Ένα «βαρύ» επενδυτικό πρόγραμμα 10 δισ. ευρώ σε Παραχωρήσεις και Ενέργεια για τα επόμενα χρόνια ανακοίνωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κ. Γιώργος Περιστέρης κατά τη διάρκεια της ετήσιας γενικής συνέλευσης των μετόχων. Μάλιστα, τα 2 δισ. από τα 10 δισ. θα επενδυθούν εντός του 2023.
Σε ερωτήσεις μετόχων για τη χρηματοδότηση των επενδύσεων, ο κ. Περιστέρης επισήμανε ότι τα κεφάλαια τόσο για την ίδια συμμετοχή του ομίλου, όσο και τα δανειακά κεφάλαια είναι εξασφαλισμένα. «Έχουμε υψηλά διαθέσιμα 1,5 δισ. ευρώ, χαμηλή δανειακή μόχλευση με σχέση καθαρού χρέους/EBITDA στο 2,3x, σημαντικές ροές από τις παραχωρήσεις, υψηλή κερδοφορία και ανοικτές πιστωτικές γραμμές ακόμη και από ξένες τράπεζες, παρά το γεγονός πως η χώρα δεν έχει ακόμη επενδυτική βαθμίδα», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Σχετικά με την άνοδο στο κόστος χρήματος ο κ. Περιστέρης υποστήριξε ότι τα υψηλά επιτόκια επηρεάζουν τους πάντες. Διευκρίνισε όμως πως στα υφιστάμενα έργα τα επιτόκια είναι «χετζαρισμένα» σε ποσοστό 75%, ενώ για τα νέα έργα εξετάζεται αναλυτικά η σχέση κόστους/οφέλους για τον όμιλο. Επίσης, διευκρίνισε πως δεν υπάρχουν σημαντικές ανάγκες αναχρηματοδότησης έως το 2027.
Ερωτώμενος για το αν υπάρχει κάποιος βαθμός δυσκολίας στην έκδοση εγγυητικών από τις τράπεζες, ο κ. Περιστέρης υποστήριξε «ότι οι μεγάλοι προϋπολογισμοί των έργων συνοδεύονται και από αυξημένες εγγυητικές. Για όποιον όμως πληροί τις προϋποθέσεις και είναι αξιόχρεος οι τράπεζες ανταποκρίνονται. Εμεις δεν έχουμε κανένα πρόβλημα με την έκδοση εγγυητικών».
Ο κ. Περιστέρης απέφυγε να κάνει οικονομικές προβλέψεις για την τρέχουσα χρήση. Αρκέστηκε να πει πως «είμαστε αισιόδοξοι για την πορεία του ομίλου τα επόμενα χρόνια, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διανύει την πιο παραγωγική περίοδο στην ιστορία της».
Για τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, ο επικεφαλής του ομίλου δήλωσε πως θα κατατεθεί τον Ιούλιο προς έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Ήδη, βρίσκονται στο ΤΑΙΠΕΔ τα έγγραφα για τη χρηματοδότηση της σύμβασης αλλά και των έργων που προβλέπονται για τη βαριά συντήρηση του δρόμου.
Για τη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής στην Κομοτηνή σε συνεργασία με τη Motor Oil δυναμικότητας 877MW εκτίμησε ότι θα τεθεί σε εμπορική λειτουργία το 2024 και το αεροδρόμιο στο Καστέλι, όπου υπήρξαν καθυστερήσεις, το 2026.
Για την εμβληματική επένδυση του ολοκληρωμένου τουριστικού συγκροτήματος με καζίνο στο Ελληνικό ο κ. Περιστέρης είπε πως τελειώνουν οι μελέτες και ο στόχος είναι να ξεκινήσουν οι πρόδρομες εργασίες κατασκευής από τον Ιούλιο εφόσον έχουν εκδοθεί οι απαραίτητες άδειες.
Στον κλάδο της κατασκευής (ανεκτέλεστο 5,5 δισ. ευρώ), μεγάλο μέρος των έργων της ΤΕΡΝΑ προέρχεται από ίδιες επενδύσεις του ομίλου (Εγνατία, Καζίνο, Καστέλι), γεγονός που περιορίζει το ρίσκο. Παράλληλα, όπως υποστηρίζει η διοίκηση, στα έργα για λογαριασμό τρίτων προβλέπονται ρήτρες που σε μεγάλο βαθμό τα προστατεύουν από απότομες διακυμάνσεις στο κόστος.
Στην καθαρή ενέργεια, η εγκατεστημένη ισχύς της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή από ΑΠΕ θα ξεπερνά σε δύο μήνες τα 1.200 MW, έναντι συνολικής εγκατεστημένης ισχύος 906 MW στο τέλος του 2022. Ως εκ τούτου, η συνολική ισχύς έργων σε λειτουργία, υπό κατασκευή και έτοιμων προς κατασκευή ξεπερνάει τα 2.000 MW.
Επιπλέον, προχωράει σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα η κατασκευή του μεγάλου έργου αποθήκευσης στην Αμφιλοχία (680 MW), μια επένδυση που θα βοηθήσει στην εξάπλωση των ΑΠΕ.
Η γενική συνέλευση ενέκρινε την επιστροφή κεφαλαίου 0,20 ευρώ ανά μετοχή για τη χρήση του 2022. Ο κ. Περιστέρης επισήμανε πως την τελευταία διετία ο όμιλος έχει επιστρέψει προς τους μετόχους 60 εκατ. ευρώ, μέσα από επιστροφές κεφαλαίου και επαναγορές μετοχών.
Το 2022 τα συνολικά έσοδα του ομίλου διαμορφώθηκαν στα 3,9 δισ. ευρώ από 1,44 δισ. ευρώ το 2021, λόγω και της πλήρους ενοποίησης της θυγατρικής ΗΡΩΝ στον τομέα της εμπορίας και παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας. Τα προσαρμοσμένα EBITDA ανήλθαν στα 661,8 εκατ. ευρώ από 323,5 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη έφτασαν τα 174 εκατ. ευρώ από 33 εκατ. ευρώ το 2021.