Την επανασύνδεση –μετά από μια τριετία διακοπής λόγω πανδημίας– με την πολλά υποσχόμενη αεροπορική αγορά της Κίνας προχωρά το Ελευθέριος Βενιζέλος, καθώς από αυτή την εβδομάδα πλέον θα συνδέεται με δύο δρομολόγια, ένα Αθήνα – Σαγκάη και ένα Αθήνα – Πεκίνο μέσω της Air China. Πρόκειται για μια εξέλιξη που μπορεί να δώσει νέα δυναμική στην αεροπορική αγορά της χώρας, δεδομένου του εκτοπίσματος της Κίνας, που έως το 2019, πριν δηλαδή κλείσουν τα αεροπορικά σύνορα, ήταν η πιο γοργά αναπτυσσόμενη αγορά για το Ελ. Βενιζέλος.
Το πρώτο δρομολόγιο Αθήνα – Πεκίνο ξεκίνησε ήδη από την Πέμπτη 22 Δεκεμβρίου 2022 και θα διεξάγεται μια φορά την εβδομάδα κάθε Πέμπτη, ενώ το Αθήνα – Σαγκάη ξεκινά σήμερα και επίσης θα γίνεται μια φορά την εβδομάδα. Τα δύο δρομολόγια της Air China θα γίνονται με αεροσκάφη A350-900, 312 θέσεων.
Σημειώνεται πως από την περασμένη Κυριακή 8 Ιανουαρίου έχουν αρθεί οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί από την Κίνα, οπότε οι Κινέζοι μπορούν ελεύθερα να ταξιδέψουν ξανά μετά από τρία χρόνια, ενώ βεβαίως η Ε.Ε. και η Ελλάδα έχουν βάλει τους δικούς τους περιορισμούς, όπως το αρνητικό τεστ Covid-19 με ισχύ 48 ώρες έως την άφιξη.
Στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου στην Αθήνα για την παρουσίαση της αεροπορικής σύνδεσης Αθήνα - Σαγκάη μέσω της Air China, στελέχη του Ελ. Βενιζέλος αλλά και του κινεζικού αεροπορικού κολοσσού, αναφέρθηκαν στις αυξημένες προσδοκίες που υπάρχουν για την αεροπορική επανασύνδεση της Αθήνας (και της Ελλάδας) με την Κίνα.
Το «παρών» στην εκδήλωση έδωσε ο πρέσβης της Κίνας στην Ελλάδα κ. Σιάο Τζουντσένγκ, ο οποίος επισήμανε πως πλέον η Κίνα έχει περίπου 400 εκατ. πολίτες της μεσαίας τάξης, που πλέον ταξιδεύουν και καταναλώνουν, ενώ αυτός ο αριθμός ενδέχεται να διπλασιαστεί και να φτάσει τα 800 εκατ. πολίτες μέσα στην επόμενη 10ετία.
Ο πρέσβης της Κίνας τάχθηκε κατά των περιορισμών που θέτουν οι ευρωπαϊκές χώρες για τους ταξιδιώτες από τη χώρα του, τονίζοντας πως τα μέτρα που λαμβάνονται δεν βασίζονται σε επιστημονικά δεδομένα, αφού η μετάλλαξη που έχει προκαλέσει έξαρση των κρουσμάτων στην Κίνα υπάρχει ήδη στην Ευρώπη.
Από την πλευρά της, η Διευθύντρια Επικοινωνίας & Μάρκετινγκ του ΔΑΑ κα Ιωάννα Παπαδοπούλου τόνισε πως οι ταξιδιωτικές αφίξεις από την Κίνα το τελευταίο έτος πριν την πανδημία είχαν φτάσει στο ρεκόρ των 200 χιλ. αφίξεων, μπαίνοντας το 2018 στο top 20 διεθνών αγορών για το Ελ. Βενιζέλος, ενώ το 2019 μπήκαν στο top 15.
