηση τους είπε να μπουν τώρα στο σύστημα και, ω του θαύματος, βρέθηκαν δύο εισιτήρια των 90 ευρώ έκαστο. Τα οποία και αγοράστηκαν βάζοντας τέλος σ' αυτή τη μικρή περιπέτεια.  

-- Το περιστατικό αυτό ακούγεται πολύ οικείο σε όσους προσπαθούν κάπως πιο συχνά να αγοράσουν, σε καλές τιμές, εισιτήρια για πτήσεις της Aegean. Τα «φτηνά» εισιτήρια εξαφανίζονται λίγο πριν την ολοκλήρωση της συναλλαγής και μετά εμφανίζονται εισιτήρια πολλαπλάσιας αξίας, δημιουργώντας πολλά ερωτηματικά για τη διαφάνεια και τον τρόπο με τον οποίο οι αλγόριθμοί προσδιορίζουν τις τιμές των εισιτηρίων. 

-- Μια ακόμα ενδιαφέρουσα σύμπτωση που διαπιστώνουν όσοι προσπαθούν να εντοπίσουν φτηνά αεροπορικά εισιτήρια της Aegean μέσω του app της εταιρείας είναι ότι πολλές φορές βρίσκεις μεν φτηνά εισιτήρια για να πας, ωστόσο τα εισιτήρια επιστροφής, τουλάχιστον για όσους σχεδιάζουν ένα ταξίδι λίγων ημερών, είναι ιδιαίτερα αλμυρά.  

-- Και αν η εύρεση φτηνού εισιτηρίου είναι δύσκολη, αυτό που αποτελεί πραγματικά mission impossible είναι το να κάνει κάποιος χρήση δωρεάν θέσεων (που έλαβε για καθυστέρηση πτήσης) ή μιλίων. Διότι, κατά διαβολική σύμπτωση, δεν υπάρχουν ποτέ διαθέσιμες θέσεις για τη χρήση των προσφορών σε ημέρες που εξυπηρετούν, κάτι που τις καθιστά πρακτικά μη αξιοποιήσιμες.  


Υπουργοί super star 

Μια κάποια αίσθηση προκάλεσε, για να το θέσουμε κομψά, η βιασύνη των υπουργών που βρέθηκαν τη Δευτέρα στο συνέδριο που διοργάνωσε στη Θεσσαλονίκη η εφημερίδα Μακεδονία. Για να μην μακρηγορούμε «ήρθαν, μίλησαν και έφυγαν». Δεν είχαν χρόνο να ακούσουν μέρος των εργασιών του συνεδρίου και να έρθουν σε επαφή με επιχειρηματίες και πολίτες της τοπικής κοινωνίας. Σιγά τα νέα θα πει κάποιος: εδώ στην Αθήνα οι υπουργοί συχνά - πυκνά περνούν από 3-4 συνέδρια, μιλούν και αποχωρούν. Εμφανίζονται (συχνά με καθυστέρηση...), φωτογραφίζονται (με αέρα χολιγουντιανού σταρ) και... εξαφανίζονται (τρέχοντας για το επόμενο συνέδριο). Οπότε, προς τι η έκπληξη. Ωστόσο οι υπουργοί δεν βρίσκονται κάθε μέρα στη Θεσσαλονίκη και δεν έχουν την ευκαιρία να συγχρωτίζονται με πολίτες, παράγοντες και επιχειρηματίες της πόλης. Και, δεδομένου μάλιστα ότι η Νέα Δημοκρατία «ζορίζεται» πολύ στη Θεσσαλονίκη, θα περίμενε κανείς ότι μια τέτοια εκδήλωση θα αποτελούσε μια καλή ευκαιρία για τους πολιτικούς της ΝΔ να ζυμωθούν και να αφουγκραστούν τον κόσμο της Θεσσαλονίκης.  

-- Εκτός βέβαια αν έπιασαν τα vibes στην ατμόσφαιρα και γι’ αυτό ακριβώς απέφυγαν τις πολλές συναναστροφές. Διότι, χωρίς αμφιβολία, λίγο οι κακές επιλογές προσώπων, λίγο τα παλιά εσωκομματικά πάθη, λίγο το ύφος κάποιων από τα κεντρικά (Μέγαρο Μαξίμου) οδήγησαν τη Θεσσαλονίκη να αποτελεί το Νο1 πρόβλημα για τη Νέα Δημοκρατία.   


