Άρχισαν οι... εχθροπραξίες για τα υδροπλάνα και για το νομοσχέδιο που αφορά στα υδατοδρόμια από την πλευρά της ακτοπλοϊας, καθώς η απονήωση των «σιδερένιων πουλιών» θα διαταράξει τις ισορροπίες και ενδέχεται να μετακινήσει μεγάλο αριθμό επιβατών στα νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου από την ακτοπλοϊα στο νέο μέσο μεταφοράς.
Έτσι, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) κατέθεσε παρατηρήσεις στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, επί του νομοσχεδίου του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τα υδατοδρόμια, οι οποίες εστιάζουν σε πέντε σημεία και αφορούν θέματα ασφαλείας, αλλά και οικονομικά (τέλη λειτουργίας).
Από τα σχόλια του ΣΕΕΝ προκύπτει ότι οι ακτοπλόοι θέλουν να διασφαλίσουν όρους ασφαλούς προσέγγισης στα λιμάνια των επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων. Προτείνουν δε, μεταξύ άλλων, τη γνωμοδότηση της Ένωσης Πλοιάρχων σε ότι αφορά στην ενδεχόμενη παρακώλυση των ακτοπλοϊκών δρομολογίων.
Επιπλέον ζητούν να υπάρχει λειτουργία ηλεκτρονικών συστημάτων κρατήσεων και καταγραφής των επιβαινόντων, όπως ακριβώς ισχύει και με την ακτοπλοΐα. Τέλος, υπογραμμίζουν ότι τα τέλη λειτουργίας του υδατοδρομίου πρέπει να τηρούνται ξεχωριστά από τα τέλη των ακτοπλοϊκών επιβατών και οχημάτων.
Οι παρατηρήσεις του ΣΕΕΝ
Ειδικότερα, ο Σύνδεσμος επεσήμανε τα εξής:
«ΑΡΘΡΟ 3 – Παρ. 3α
Πεδίο Εφαρμογής – Γενικές Διατάξεις
Να μην επιτρέπεται η κατ΄ εξαίρεση λειτουργία υδατοδρομίου ή η χρήση υδάτινου πεδίου, εάν οι συνθήκες που επικρατούν στα λιμάνια προορισμού δεν επιτρέπουν την προσθαλάσσωση των υδροπλάνων.
Σύμφωνα με τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν στο Αιγαίο είναι βέβαιο ότι οι προσθαλασσώσεις εντός λιμένων θα είναι πολύ τακτικές και προτείνουμε σε περίπτωση δυσμενών καιρικών συνθηκών να ακυρώνονται οι πτήσεις πριν την αναχώρηση του υδροπλάνου από το λιμάνι αφετηρίας.
ΑΡΘΡΟ 4
Πρέπει να απαγορευτεί ρητά η χρήση των ακτοπλοϊκών λιμενικών τελών επιβατών και οχημάτων για τη χρηματοδότηση των υποδομών για την εξυπηρέτηση των επιβατών των υδατοδρομίων.
ΑΡΘΡΟ 8
Για τη χορήγηση άδειας υδατοδρομίου πρέπει να πιστοποιούνται οι εταιρείες για την καλή λειτουργία ηλεκτρονικών συστημάτων κρατήσεων και καταγραφής των επιβαινόντων, όπως ακριβώς ισχύει και με τα ακτοπλοϊκά πλοία.
ΑΡΘΡΟ 9 – Παρ. Α 1 γ)
Διαδικασία εξέτασης αιτήσεων για την έκδοση αδειών
Α. Εξέταση τεχνικού φακέλου
Λαμβανομένης υπόψη της σημασίας των ακτοπλοϊκών μας συγκοινωνιών για την ανάπτυξη των νησιών θεωρούμε απαραίτητη τη γνωμοδότηση της Ένωσης Πλοιάρχων σε ότι αφορά στην ενδεχόμενη παρακώλυση των ακτοπλοϊκών δρομολογίων.
ΑΡΘΡΟ 19
Τα τέλη λειτουργίας του υδατοδρομίου πρέπει να τηρούνται σε ξεχωριστό λογαριασμό με τα τέλη των ακτοπλοϊκών επιβατών και οχημάτων».
