ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φωτο: Shutterstock

Πατάει «γκάζι» η Motor Oil με «καύσιμο» τις καλύτερες τιμές πετρελαίου

Μετά τη δίμηνη διακοπή του διυλιστηρίου για εργασίες συντήρησης ο όμιλος αναμένει ανάκαμψη των εργασιών του. Συνεχίζεται το επενδυτικό πρόγραμμα εταιρικού μετασχηματισμού με αιχμή τις ΑΠΕ. Πως επηρεάζεται από την άνοδο των επιτοκίων.

H διοίκηση της Motor Oil είχε προϊδεάσει το επενδυτικό κοινό για τη μείωση των επιδόσεών της το δεύτερο τρίμηνο του 2023, αφού το δίμηνο Μαΐου-Ιουνίου το σύνολο των μονάδων του διυλιστηρίου στους Αγίους Θεοδώρους διέκοψε τη δραστηριότητα λόγω εργασιών συντήρησης.

Σημειώνεται πως μετά την εν λόγω συντήρηση το διυλιστήριο θα μπορεί να λειτουργήσει απρόσκοπτα για τουλάχιστον πέντε έτη. Το δεύτερο τρίμηνο του 2023 ο τζίρος του ομίλου διαμορφώθηκε στα 2,6 δισ. ευρώ από 4,6 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2022 και τα καθαρά κέρδη υποχώρησαν στα 38 εκατ ευρώ από 488 εκατ. ευρώ,

Συνολικά στο πρώτο εξάμηνο ο όμιλος είχε τζίρο 5,92 δισ. ευρώ (-25%), κέρδη ebitda 535 εκατ. ευρώ (-42,6%) και καθαρά κέρδη 275 εκατ. ευρώ (-60%). Από τα 5,9 δισ. του συνολικού τζίρου, τα 5,1 δισ. προήλθαν από τη διύλιση και εμπορία σε καύσιμα και λιπαντικά, τα 375 εκατ. ευρώ από τα ναυτιλιακά καύσιμα και τα 429 εκατ ευρώ από τις θυγατρικές NRG, MORE, Thalis κ.α.

Οι καταλύτες για την κερδοφορία του ομίλου

Οι προβλέψεις για το δεύτερο μισό του 2023 είναι θετικές και αναμένεται να παρουσιαστούν κατά τη σημερινή ενημέρωση της διοίκησης προς τους αναλυτές, αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα «πιάσουν» τις ιστορικές επιδόσεις του 2022.

Ειδικότερα, αναμένεται αύξηση του όγκου πωλήσεων μετά την επαναλειτουργία του διυλιστηρίου την ίδια ώρα  που η μέση τιμή του αργού το τρίτο τρίμηνο διαμορφώνεται στα 83 δολάρια το βαρέλι από 79 δολάρια το πρώτο εξάμηνο.

Επίσης, κατά τη διάρκεια του τρίτου τριμήνου 2023 καταγράφεται ανάκαμψη των περιθωρίων διύλισης, τόσο έναντι των περιθωρίων του αντίστοιχου τριμήνου της χρήσης 2022, όσο και από τα πολυ χαμηλά περιθώρια του β τριμήνου του 2023 λόγω των εργασιων συντήρησης.  Τα περιθώρια διύλισης θα βελτιωθουν και από τη λειτουργία του νέου συγκροτήματος κατεργασίας νάφθας, η παραγωγή του οποίου είναι προσανατολισμένη σε προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας (βενζίνες, κηροζίνη, υδρογόνο) με σημαντική διαφορά τιμής μεταξύ παραγόμενων προϊόντων και νάφθας. 