Το άδοξο τέλος των ιπποδρομιών 

Η δραστηριότητα της διοργάνωσης και διεξαγωγής ελληνικών ιπποδρομιών πέρασε από τον ζημιογόνο ΟΔΙΕ στον ΟΠΑΠ το 2016, όταν ο οργανισμός πλειοδότησε με 40,5 εκατ. ευρώ στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ. Παρά τις επενδύσεις που ξεπέρασαν τα 32 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση του προϊόντος, μόνο μερικές δεκάδες φίλιπποι παρακολουθούσαν τους αγώνες, όταν υποτίθεται πως η Φίλιππος Ένωση αριθμεί 20.000 μέλη. Τα τελευταία οκτώ χρόνια ο ΟΠΑΠ μέσω της θυγατρικής του Ιπποδρομίες ΑΕ κατέγραψε ζημιές 60 εκατ. ευρώ από τη δραστηριότητα, που μαζί με το τίμημα των 40,5 εκατ. ευρώ ανεβάζουν το κόστος για τον ΟΠΑΠ σε πάνω από 100 εκατ. ευρώ. Τα άλογα από 1.700 το 2012 περιορίστηκαν  στα 172 τα τελευταία δύο χρόνια και ο ΟΠΑΠ κατήγγειλε τη σύμβαση παραχώρησης όπως είχε δικαίωμα αφού «οι ενεργοί ίπποι υποχώρησαν κάτω από τους 300 για δύο συνεχόμενα έτη». Ο ΟΠΑΠ ανακοίνωσε πως θα παρέχει στους δικούς του υπαλλήλους (περίπου 45) μέτρα στήριξης, ενώ για τους ενεργούς αναβάτες και τους αναβάτες προπόνησης (περίπου 28 άτομα) προβλέπονται αποζημιώσεις αλλά και δωρεάν πρόγραμμα ιδιωτικής ασφάλισης υγείας για έναν χρόνο. Η παροχή αμοιβαίου ιπποδρομιακού στοιχήματος για τις ξένες ιπποδρομίες (από Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία και Νότιο Αφρική) θα συνεχιστεί κανονικά μέσω του δικτύου καταστημάτων ΟΠΑΠ. Άλλωστε, από τα 8 εκατ. ευρώ GGR του Ιπποδρόμου στο 11μηνο του 2023 (τελευταία επίσημα στοιχεία) μόνο τα 2 εκατ. ευρώ προέρχονταν από την Ελλάδα. Παρά τη διακοπή της δραστηριότητας ο ΟΠΑΠ θα συνεχίσει να καταβάλει 500.000 το χρόνο στη Φίλιππο Ενωση Ελλάδος, όπως προβλέπει η σύμβαση.


Ο ελέφαντας της διαφθοράς 

Αν έπρεπε να μαντέψουμε ποια είναι τα βασικά εμπόδια που αντιμετωπίζουν σήμερα οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα θα λέγαμε για τη γραφειοκρατία, τη δικαιοσύνη, τη φορολογία ίσως και τις δυσκολίες εξεύρεσης προσωπικού, πρόβλημα για το οποίο ακούγονται και γράφονται πολλά. Οπότε, μας προκάλεσε ιδιαίτερη εντύπωση το γεγονός ότι στην ετήσια έρευνα «Ο Σφυγμός του Επιχειρείν» που παρουσίασε τη Δευτέρα ο ΣΕΒ στις βελτιώσεις που χρειάζεται η χώρα, το 67% των επιχειρήσεων επισημαίνει ότι θέλει περισσότερη διαφάνεια και αντιμετώπιση διαφθοράς. Επίσης, το 67% των επιχειρήσεων θέλει μεγαλύτερη φορολογική ανταγωνιστικότητα, 54% σύγχρονη λειτουργία δημόσιας διοίκησης, 52% φορολογική ανταγωνιστικότητα για την εργασία, και το 52% αποτελεσματική λειτουργία θεσμών.  

