Ο όμιλος Public υλοποιεί ένα πολυεπίπεδο επενδυτικό σχέδιο για την ενίσχυση του δικτύου καταστημάτων και τη διεύρυνση των παρεχόμενων υπηρεσιών, δημιουργώντας ένα οικοσύστημα γύρω από το omnichannel εμπόριο στοχεύοντας να «ρεφάρει» τις συσσωρευμένες απώλειες των τελευταίων ετών.
Ο όμιλος που έχει ιδρύσει ο Πάνος Γερμανός έχει μπει σε μία περίοδο επαναπροσδιορισμού της εμπορικής συνταγής του και ψάχνει να βρει πώς θα φτάσει σε ικανοποιητική κερδοφορία με τις σωστές δόσεις φυσικών καταστημάτων και ηλεκτρονικού εμπορίου, καθώς, παρά την αύξηση του τζίρου, η κερδοφορία παραμένει χαμηλή. Ο όμιλος διέθετε περίπου 70 καταστήματα και έχει να αντιμετωπίσει, επιπλέον, τον δυσεπίλυτο γρίφο της ενσωμάτωσης των σημείων πώλησης που λειτουργούσε η γερμανική MediaMarkt.
Γι αυτό το λόγο, ο όμιλος επενδύει δυναμικά στην ανάπτυξη νέων υπηρεσιών που προσφέρονται εντός και εκτός καταστήματος, ενισχύει το ηλεκτρονικό του κανάλι αλλά και το δίκτυο φυσικών καταστημάτων. Ήδη τον τελευταίο χρόνο, ο όμιλος δημιουργεί «Νέας Γενιάς» καταστήματα, φέρνει και υπηρεσίες πληρωμών και παράδοσης, ενώ έχει προχωρήσει σε στρατηγικές συνεργασίες με καινοτόμους παίκτες της αγοράς, και εξαγορές που θα ενισχύσουν τις ροές εσόδων του.
Ταυτόχρονα υπάρχει και το tech hub που έχει δημιουργήσει ο όμιλος, το PublicNEXT που θέλει να φέρει νέες εμπειρίες για τους καταναλωτές, με την προσθήκη νέων καινοτομιών όπως το e-invoicing, το mobile ordering, το checkout στα καταστήματα, καθώς και τη δυνατότητα έκδοσης ηλεκτρονικής απόδειξης.
Το πλάνο που θα ενισχύσει το ανοδικό μομέντουμ
Ο ανταγωνισμός έχει γίνει πολύ σκληρός για τις μεγάλες αλυσίδες που επιλέγουν το πολυκαναλικό μοντέλο, καθώς απέναντι τους βρίσκονται μικρότερα καταστήματα που διαθέτουν τα προϊόντα τους ηλεκτρονικά μέσω marketplace σε πολύ χαμηλότερες τιμές λόγω των ελάχιστων λειτουργικών εξόδων που έχουν. Ωστόσο, η Public στοιχηματίζει στις προσφερόμενες υπηρεσίες που δεν μπορούν να προσφέρουν τα ηλεκτρονικά καταστήματα και αναβαθμίζουν τη συνολική εμπειρία του πελάτη.
Ο όμιλος καταγράφει διψήφια αύξηση μεγεθών από την αρχή του χρόνου, λόγω και των πληθωριστικών πιέσεων, ωστόσο αποτελεί «γρίφος» αν θα επιστρέψει φέτος στην κερδοφορία. Παρά το γεγονός ότι ο όμιλος προβλέπει μια δύσκολη χρονιά για το λιανεμπόριο, με την αγορά να αναμένεται να καταγράψει μονοψήφια ανάπτυξη, η Public στοχεύει να διατηρήσει την ηγετική θέση που κατέχει, αναβαθμίζοντας το omnichannel μοντέλο.
Η διείσδυση του online καναλιού ξεπερνά το 25% του συνολικού τζίρου, με την Public Group να στοχεύει να φτάσουν το 50% οι διαδικτυακές πωλήσεις. Ειδικότερα, σύμφωνα με τον όμιλο, τους πρώτους μήνες του 2023, οι ψηφιακές πωλήσεις των Public αναπτύσσονται με υψηλό διψήφιο ρυθμό, ενώ τα έσοδα του νέου Public Marketplace έχουν διπλασιαστεί το ίδιο διάστημα.
Οι υπηρεσίες που έχουν ήδη υλοποιηθεί, αφορούν και τη γρήγορη επισκευή smartphones, laptops και tablets μέσω της iRepair, τη next-day παράδοση σε όλη την ηπειρωτική Ελλάδα έχοντας τις συνεργασίες με BoxNow και SVUUM, την εγκατάσταση οικιακών συσκευών μέσω της πλατφόρμας Douleutaras.gr, ενώ παράλληλα προσφέρει και νέες υπηρεσίες στο κομμάτι των πληρωμών έχοντας συνεργασία με την Klarna και τη Revolut.
