Ούτε το 2022 κατάφερε η αλυσίδα Public να αφήσει πίσω τις ζημιογόνες χρήσεις, έχοντας συσσωρεύσει μεγάλες ζημιές από τη λειτουργία της τα τελευταία χρόνια. Καθώς η αλυσίδα, που πλέον ενσωματώνει και τον κλάδο λευκών συσκευών μετά την εξαγορά των δραστηριοτήτων της Media Markt στην Ελλάδα, εξακολουθεί να αναζητεί τον δρόμο προς τη βιώσιμη κερδοφορία, εντείνεται η φημολογία για αναζήτηση αγοραστή από την Olympia Group του Πάνου Γερμανού, την οποία ο όμιλος διαψεύδει κατηγορηματικά.
Σε μια χρονιά ισχυρής ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, χωρίς τους περιορισμούς στο λιανεμπόριο που επιβλήθηκαν για την αντιμετώπιση της πανδημίας, και με την αύξηση τζίρου στο λιανεμπόριο -εν μέρει πληθωριστική- να ξεπερνά το 20%, η Public είχε άλλη μία ζημιογόνο χρήση, σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς.
Η Public αν και αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους παίκτες της αγοράς, την τελευταία επταετία «βυθίζεται» σε ζημιές που έχουν ξεπεράσει σωρευτικά τα 100 εκατ. ευρώ, καθώς η αγορά έχει μετατραπεί σε «ναρκοπέδιο» και η επίτευξη κερδοφορίας είναι εξαιρετικά δύσκολη.
Αυτό ισχύει πρωτίστως για μεγάλες αλυσίδες όπως η Public, που διατηρεί δεκάδες καταστήματα με υψηλό κόστος επένδυσης και λειτουργίας, σε ένα κλάδο όπου ο κίνδυνος της amazonοποίησης δεν είναι πλέον θεωρητικός: εκατοντάδες μικρότερα ηλεκτρονικά καταστήματα διαθέτουν τα προϊόντα τους σε πολύ χαμηλότερες τιμές μέσα από τις πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου, λόγω των ελάχιστων λειτουργικών εξόδων που έχουν.
Η επίτευξη υψηλών τζίρων δεν φαίνεται να δίνει απάντηση στο πρόβλημα της κερδοφορίας. Είναι χαρακτηριστικό πως ακόμα και το 2022, όπου ο τζίρος της Public ξεπέρασε τα 500 εκατ. ευρώ, ο όμιλος δεν θα καταφέρει να ξεφύγει από τις ζημιές, αν και εκφράζεται αισιοδοξία από τη διοίκηση πως η επιτάχυνση του μετασχηματισμού του ομίλου θα επιτρέψει να κλείσει ο κύκλος της ζημιογόνου λειτουργίας, που υποχρέωσε τον μητρικό όμιλο να προσφέρει «ένεση» κεφαλαίων 50 εκατ. ευρώ το 2021, προκειμένου να ξεπεραστεί το πρόβλημα των αρνητικών ιδίων κεφαλαίων.
Παρά το γεγονός ότι ο κύκλος εργασιών της ενισχύεται τα τελευταία χρόνια, η εταιρεία εμφανίζει ζημιές σε όλες τις χρήσεις από το 2016 μέχρι και την΄ χρήση του 2021, την τελευταία για την οποία υπάρχουν δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις. Μάλιστα, λόγω της μείωσης των ιδίων κεφαλαίων σε αρνητικά επίπεδα, οι ορκωτοί λογιστές εξέφρασαν ουσιώδη αβεβαιότητα για τη συνέχιση της δραστηριότητας της εταιρείας, στις παρατηρήσεις τους για τις καταστάσεις του 2021.