-- Το ότι σήμερα το 2024 οι επιχειρηματίες θέτουν ως πρώτο θέμα την αντιμετώπιση της διαφθοράς θα έπρεπε να προβληματίσει ιδιαίτερα τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη που είχε θέσει ψηλά στην ατζέντα τη διαφάνεια και την αξιοκρατία από το 2019.  


Ο ΟΑΣΘ σε... αιώνια εκκαθάριση

Με μοντέλο Αθήνας, για πρώτη φορά από το 1957, στοχεύει να βγάλει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών από το τέλμα τις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης. Το μεγάλο «αγκάθι» της πόλης παραμένει ο ΟΑΣΘ, που μπήκε το 2017 σε καθεστώς εκκαθάρισης εν λειτουργία, αλλά δεν λέει να βγει από τότε. Αν και οι αντιδράσεις της τότε αντιπολίτευσης ήταν ιδιαίτερα επικριτικές στους σχεδιασμούς του πρώην υπουργού Χρήστου Σπίρτζη, μέχρι σήμερα η λύση του γρίφου μοιάζει να έχει σταλεί στις «ελληνικές καλένδες». Φαίνεται, όμως, πως το μοντέλο του δημόσιου ΟΑΣΑ, με θυγατρική την ΟΣΥ, τελικά θα επικρατήσει για το δίδυμο ΟΣΕΘ - ΟΑΣΘ. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι σήμερα, μετά από συνεχείς παρατάσεις του καθεστώτος εκκαθάρισης, το αμαξοστάσιο του ΟΑΣΘ ανήκει σε ιδιώτη, κάνοντας πολυπλοκότερη την ήδη δύσκολη διαδικασία εγκατάστασης των φορτιστών για τα ηλεκτρικά λεωφορεία που αναμένονται στην πόλη. Η σύμβαση πάντως, προϋπολογισμού 10 εκατ. για την εγκατάσταση του σταθμού φόρτισης έχει πάει προς έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο.

-- Σε αυτό το πεδίο, η άφιξη των 250 συνολικά ηλεκτρικών λεωφορείων της Yutong, 110 εκ των οποίων προορίζονται για τη Θεσσαλονίκη, σημειώνει ήδη μία καθυστέρηση 20 - 30 ημερών εξαιτίας των γεγονότων στην Ερυθρά Θάλασσα. Το χρονικό όριο του Απριλίου στενεύει έτσι επικίνδυνα. Όλα δείχνουν πως η εμφάνιση των πρώτων ηλεκτρικών λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη πάει πια για Μάιο, αντί Απριλίου.

-- Για να επανέλθουμε, όμως, στο ιδιότυπο καθεστώς της εκκαθάρισης του ΟΑΣΘ, βάσει του νόμου, το περιθώριο για το σφύριγμα της λήξης είναι ως και δύο χρόνια μετά την έναρξη λειτουργίας του μετρό της Θεσσαλονίκης! Περιθώριο που καθορίστηκε μάλιστα σε μια εποχή που η ολοκλήρωση του μετρό δεν φαινόταν καν στον ορίζοντα. Δεδομένου ότι αυτό πια αναμένεται, σύμφωνα με τη δέσμευση τόσο της πολιτικής ηγεσίας όσο και της κατασκευάστριας εταιρείας ΑΚΤΩΡ, τον ερχόμενο Νοέμβριο, ας ελπίσουμε ότι η λύση στο συγκοινωνιακό πρόβλημα της πόλης δεν θα περιμένει τρία ακόμη χρόνια.


