ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
mastixa_kainotomia
Το Κέντρο Έρευνας Μαστίχας στη Χίο.

Πώς θα γίνει η μαστίχα... φάρμακο: Μεγάλη επένδυση σε κέντρο έρευνας

Επένδυσε 3 εκατ. ευρώ η Mediterra στο νέο ερευνητικό κέντρο για τη δημιουργία νέων προϊόντων υψηλής αξίας με βάση τη μαστίχα. Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Φαρμάκου κατατάσσει πλέον τη μαστίχα στα φυσικά φάρμακα.

Το Κέντρο Έρευνας Μαστίχας εγκαινίασε το Σάββατο 29 Απριλίου στην περιοχή Καλλιμασιά της Χίου η εισηγμένη στην Εναλλακτική Αγορά του Χ.Α., Mediterra Α.Ε., ολοκληρώνοντας μια επένδυση 3 εκατ. ευρώ, με στόχο να αποτελέσει τον κόμβο για τη «γέννηση» νέων προϊόντων με επίκεντρο τη μαστίχα, συνδέοντας την πρωτογενή παραγωγή με τη δημιουργία φαρμακευτικών σκευασμάτων για την υγεία και την ομορφιά.

Πρόκειται για ένα νέο σημαντικό βήμα για όλη την περιοχή της Χίου και τα 24 χωριά που δραστηριοποιούνται επί αιώνες στην καλλιέργεια και συλλογή της μαστίχας, καθώς η επιστημονική ομάδα μέσω έρευνας, μελέτης και δοκιμών θα παράγει δεκάδες νέα προϊόντα με βάση τη μαστίχα.

Η συλλογή και η χρησιμοποίηση της μαστίχας Χίου έχει ιστορία 25 αιώνων, την ύμνησαν οι αρχαίοι γιατροί και φαρμακολόγοι καθώς και ο «πατέρας» της ιατρικής Ιπποκράτης για τις φαρμακευτικές της ιδιότητες. Πλέον, με διαβατήριο την απόφαση της UNΕSCO να τη συμπεριλάβει στον κατάλογο της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς αλλά και του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Φαρμάκου που τη θεωρεί φυσικό φάρμακο, φυτικής προέλευσης, έχουν αλλάξει τα δεδομένα, οδηγώντας την εισηγμένη σε άνοιγμα στα φαρμακευτικά και παραφαρμακευτικά προϊόντα, υψηλής προστιθέμενης αξίας.

Όπως τονίζει ο διευθύνων σύμβουλος της Mediterra Α.Ε. Γιάννης Μανδάλας, στόχος του Κέντρου Έρευνας είναι να γεφυρώσει την ακαδημαϊκή γνώση με τις ανάγκες της βιομηχανικής παραγωγής και να παραχθούν νέα καινοτόμα προϊόντα, τα οποία θα πωλούνται με υπεραξία και ταυτόχρονα θα ενσωματώνουν όλες τις ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας.

«Στόχος είναι να παράγουμε το πιο ακριβό προϊόν που δεν είναι άλλο από τη γνώση», τονίζει. «Όσο πιο βαθιά κατανοήσουμε τη μαστίχα τόσο καλύτερα θα ανοίξουμε τη διάσταση της υγείας η οποία μας ενδιαφέρει. Η μαστίχα έχει πολλές διαστάσεις (γαστρονομία, ομορφιά, υγεία, βιομηχανία όπως οι βιομηχανικές ρητίνες) όμως πιο ενδιαφέρουσα είναι η διάσταση της υγείας.

Θα ξεκινήσουμε με παραφαρμακευτικά προϊόντα που είναι συμπληρώματα διατροφής και αμέσως μετά θα ανέβουμε κατηγορία όπου θα επιτρέπεται να ανεβάσουμε στη συσκευασία ισχυρισμούς υγείας, που θα αναβαθμίσει πλήρως τις τιμές των προϊόντων μας και τη ζήτηση. Για αυτό το κέντρο θα ενισχυθεί από νέους επιστήμονες, με σκοπό να αποτελέσει τη “μήτρα” και το διαβατήριο για δεκάδες νέα προϊόντα που θα ταξιδεύουν τη μαστίχα στα πέρατα του κόσμου».

Έμφαση λοιπόν θα δοθεί στα προϊόντα υγείας και συγκεκριμένα στην παραγωγή και περαιτέρω ανάπτυξη των παραφαρμακευτικών σκευασμάτων, καλλυντικά, προϊόντα στοματικής υγιεινής και συμπληρώματα διατροφής.