Ειδικότερα, οι ζημιές προ φόρων από το 2016 έως και το 2020 είχαν φτάσει σωρευτικά τα 45,6 εκατ. ευρώ, την ίδια στιγμή που ο συνολικός τζίρος είχε ξεπεράσει τα 1,3 δισ. ευρώ. Το 2021, με την πανδημία να προκαλεί τεράστια προβλήματα στο λιανεμπόριο και να επηρεάζει σοβαρά την καταναλωτική συμπεριφορά, η Public Group μπήκε σε φάση μετασχηματισμού, καθώς είχε ολοκληρωθεί και το deal για τα καταστήματα λευκών συσκευών MediaMarkt τον Αύγουστο του 2020. Ο τζίρος εκτοξεύτηκε κατά 43,6% έναντι της περασμένης χρονιάς, στα 436,73 εκατ. ευρώ, όμως και οι ζημιές έφτασαν σε υψηλό επταετίας, στα 61,91 εκατ. ευρώ. Έτσι, σωρευτικά οι ζημιές των τελευταίων έξι ετών ανήλθαν στα 107,5 εκατ. ευρώ.
Πιστεύει στο πολυκαναλικό μοντέλο η Public
Ο όμιλος αναπτύχθηκε αρχικά στις ηλεκτρονικές συσκευές και τα βιβλία, αποκτώντας τα καταστήματα της γαλλικής Fnac και υιοθετώντας το μοντέλο της γαλλικής αλυσίδας, ενώ με την εξαγορά της MediaMarkt εισήλθε πλέον και στις λευκές συσκευές. Παράλληλα, ανέπτυξε το κανάλι του ηλεκτρονικού εμπορίου, που κάθε χρόνο αυξάνει το μερίδιο του στον συνολικό τζίρο.
Στη διοίκηση της αλυσίδας, εξακολουθούν να πιστεύουν ότι, παρά τη μεγάλη πίεση στα περιθώρια κέρδους στο λιανεμπόριο ηλεκτρονικών και λευκών συσκευών, μπορεί να βρεθεί το κατάλληλο εμπορικό μείγμα δικτύου καταστημάτων και ηλεκτρονικού εμπορίου που θα επιτρέψει στην Public να λειτουργήσει με κερδοφορία, προσφέροντας στους καταναλωτές ένα «πακέτο» προϊόντων και υπηρεσιών που δεν θα βρουν στα λεγόμενα «σκρουτζομάγαζα».
«Δεν είναι τυχαίο», λένε στελέχη της εταιρείας, «ότι και η Walmart στις ΗΠΑ έχει καλύψει τη διαφορά με την Amazon και καταγράφει ισχυρότερα μεγέθη». Σημειώνουν πως ο καταναλωτής έχει ανάγκη την ανθρώπινη επαφή, ώστε να ενημερωθεί για μια συσκευή, και πλέον μπορεί να απολαύσει υπηρεσίες που δεν θα μπορούσε αλλιώς, όπως η απομάκρυνση μιας παλιάς συσκευής ή η επέκταση εγγύησης που του προσφέρει προστασία και του εξοικονομεί χρήματα.
Σε κάθε περίπτωση, αυτή η αναζήτηση του κατάλληλου μοντέλου omniretail (πολυκαναλικό μοντέλο πωλήσεων) περνά μέσα από δύσκολες αποφάσεις για το δίκτυο καταστημάτων, όπως έδειξε το πρόσφατο κλείσιμο καταστημάτων σε Καλλιθέα, Χαλάνδρι, Αγρίνιο και Άργος. Παράλληλα, η αλυσίδα στρέφεται στη δημιουργία κοινών καταστημάτων Public - Media Markt, εκτιμώντας ότι αυτό θα αυξήσει την αποτελεσματικότητα του εμπορικού δικτύου.
Η στάση του Π. Γερμανού
Εν μέσω των δυσκολιών που αντιμετωπίζει η Public, έντονη είναι η φημολογία στην αγορά ότι το Olympia Group του Πάνου Γερμανού αναζητεί αγοραστή για την εταιρεία και μάλιστα έχει αρχίσει σχετική συζήτηση με ενδιαφερόμενο. Με ανακοίνωσή της, η holding του επιχειρηματία διέψευσε κατηγορηματικά αυτή τη φημολογία.