Η Εφορία στους γάμους  

Όπου γάμος και χαρά, η… Εφορία πρώτη! Αυτό είναι το συμπέρασμα από τις εξελίξεις των τελευταίων ημερών, μετά τον «γάμο της χρονιάς» όπου αποκαλύφθηκε φοροδιαφυγή ολκής. Ο διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής, επιβεβαίωσε χθες (στον ANT1) ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα φοροδιαφυγής στους γάμους και άλλες κοινωνικές εκδηλώσεις, καθώς από δεκάδες ελέγχους που έγιναν το Σαββατοκύριακο διαπιστώθηκε ότι υπήρχε παραβατικότητα σε 6 στις 10 περιπτώσεις. Αποκάλυψε, μάλιστα, ότι υπάρχει μια πρωτοβουλία που θα αναλάβει η ΑΑΔΕ το επόμενο διάστημα, για να διευκολυνθούν οι έλεγχοι και να μπει ένα φρένο στην παραβατικότητα: οι εταιρείες που αναλαμβάνουν διοργάνωση δεξιώσεων θα είναι υποχρεωμένες να καταθέτουν σε ειδική πλατφόρμα το πελατολόγιό τους. Επίσης, ο κ. Πιτσιλής ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια για… πονηριές από τους influencers, του τύπου «διαφήμισα την εταιρεία του και μου πρόσφερε δωρεάν υπηρεσίες στον γάμο μου». Όπως είπε ο διοικητής της ΑΑΔΕ, αν όντως υπάρχουν τέτοιες συμφωνίες συμψηφισμού, θα πρέπει να υπάρχουν και τα αντίστοιχα έγγραφα που θα αναφέρουν ποιος ανταλλάσσει και τι. Γιατί, όπως ξεκαθάρισε, συμφωνία ανταλλαγής δεν σημαίνει ότι γίνεται δωρεάν. 


Ο Χατζηδάκης και το «δώστα όλα»

Ελαφρώς αγχωμένος από τις πιέσεις που δέχεται για παροχές δεξιά και αριστερά εμφανίστηκε χθες ο Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας στο πρωτοχρονιάτικο δείπνο του Ελληνογερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου. «Οι αγορές μας παρακολουθούν στενά και θα αντιδράσουν άμεσα αν αντιληφθούν παρεκκλίσεις από την δημοσιονομική σοβαρότητα και επιστροφή σε πολιτικές "δώστα όλα"», τόνισε χαρακτηριστικά. «Κατανοούμε απόλυτα τις ανάγκες που δημιουργεί ο αυξημένος πληθωρισμός», είπε, αλλά υπογράμμισε: «Δεν θέλω και δεν θέλουμε να βάλουμε την υπογραφή μας σε προσωρινά ευχάριστες αποφάσεις που θα γυρίσουν όμως την χώρα προς τα πίσω! Αυτό δεν θα ήταν ωφέλιμη, αλλά επικίνδυνη πολιτική!». Και διαβεβαίωσε ότι «για εμάς, η δημοσιονομική σοβαρότητα είναι αδιαπραγμάτευτη. Όχι γιατί μας το επιβάλει κάποιος τρίτος αλλά γιατί γνωρίζουμε ότι αποτελεί προϋπόθεση για οτιδήποτε άλλο». Όπως είπε, με αυτή την επιμονή σε μια σοβαρή δημοσιονομική πολιτική φτάσαμε στην επιτυχία της χθεσινής έκδοσης 10ετών ομολόγων, με την οποία καλύφθηκε το 40% των φετινών δανειακών αναγκών. «Πριν από μερικά χρόνια κανείς δεν μας δάνειζε και για αυτό μπήκαμε στα μνημόνια. Τώρα στόχος μας ήταν να δανειστούμε 4 δισ. και οι προσφορές έφτασαν τα 35 δισ. Δανειζόμαστε πια με επιτόκιο χαμηλότερο από ορισμένες μεγάλες χώρες», τόνισε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

-- Πολύ καλά ήταν όλα αυτά και χρήσιμα, αλλά ίσως θα ήταν ακόμη πιο ωφέλιμο για τη δημόσια συζήτηση να έλεγε ανοικτά ο υπουργός ποια μέτρα είναι αυτά για τα οποία πιέζεται και θα μπορούσαν να φέρουν τη χώρα πίσω, ίσως ακόμη και σε εποχές μνημονίων. Ένα ξεκάθαρο και συγκεκριμένο «όχι» σε αυτά τα μέτρα θα αύξανε ακόμη περισσότερο την αξιοπιστία της οικονομικής πολιτικής.