Επιπλέον, η διοίκηση επισημαίνει πως το πρώτο εξάμηνο του 2023 τα κέρδη ebitda του ομίλου επηρεάστηκαν θετικά από τα λειτουργικά αποτελέσματα των θυγατρικών που δραστηριοποιούνται στην αγορά παροχής υπηρεσιών ηλεκτρικής ενέργειας (NRG) και των ΑΠΕ (MORE) ενώ για το δεύτερο μισό της χρήσης 2023 αναμένει σημαντική συνδρομή από τις θυγατρικές που δραστηριοποιούνται στην αγορά λιανικής εμπορίας υγρών καυσίμων (AVIN, CORAL).

Η πορεία της ισοτιμίας δολαρίου/ευρώ όσο και τα χρηματοοικονομικά κόστη θα επηρεάσουν με τη σειρά τους τα κέρδη του ομίλου. Μεγάλο ποσοστό των πωλήσεων της μητρικής -πάνω από 80%- εξάγεται και τιμολογείται σε δολάρια, ενώ η άνοδος των επιτοκίων είχε ως αποτέλεσμα το πρώτο εξάμηνο του 2023 ο όμιλος να ξοδέψει για τόκους 66,5 εκατ ευρώ  έναντι 35,4 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2022.

Χάρη όμως στις υψηλές λειτουργικές ροές του πρώτου εξαμήνου που ανήλθαν στα  408 εκατ. ευρώ, ο όμιλος κατάφερε στο τέλος του πρώτου εξαμήνου να μειώσει τον καθαρό δανεισμό (σύνολο δανείων μείον διαθέσιμα) στα 1,55 δισ. ευρώ από 1,76 δισ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2022. Η σχέση καθαρού δανεισμού προς ίδια κεφάλαια διαμορφώνεται στο 0,68, ενώ ο όμιλος έχει έγκεκριμένα πιστωτικά όρια ύψους 2 δισ. ευρώ.

Η συνολική επενδυτική δαπάνη της εταιρείας το πρώτο εξάμηνο ανήλθε στα  97,1 εκατ. και η συνολική επενδυτική δαπάνη για τη χρήση 2023 αναμένεται να διαμορφωθεί στα 170 εκατ ευρώ. 

Ήδη, ο όμιλος το διάστημα 2013-2022 έχει προχωρήσει σε επενδύσεις 2,5 δισ. ευρώ, δημιουργώντας ένα από τα πιο σύγχρονα διυλιστήρια στην περιοχή της ΝΑ Μεσογείου με εξαγωγές σε 70 χώρες, ενώ παράλληλα έχει θέσει τις βάσεις για την επόμενη μέρα. «Σύμμαχος» στην προσπάθεια αυτή είναι τα κέρδη της διύλισης, που επιτρέπουν στην εταιρεία να προχωρεί σε εξαγορές, διατηρώντας παράλληλα πολύ χαμηλή σχέση καθαρού δανεισμού προς ebitda. Tην τελευταία πενταετία, το μέσο ebitda του ομίλου διαμορφώθηκε στα 687 εκατ. ευρώ.

Οι τέσσερις πυλώνες του εταιρικού μετασχηματισμού

Ο εταιρικός μετασχηματισμός της Motor Oil στηρίζεται σε τέσσερις πυλώνες:  Ο πρώτος πυλώνας είναι ο τομέας των ΑΠΕ. Η θυγατρική MORE μετά την εξαγορά της Άνεμος έχει σε λειτουργία 772MW. Με την εξαγορά και της Unagi αποκτά ένα χαρτοφυλάκιο έργων ΑΠΕ και συστημάτων αποθήκευσης πλέον των 3 GW, σε διάφορα στάδια ανάπτυξης.

Ο δεύτερος πυλώνας είναι αυτός της ηλεκτροκίνησης και της δημιουργίας του πρατηρίου του μέλλοντος. Σήμερα ο όμιλος έχει 1.500 πρατήρια σε Ελλάδα και εξωτερικό. Το δίκτυο ηλεκτροκίνησης,  incharge, της εταιρείας έχει φτάσει στα 1.000 σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων με στόχο το 2030  να φτάσει τα 4.000 σημεία φόρτισης. Στο πλαίσιο της παροχής ευρύτερης γκάμας υπηρεσιών στα πρατήρια της Coral εξαγοράστηκε και εταιρεία φαρμακευτικών ειδών.