Όπως αναφέρουν στο BD γνώστες του λιανεμπορίου, δεν είναι πιθανό άμεσα να προχωρήσει ένα deal για την Public, καθώς δύσκολα θα εκδηλωνόταν σοβαρό ενδιαφέρον για την εταιρεία όσο βρίσκεται σε στάδιο μετασχηματισμού και δεν έχει ξεπεράσει τη ζημιογόνο λειτουργία.
Επισημαίνουν, πάντως, ότι η επιχειρηματική πορεία του Πάνου Γερμανού, με κορυφαίο σημείο την πώληση της αλυσίδας που φέρει το όνομά του στην Cosmote προ δεκαπενταετίας, όταν έγινε σαφές ότι δεν είχε μέλλον η ανεξάρτητη παροχή υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας λόγω της ενσωμάτωσής τους στους τηλεπικοινωνιακούς παρόχους, δείχνει πως θα μπορούσε να αναζητήσει ένα deal και για την Public, εφόσον το έκρινε σκόπιμο.
Πάντως, από την πώληση της αλυσίδας Γερμανός και, αργότερα, της πολωνικής εταιρείας κινητής τηλεφωνίας Play, ο κ. Γερμανός εξασφάλισε μεγάλα κέρδη και εκτιμάται ότι έχει αποθέματα κεφαλαίων για να συνεχίσει να υποστηρίζει την Public.
Το σχέδιο μετασχηματισμού
Ο όμιλος Olympia Group αναφέρει πως στο πλαίσιο της μακροπρόθεσμης στρατηγικής του, προχώρησε σε επένδυση ύψους 50 εκατ. ευρώ το 2022 για τη δημιουργία του Public Group, με στόχο την επιτάχυνση του αναπτυξιακού και επενδυτικού του πλάνου, ενώ τρέχει ένα σχέδιο 100 εκατ. ευρώ που θα αναδιαμορφώσει την εικόνα του ομίλου.
Η Public προχωρά στην ενοποίηση του σήματος της MediaMarkt και στο πλαίσιο της στρατηγικής του, όπως αναφέρουν πηγές της εταιρείας στο BD, και εξελίσσει το δίκτυό του, δημιουργώντας 13 καταστήματα Public-MediaMarkt «Νέας Γενιάς» ενώ εξετάζει σχετικές ευκαιρίες σε πόλεις της Ελλάδας.
Τα 13 καταστήματα MediaMarkt αναμένεται να παίξουν τον δικό τους ρόλο, καθώς 10 εξ αυτών θα αποτελέσουν και μέρος του σχεδιασμού ανάπτυξης των logistics hub της Public, που θα βελτιώσει περαιτέρω τους χρόνους παράδοσης, επιτρέποντας στην εταιρεία την ανάπτυξη της υπηρεσίας Next Day Delivery, ενώ η εταιρεία έχει επενδύσει επίσης σε μεγάλες εγκαταστάσεις αποθηκών eCommerce σε Ελλάδα και Κύπρο (40.000 τ.μ.).
Η Public επενδύει πάνω από 15 εκατ. ευρώ σε νέες υπηρεσίες στο πλαίσιο του omniretail περιβάλλοντος, σε συνεργασία με εταιρίες όπως οι iRepair με στόχο να μπει σε όλα τα καταστήματα, Klarna στις πληρωμές, τη BoxNow με τα smart lockers,την Svuum για την ενίσχυση του last mile, αλλά και εσχάτως την BookVoice μπαίνοντας στον υποσχόμενο χώρο των audiobooks.
Όπως αναφέρουν πηγές της εταιρείας αυτή η στρατηγική ήδη αποδίδει καρπούς, ενώ το 2023 αναμένεται να είναι ακόμα καλύτερο. Σημειώνουν πως τα μεγέθη εμφανίζονται ενισχυμένα κατά 30% έναντι του 2022, εκφράζοντας την αισιοδοξία πως η χρονιά θα κινηθεί σε υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, καθώς αναπτύσσεται το brand στις οικιακές συσκευές, γεγονός που πιστοποιεί ότι οι καταναλωτές ανταποκρίνονται θετικά στο όραμά του Public Group για το πολυκαναλικό μοντέλο.