Ψήφος εμπιστοσύνης στη μητρική της Nova 

Την υλοποίηση των επενδυτικών πλάνων των εταιρειών του ομίλου, εξασφάλισε η United Group που εκμεταλλεύτηκε τη θετική συγκυρία που υπάρχει στις διεθνείς αγορές και τη συνεχή αύξηση της λειτουργικής της κερδοφορίας. Ο διεθνής τηλεπικοινωνιακός όμιλος που ελέγχει και τη Nova, προχώρησε στην αναχρηματοδότηση ομολόγων που έληγαν το 2026 και το 2029. Όπως πληροφορείται η στήλη, σε συνδυασμό και με την πώληση υποδομών στα Βαλκάνια τον περασμένο Αύγουστο, που απέφερε 1,22 δισ. ευρώ, και τη θετική αξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας του ομίλου από Moody’s και S&P, η United Group αναμένεται να ανεβάσει στροφές στα επενδυτικά της πλάνα, ειδικά στην Ελλάδα όπου ο ανταγωνισμός γίνεται ολοένα και πιο ισχυρός, ενώ και η Nova αποτελεί το «χρυσό παιδί» του ομίλου. 


Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες της στήλης παρέχονται αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να εκληφθούν ως συμβουλή, πρόταση, προσφορά για αγορά ή πώληση κινητών αξιών, ούτε ως προτροπή για την πραγματοποίηση οποιασδήποτε μορφής επένδυσης. Δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη της ιστοσελίδας για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Ευεργετηθέντες πλούσιοι, ο ΣΕΒ υπέρ του Ντράγκι και τα έργα στο αεροδρόμιο

Οι business Βασιλάκη με την κρατική βοήθεια, η «ανάσα» στη βιομηχανία από την Έκθεση Ντράγκι, ο project manager για τα έργα επέκτασης στο αεροδρόμιο, το τέλος της Φιερατέξ, το επεισοδιακό δ.σ. στην ΕΑΣ, οι τιμές κατοικιών και η Google.
businessdaily-Mystakidis-Telis
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Μυρίζει μπαρούτι στον ΣΕΒ, οι εκπλήξεις Μυστακίδη και τα μπόνους στην Aegean

Προετοιμασία πολέμου από την κ. Ι. Τσέτη, σιγή ιχθύος για το σχέδιο Τ. Μυστακίδη για ABB, ο Σόιμπλε το διασκεδάζει με τις ηχογραφήσεις Βαρουφάκη, ανεβάζει στροφές στο retail η Alpha Bank και η νέα πολιτική αποδοχών της Aegean.
SEV, SEB, Papalexopoulos
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Σπάνε παραδόσεις στον ΣΕΒ, οι άσκοπες θυσίες και τα πολλά νεύρα της κυβέρνησης

Πώς ο ΣΕΒ οδηγείται για πρώτη φορά σε στήσιμο κάλπης για την εκλογή προέδρου, οι βαριές κουβέντες από την κυβέρνηση για ένα δημοσίευμα, οι ζωές που χάνονται χωρίς να αλλάζει το κράτος και η μείωση τιμών στο ρεύμα.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Το ΥΠΕΣ και οι πολιτικές ευθύνες, η ερμηνεία για Moody's και το κενό στον τουρισμό

Τα ερωτήματα για τις ευθύνες του υπ. Εσωτερικών στην υπόθεση των e-mails, γιατί δεν ήταν έκπληξη η «ακινησία» του οίκου Moody's, ποιο δομικό πρόβλημα στον τουρισμό επισημαίνει ο Ευτ. Βασιλάκης και το πλεονέκτημα της Attica Bank.
Megaro Maximou, Maximou
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Κυβέρνηση σε θύελλα, η Alpha ανεβάζει στροφές και οι κρίσιμες πρώτες ύλες

Τα ακραία καιρικά φαινόμενα στην κυβέρνηση, η νέα διεθνής συνεργασία για τον όμιλο της Alpha Bank, το νομοσχέδιο για τις κρίσιμες πρώτες ύλες και το νέο fund που θα επενδύσει στην Ελλάδα.
ΕΠΙΜΟΝΟΣ ΚΗΠΟΥΡΟΣ

Ο άθλος στον προϋπολογισμό, ο Πούτιν και η δραχμή και το δάνειο στη Lamda

Η Ελλάδα πλησιάζει το πλεόνασμα στον προϋπολογισμό, ο Πούτιν θυμήθηκε τη δραχμή, τα καθηλωμένα Airbus «προσγείωσαν» τα κέρδη της Aegean, κλείνει μεγάλο δάνειο η Lamda και η επίτευξη των στόχων της ΔΕΗ στις ΑΠΕ.