Ο τρίτος πυλώνας αφορά στην αναβάθμιση του διυλιστηρίου της Κορίνθου. Οι επενδύσεις φέτος θα ανέλθουν στα 170 εκατ. ευρώ και θα κατευθυνθούν για την κατασκευή μίας νέας μονάδας διάσπασης προπυλενίου (Fluid Catalytic Cracker - FCCpropylene splitter), ενώ όπως προαναφέρθηκε ολοκληρώθηκε η κατασκευή του συγκροτήματος κατεργασίας νάφθας που λειτουργεί κανονικά.

Ο τέταρτος πυλώνας αφορά στην κυκλική οικονομία και τα ανανεώσιμα και εναλλακτικά καύσιμα. Στον τομέα αυτό έχουν γίνει σημαντικές επενδύσεις με την εξαγορά της Thalis (διαχείριση απορριμμάτων, υγρών αποβλήτων) και την εξαγορά της Verd (βιοκαύσιμα). Παράλληλα, η Μotor Oil, σε κοινοπραξία με τη ΔΕΗ, προχωρεί σε επένδυση για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου στη Δυτική Μακεδονία και, μαζί με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, στην κατασκευή μονάδας ηλεκτροπαραγωγής στην Κομοτηνή ισχύος 877MW.

Επίσης, η εταιρεία σχεδιάζει τη δημιουργία πλωτής Μονάδα Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης Φυσικού Αερίου (FSRU) στους Αγίους Θεοδώρους Κορινθίας. Eχουν εγκριθεί από το υπουργείου Περιβάλλοντος  οι περιβαλλοντικοί όροι για την κατασκευή του έργου και απομένει η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης από τη διοίκηση της Motor Oil.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Motor Oil: Περνά στην πράσινη εποχή με διαβατήριο τα κέρδη της διύλισης

Οι επενδύσεις 4 δισ. ευρώ στους τέσσερις στρατηγικοί πυλώνες ανάπτυξης -εκσυγχρονισμός διυλιστηρίου, λιανική, ΑΠΕ, εναλλακτικά καύσιμα και κυκλική οικονομία- αλλάζουν το προφίλ του ομίλου με χρονικό ορίζοντα το 2030.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η «χρυσή» επένδυση της Motor Oil που έφερε κέρδος 200 εκατ. το 2023

Η επένδυση νάφθας στο διυλιστήριο της Κορίνθου αύξησε τα περιθώρια κέρδους στη βενζίνη. Η διοίκηση έχει εκπονήσει επενδυτικό πρόγραμμα 340 εκατ. ευρώ για το 2024. Διανομή μερίσματος ρεκόρ, ύψους 199 εκατ. ευρώ.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Από το μηδέν στα 120 εκατ. τα κέρδη της Motor Oil από ανανεώσιμες

Υψηλά περιθώρια διύλισης στις αρχές του 2024, καθώς κλείνουν ή πωλούνται μονάδες στην Ευρώπη. Με την εξαγορά της Άνεμος ο όμιλος έχει εγκατεστημένη ισχύ σε ΑΠΕ 837MW. Τι αναφέρει η διοίκηση για μέρισμα και επενδύσεις.
Στάσσης-ΔΕΗ-ενέργεια
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Γιατί είναι ρεαλιστικός ο στόχος της ΔΕΗ για EBITDA 2,3 δισ. ευρώ το 2026

Η ΔΕΗ έχει πλέον ώριμα έργα σε ΑΠΕ σε αντίθεση με το παρελθόν, ενώ τα δίκτυα από τη Ρουμανία θα συνεισφέρουν σχεδόν το 20% των λειτουργικών κερδών. Διακόσιοι επενδυτές στο Λονδίνο για το νέο business plan.