Τα εγκαίνια του Κέντρου Έρευνας τελέσθηκαν από τον σερ Μενέλαο Πάγκαλο, Εκτελεστικό Αντιπρόεδρο της AstraZeneca, ο οποίος κατάγεται από το Βροντάδο της Χίου και με την παρουσία του σηματοδότησε το άνοιγμα που κάνει η εταιρεία στην έρευνα και στα φαρμακευτικά και παραφαρμακευτικά προϊόντα. Ο ίδιος τόνισε πως το νέο «παιδί» της Ένωσης Μαστιχοπαραγωγών Χίου, δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από αντίστοιχα ερευνητικά κέντρα του εξωτερικού. Στην εκδήλωση συμμετείχαν δεκάδες Μαστιχοπαραγωγοί, σημαντικοί εκπρόσωποι της Ακαδημαϊκής και Επιχειρηματικής κοινότητας, εκπρόσωποι ελληνικών funds, καθώς και δημοσιογράφοι. 

Το Κέντρο Έρευνας και Ανάπτυξης Εφαρμογών Μαστίχας βρίσκεται σε απόσταση περίπου 13 χλμ από την πόλη της Χίου, έχει συνολική έκταση 900 τ. μ. περίπου και αποτελείται από τρεις ορόφους με υπερσύγχρονα εργαστήρια, χημείο, δοκιμαστήρια κ.α.

Στο Κέντρο συμμετέχουν μετοχικά ο Συνεταιρισμός Μαστιχοπαραγωγών της Χίου με 36%, η εισηγμένη Mediterra με 36%, η φαρμακοβιομηχανία Iasis Pharma του Κωνσταντίνου Παχή με 20%, η Pharma Q με αντικείμενο την παραγωγή Μη Συνταγογραφούμενων Φαρμάκων (υπάγεται στον όμιλο της PharmaQ) με 4%, καθώς και η PharmaGnose που αποτελεί εταιρεία-τεχνοβλαστό του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.

Το έργο χρηματοδοτήθηκε στο 51% του προϋπολογισμού του από την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου, μέσω ΕΣΠΑ, και στο υπόλοιπο 49% από την εταίρους του κέντρου.

Επενδύσεις 7-8 εκατ. ευρώ έως το 2030

Όπως τόνισε ο κ. Μανδάλας, η εταιρεία δρομολογεί νέα επένδυση 2 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση της μονάδας παραγωγής της εταιρείας που βρίσκεται σε διπλανό κτίριο με το Κέντρο Έρευνας, ώστε να υπάρχει άμεση σύνδεση της έρευνας με την παραγωγή.

Επίσης, ανέφερε πως σε μακροπρόθεσμο επίπεδο και έως το 2030, όλο το group δρομολογεί επενδύσεις 7-8 εκατ. ευρώ. Στις προθέσεις της διοίκησης είναι να δημιουργηθεί ο πρώτος οργανωμένος κόμβο εμπειρίας μαστίχας που σημαίνει μαστίχα shop Mediterra, έρευνα, Cooking School (B2C) και μαστίχα treatment centre (B2C).

Επιπλέον, δημιουργείται ο πρώτος οργανωμένος μαστιχώνας 60 στρεμμάτων βιολογικά καλλιεργούμενος, ανάμεσα στα χωριά Πυργί και Ελάτα. Έχουν ήδη φυτευτεί τα 18 στρέμματα, ενώ θα γίνει και σταθμός παρατήρησης.

Στη Mediterra βασικός μέτοχος είναι η Ένωση Μαστιχοπαραγωγών Χίου με ποσοστό 51%, ενώ συμμετέχουν επίσης με σημαντικά ποσοστά το Zaitech Fund (28,41%) αλλά και η Κορρές με ποσοστό 5,13%. Στα επόμενα βήματα της Mediterra είναι να δημιουργήσει τα επόμενα χρόνια ένα Mastiha Treatment Center σκοπεύοντας να συνδέσει το προϊόν με τον αγροτουρισμό.

Για το Μαστιχώνα Χίου ο κ. Μανδάλας τόνισε πως έχει επανέλθει πλήρως μετά τις φωτιές. Τα τελευταία πέντε χρόνια καταρρίπτονται ρεκόρ παραγωγής. Παράγονται 220 τόνοι (από 90-100 τόνους το 2000), οι οποίοι παραδίδονται στο συνεταιρισμό με τη ζήτηση να ξεπερνά τους 300 τόνους. «Έχουμε πετύχει τα τελευταία χρόνια να έχουμε υπερβάλλουσα ζήτηση που μας επιτρέπει να κάνουμε σημαντικές αλλαγές στην εμπορική μας πολιτική στο εξωτερικό», συμπλήρωσε.

Τα Mastihashop

Κάποια καταστήματα λόγω της πανδημίας έκλεισαν, οπότε αυτή τη στιγμή τα Mastihashop στην Ελλάδα είναι οκτώ, εκ των οποίων τα δύο λειτουργούν στο αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος και τα υπόλοιπα έξι σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Στο εξωτερικό έχει γίνει αναπροσαρμογή σχεδίων με κλείσιμο κάποιων καταστημάτων, ενώ τα επόμενα βήματα θα γίνουν με άλλους όρους και με τοπικούς συνεργάτες.