Ο όμιλος προσβλέπει επίσης σημαντικά οφέλη από την είσοδό της στην αγορά των audiobooks, όπως είχε προαναγγείλει και ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Ρ. Μπουρλάς τον Οκτώβριο, γι αυτό και επένδυσε στην εξαγορά ποσοστού συμμετοχής στη BookVoice με την οποία είχε ξεκινήσει συνεργασία τον Απρίλιο, χωρίς ωστόσο να ανακοινώνεται το ύψος των χρημάτων που δόθηκαν και το μερίδιο που πέρασε στη Public.
Η Bookvoice.gr διαθέτει 565 βιβλία από 31 εκδοτικούς οίκους, ενώ σε συνεργασία με τη Public θα προσφέρει δωρεάν τη νέα σειρά σχολικών ηχητικών βιβλίων για όλες τις τάξεις, με την τεχνολογία να δίνει φωνή στο μάθημα της Ιστορίας που διδάσκεται σε όλες τις σχολικές βαθμίδες (από τη Γ’ Δημοτικού ως τη Γ’ Λυκείου), ενώ όπως αναφέρει η Public, σύντομα, στην κατηγορία «σχολικά» audiobooks θα ενταχθούν και άλλα μαθήματα, μέχρις ότου κάθε σχολικό βιβλίο να είναι διαθέσιμο.
Στο κομμάτι των πληρωμών, η Public έκλεισε ένα χρόνο συνεργασίας με την Klarna φέρνοντας για πρώτη φορά το 2022 την υπηρεσία «Public Now Pay Later», την πληρωμή με 3 άτοκες δόσεις, χωρίς πιστωτική καθιερώνοντας μια νέα ψηφιακή συνήθεια,η οποία στη συνέχεια προστέθηκε και στα φυσικά καταστήματα και όπως αναφέρει η Public το 35% των καταναλωτών επιλέγουν την υπηρεσία για τις αγορές τους σε κατηγορίες wearables, ηλεκτρονικά σκούτερ, smartphones, gaming κονσόλες και τηλεοράσεις.
Η Public λάνσαρε τον Ιούνιο και την υπηρεσία Revolut Pay που καταγράφει σημαντική αποδοχή από τους χρήστες. Το Revolut Pay, πρόκειται για μια έξυπνη υπηρεσία πληρωμών, η οποία δίνει σε όλους τους καταναλωτές τη δυνατότητα να πληρώσουν για προϊόντα και υπηρεσίες χωρίς συνδρομές και επιπλέον κόστη, ενώ η συνεργασία με τα Public φέρνει ακόμα μία μέθοδο πληρωμής με ένα κλικ, χωρίς να χρειάζεται να εισάγει ο χρήστης τα στοιχεία της κάρτας του.
Ικανοποίηση επίσης επικρατεί στη Public και για τα πρώτα δείγματα της υπηρεσίας Express pick up, η οποία λανσαρίστηκε πριν από μερικούς μήνες, και σημειώνει υψηλή αποδοχή και 95% έγκαιρη παράδοση σε όλο το δίκτυο καταστημάτων Public σε Ελλάδα και Κύπρο, με περισσότερες από 65.000 παραγγελίες αν έχουν παραδοθεί μέσα σε 6 μήνες
Ανάπτυξη της καινοτομίας και νέων προϊόντων
Το Public Group έχει αναπτύξει επίσης και ένα οικοσύστημα καινοτομίας, που περιλαμβάνει επενδύσεις σε καινοτόμες και ταχέως αναπτυσσόμενες εταιρείες (scaleups), συνεπενδύσεις και συνεργασίες με Venture Capital Funds, καθώς και το δικό του hub καινοτομίας, το Public Next.
Σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, το Public Next πρόκειται να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην πορεία της Public με όλες τις καινοτομίες και νέες ψηφιακές υπηρεσίες να προέρχονται από το τεχνολογικό hub που απασχολεί ήδη 100 άτομα. «Το Public Next αρχές του 2021 είχε 25 ανθρώπους και πλέον θα κλείσει το 2022 με 100 άτομα. Οι περισσότεροι είναι προγραμματιστές, developers. Κάνουμε μια τεράστια επένδυση σε μια ομάδα που σχεδιάζει το μέλλον» είχε αναφέρει ο κ. Μπουρλάς τον περασμένο Οκτώβριο.
Επενδυτικός βραχίονας για την υλοποίηση αυτού του οράματος είναι η Public Capital Partners που αυτή τη στιγμή υλοποιεί επενδύσεις 20 εκατ. ευρώ σε καινοτόμες scale-up εταιρείες, ενώ συμμετέχει και στο Endeavor Catalyst Fund IV και το Venture Friends 3.