Τι αλλάζει με το νομοσχέδιο για τα υδατοδρόμια
Σημειώνεται ότι το νομοσχέδιο που προβλέπει τη δυνατότητα ίδρυσης υδατοδρομίου και σε ιδιωτικό φορέα πέραν των λιμένων και λιμνών της χώρας και ανοίγει το δρόμο για την επαναδραστηριοποίηση των υδροπλάνων στην Ελλάδα.
Οι αλλαγές στο νέο νομοσχέδιο στοχεύουν στην απλούστευση και στην επιτάχυνση των απαιτούμενων για την αδειοδότηση των υδατοδρομίων διαδικασιών.
Tα βασικά σημεία που εισάγει το προτεινόμενο σχέδιο νόμου σε σχέση με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο (ν.4568/2018) αφορούν:
α) στη δυνατότητα χορήγησης και ενιαίας «άδειας ίδρυσης και λειτουργίας» υδατοδρομίου, διατηρώντας τη δυνατότητα αδειοδότησης σε δύο στάδια του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου, ήτοι τη χορήγηση “αδείας ίδρυσης” και τη χορήγηση «αδείας λειτουργίας»
β) στη δυνατότητα χορήγησης «άδειας ίδρυσης» υδατοδρομίου, όχι μόνο σε δημόσιο φορέα, αλλά και σε ιδιωτικό φορέα,
γ) στην έκδοση «άδειας ίδρυσης» υδατοδρομίου χωρίς την απαίτηση επιθεώρησης, ώστε ο ενδιαφερόμενος, με την απόκτηση της άδειας να προβεί στις προβλεπόμενες από το νόμο ενέργειες για την κατασκευή του συνόλου των απαιτούμενων υποδομών και εγκαταστάσεων του υδατοδρομίου
δ) στη δυνατότητα χορήγησης άδειας υδατοδρομίου και σε τουριστικούς λιμένες (μαρίνες, καταφύγια και αγκυροβόλια), περιοχές ολοκληρωμένης τουριστικής ανάπτυξης (Π.Ο.Τ.Α.) και σύνθετα τουριστικά καταλύματα
ε) στη δυνατότητα εκπαίδευσης του προσωπικού λειτουργίας του υδατοδρομίου, όχι μόνο από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, αλλά κι από άλλους πιστοποιημένους φορείς του εσωτερικού ή εξωτερικού
στ) στη συγκρότηση ολιγομελούς επιτροπής Υδατοδρομίων για επιθεωρήσεις υδατοδρομίων.
Με το νομοσχέδιο καθορίζεται και τέλος αναχωρούντων επιβατών υπέρ του Δημοσίου, το οποίο δεν υπερβαίνει το ποσό των δέκα ευρώ ανά επιβάτη, ενώ καταργείται η θέσπιση τέλους ανά σκέλος πτήσης, το οποίο σε κάθε περίπτωση επιφέρει πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση στον επιβάτη. Επίσης, ορίζεται η σχετική εξουσιοδοτική διάταξη περί καθορισμού του τέλους και κάθε σχετικής λεπτομέρειας.
Στο Κεφάλαιο Β’ του σχεδίου νόμου, ρυθμίζονται θέματα που αφορούν στον εκσυγχρονισμό των εμπορευματικών και επιβατικών μεταφορών, με σκοπό, όπως αναφέρει το υπουργείο, τόσο την καλύτερη οργάνωση των επιχειρήσεων, όσο και την εξυπηρέτηση των επαγγελματιών των κλάδων που δραστηριοποιούνται στον εν λόγω τομέα.
Στο Κεφάλαιο Γ’ εισάγονται ρυθμίσεις που έχουν σαν σκοπό την καλύτερη κι άμεση εξυπηρέτηση του πολίτη (π.χ. καθιέρωση του θεσμού προσωρινής άδειας κυκλοφορίας, ταξινόμηση εισαγομένων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων κ.ά.) και διατάξεις που αφορούν στην καλύτερη λειτουργία της ΥΠΑ και ΑΠΑ.