Στη λιανική, το βασικό κανάλι είναι τα σούπερ μάρκετ για την κατηγορία προϊόντων κάτω από τη μάρκα ΕΛΜΑ (ποσοστό σημαντικό ίσως και το 39% του τζίρου) ένα άλλο κομμάτι είναι το ελληνικό φαρμακείο (20-25% του τζίρου), τα mastihashop, το ταξιδιωτικό (αεροδρόμιο) και επιλεκτικά HORECA που σημαίνει συγκεκριμένες επιλογές καταστημάτων.

Η Ένωση Μαστιχοπαραγωγών

Η Ένωση Μαστιχοπαραγωγών Χίου είναι αναγκαστικός συνεταιρισμός που ιδρύθηκε το 1938 με τον ιδρυτικό νόμο 1390 και είναι φορέας αποκλειστικής διαχείρισης της φυσικής μαστίχας Χίου στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Αποτελεί την συλλογική έκφραση 20 πρωτοβάθμιων συνεταιρισμών των 24 Μαστιχοχωρίων που ευρίσκονται στην νότια Χίο.

Σήμερα η Ένωση Μαστιχοπαραγωγών αριθμεί 4.600 περίπου μέλη και είναι ένας από τους μεγαλύτερους σε μέγεθος οργανισμούς της περιφέρειας Βορείου Αιγαίου. Απασχολεί 60 άτομα μόνιμο προσωπικό και 30 εποχικούς. Οι ποικίλες επενδυτικές πρωτοβουλίες της ΕΜΧ επηρεάζουν και τους τρεις τομείς οικονομικών δραστηριοτήτων της Χίου εισφέροντας σημαντικά στη διαμόρφωση του τοπικού ΑΕΠ.

Η Mediterra ιδρύθηκε το 2002 με στόχο να οδηγήσει στην εξωστρέφεια και να αναβαθμίσει εμπορικά το «θείο» προϊόν της μητρικής, που είναι η Ένωση Μαστιχοπαραγωγών Χίου, ενώ το 2008 εισήλθε στην Εναλλακτική Αγορά του Χ.Α. Ο κύκλος εργασιών το 2022 διαμορφώθηκε κοντά στα 12 εκατ. ευρώ, ενώ ο Συνεταιρισμός Μαστιχοπαραγωγών Χίου, είχε τζίρο 25 εκατ. ευρώ.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Mediterra: Εγκρίθηκε από τη Γ.Σ. η επέκταση της παραγωγικής μονάδας

Το ύψος της επιχορήγησης ανήλθε στο 41% της συνολικής επένδυσης ενώ η ιδία συμμετοχή ποσού 545.000 ευρώ καλύφθηκε από την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας κατά 2.114.600 ευρώ της 15ης Φεβρουαρίου 2008.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η Endless EC μπαίνει στα σούπερ μάρκετ με δικό της brand απορρυπαντικού

Σε νέα εποχή δυναμικής ανάπτυξης και εξωστρέφειας έχει μπει πλέον η εταιρεία Endless (πρώην Ευρωχαρτική), με αλλαγές στο μετοχολόγιο, αλλά και λανσάρισμα των δικών της brands στον κλάδο των απορρυπαντικών.
keramourgia
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η βιομηχανία από το Κιλκίς που έγινε παγκόσμια δύναμη στην κεραμουργία

Η Κεραμουργία Βορείου Ελλάδος έκανε την κρίση ευκαιρία για εξαγωγική δραστηριότητα. Έχει το μεγαλύτερο εργοστάσιο του κλάδου στην Ευρώπη και εξάγει σε 40 χώρες. Μεγάλη επένδυση στη Σερβία και νέα προϊόντα.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

​​​​​​​«Απόβαση» στην Αθήνα από την κρητική εταιρεία Τσατσαρωνάκης

Στην πιο αναπτυξιακή φάση της 76χρονης ιστορίας βρίσκεται η χανιώτικη εταιρεία «Το Μάννα» Ν. Τσατσαρωνάκης ΑΒΕΕ καθώς ετοιμάζεται να δημιουργήσει μεγάλη παραγωγική μονάδα στην Αθήνα, ενώ μετατρέπεται σε όμιλο.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΖΑΓΟΡΙΝ: Ένα success story 108 ετών από τον Συνεταιρισμό του Πηλίου

Ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Ζαγοράς Πηλίου ιδρύθηκε το μακρινό 1916 και παράγει τα φημισμένα μήλα Ζαγορίν. Ήταν ο πρώτος στην Ευρώπη που κατοχύρωσε ΠΟΠ συνεχίζει την επιτυχημένη πορεία του.