«Πριν από περίπου 15 χρόνια, στον Σύνδεσμο Βιομηχάνων Ελληνικής Κεραμοποιίας ήμασταν πάνω από 50 μέλη, σήμερα μετά βίας φτάνουμε τα 10». Ο Άγις Κοθάλης, πρόεδρος του Συνδέσμου αλλά και πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Κεραμουργίας Βορείου Ελλάδας, περιγράφει με τα πιο μελανά χρώματα τις επιπτώσεις που είχαν οι απανωτές κρίσεις στον κλάδο. «Μέσα σε λίγα χρόνια, ο τζίρος του κλάδου από τα 200 εκατ. ευρώ που ήταν, έπεσε στα 30 εκατ. Το 2012 που ήταν η χειρότερη χρονιά, είχε μειωθεί περίπου κατά 85% η δραστηριότητα».
Η Κεραμουργία Βορείου Ελλάδας, μία οικογενειακή επιχείρηση που ξεκίνησε το 1935 και πλέον βρίσκεται στην τρίτη γενιά, αντιλήφθηκε από νωρίς τις άσχημες ημέρες που θα έρχονταν στην ελληνική οικοδομή και για τον λόγο αυτό στράφηκε σε αγορές του εξωτερικού. Το εργοστάσιο στην Νέα Σάντα στο Κιλκίς σε συνδυασμό με αυτό στη Λάρισα διαθέτουν την υψηλότερη παραγωγική δυναμικότητα στην Ευρώπη, παράγοντας 2.000 τόνους τούβλα την ημέρα και 170.000 τεμάχια σε κεραμίδια, ποσότητες αρκετές για να χτιστούν 100 σπίτια.
Οι επενδύσεις που πήγαν κόντρα στο κλίμα της εποχής και έφεραν την παραπάνω παραγωγική δυναμικότητα οδήγησαν την εταιρεία σήμερα να κατέχει το 60% της ελληνικής αγοράς αλλά και να πραγματοποιεί εξαγωγές από τις γειτονικές Βουλγαρία και Αλβανία ως την μακρινή Νέα Ζηλανδία και το μικροσκοπικό Κουρασάο στην Καραϊβική. Οι εξαγωγές ήταν αυτές που κράτησαν ζωντανή της ΚΕΒΕ στα πέτρινα χρόνια της ελληνικής οικοδομής.
Μέσα στην τελευταία δεκαετία, η εταιρεία αύξησε τις χώρες που έχει παρουσία από εννέα σε σαράντα με τις τελευταίες που προστέθηκαν το πρώτο εξάμηνο του 2023 να είναι η Γερμανία, η Ολλανδία, το Μαρόκο και το Κουρασάο. Πλέον οι εξαγωγές καταλαμβάνουν το 53% των πωλήσεων της Κεραμουργίας Βορείου Ελλάδος σε αξία και το 60% σε όγκο. Αξίζει να σημειωθεί ότι έντονη είναι η παρουσία και στην Μέση Ανατολή με ισχυρότερες αγορές αυτές των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, της Σαουδικής Αραβίας και του Ισραήλ.
Άγις Κοθάλης, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της KEBE
Ποιος είναι ο λόγος που κάποιος στην Νέα Ζηλανδία θα επιλέξει να αγοράσει τούβλα, ένα προϊόν που δεν ενσωματώνει κάποια προηγμένη τεχνολογία και είναι σχετικά εύκολο να παρασκευαστεί από μία μακρινή χώρα όπως η Ελλάδα; «Τα φθηνά μεταφορικά», θα εξηγήσει ο κ. Κοθάλης. «Όταν υπάρχει ο κίνδυνος κοντέινερ που έρχονται από την Ανατολή με εμπορεύματα να επιστρέψουν άδεια, οι τιμές στα ναύλα είναι πολύ χαμηλές. Υπάρχουν περιπτώσεις που η θαλάσσια μεταφορά σε μία σχετικά μακρινή χώρα είναι πιο οικονομική από ό,τι να στείλεις εμπόρευμα στην Κρήτη που μπορεί να χρειαστούν και οδικές μεταφορές» σημειώνει.
H Κεραμουργία Βορείου Ελλάδος θα τρέξει ένα επενδυτικό πλάνο 23 εκατ. ευρώ για τη βελτίωση και επέκταση του υφιστάμενου μηχανολογικού εξοπλισμού, με απώτερο στόχο τη βελτίωση της ποιότητας και τη μείωση του χρόνου και κόστους παραγωγής. Παράλληλα, στο επίκεντρο της δραστηριότητας της εταιρείας βρίσκεται το τμήμα Έρευνας και Ανάπτυξης με την συμμετοχή της εταιρίας σε ερευνητικά προγράμματα, συνολικού προϋπολογισμού 3,6 εκατ. ευρώ..
Σε επίπεδο οικονομικών μεγεθών, πέρυσι η εταιρεία παρουσίασε αύξηση του κύκλου εργασιών (47,1 εκατ. ευρώ) της τάξεως του 5,6%, συγκριτικά με το 2021 με τα Κέρδη προ Τόκων, Φόρων και Αποσβέσεων (EBITDA) να ανέρχονται σε 8,5 εκατ. ευρώ. Για την τρέχουσα χρήση η διοίκηση απέφυγε να δώσει σαφείς προβλέψεις, καθώς υπάρχει έντονη μεταβλητότητα τόσο σε επίπεδο παραγγελιών όσο και στο ενεργειακό κόστος.