Μάλιστα, από το 2014 έως το 2019 παρουσίασε το ισχυρότερο momentum ανάπτυξης (+166%) στην επιβατική κίνηση, έχοντας μεγαλύτερη αύξηση από το +104% που είχε η συνολική επιβατική κίνηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών την ίδια εξαετία. Η επιτυχημένη αναβάθμιση σε απευθείας υπηρεσία από το Πεκίνο με την Air China το 2017 ενίσχυσε την κίνηση μεταξύ Κίνας και Ελλάδας και διπλασίασε την αγορά σε μόλις δύο χρόνια.
Από 81.701 επιβάτες που διακινήθηκαν το 2013, από και προς την Κίνα, έφτασαν τις 112.112 το 2016 και τους 200.000 το 2019. Παράλληλα, οι Κινέζοι θεωρούνται και καλοί πελάτες στα καταστήματα του Αεροδρομίου, καθώς κάνουν τις μεγαλύτερες καταναλώσεις - αγορές, μαζί με τους Αμερικανούς και τους Ρώσους.
Σύμφωνα με παλαιότερη (από το 2019) έρευνα επιβατών του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, το 81% της κίνησης μεταξύ Κίνας και Ελλάδας είναι για σκοπούς αναψυχής και το 16% για επαγγελματικούς, ενώ οι Κινέζοι ταξιδιώτες μένουν κατά μέσον όρο έντεκα ημέρες στην Ελλάδα. Αντίστοιχα, οι Έλληνες που επιλέγουν την Κίνα, ταξιδεύουν στη συγκεκριμένη χώρα για επαγγελματικούς λόγους σε ποσοστό 79% και μόνο 19% για διακοπές, ενώ έχουν διάρκεια διαμονής ένα μήνα.
Θυμίζουμε πως στην πρόσφατη εκδήλωση άλλης αεροπορικής εταιρείας (Wizz Air) η κα Ιωάννα Παπαδοπούλου είχε τονίσει πως «απώτερος στόχος μας είναι να ανοίξουμε περαιτέρω την αγορά της Ασίας με μεγαλύτερο στόχο το άνοιγμα της Ινδίας, που είναι μια προτεραιότητα για εμάς. Είναι ένα φιλόδοξο εγχείρημα, απαιτεί πολλή δουλειά, χρειάζεται μεθοδική προετοιμασία αλλά και οι ευρύτερες “γέφυρες”, όπως και τα κατάλληλα αεροπλάνα. Δεν είναι ένας στόχος βραχυπρόθεσμος, αλλά μια στρατηγική επιλογή που θα “χτιστεί” σε βάθος χρόνου». Συνάμα, όπως τόνισε, «το 2% των Ινδών είναι πολύ πλούσιοι και ταξιδεύουν πολύ και συχνά».
Ανέκτησε το 88,9% της αεροπορικής κίνησης του ‘19 το Ελ. Βενιζέλος
Σύμφωνα με τα στοιχεία που επανέλαβε χθες η κα Παπαδοπούλου, το Ελ. Βενιζέλος διακίνησε 22,7 εκατ. επιβάτες στο σύνολο του 2022, πετυχαίνοντας ανάκτηση 88,9% της επιβατικής κίνησης της χρονιάς – ρεκόρ του 2019 που ήταν στα 25,57 εκατ. επιβάτες.
Η ανάκτηση αυτή θεωρείται εξαιρετικό επίτευγμα για το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, δεδομένου ότι το 2022 έχασε άλλες αγορές λόγω του πολέμου, όπως Ρωσία, Ουκρανία, Λευκορωσία, Πολωνία (λόγω του τεράστιου προσφυγικού κύματος από την Ουκρανία) και φυσικά η Κίνα. Επίσης, θυμίζουμε ότι το πρώτο 4μηνο του 2022 ίσχυαν περιορισμοί και ταξιδιωτικές οδηγίες λόγω της μετάλλαξης Όμικρον, επηρεάζοντας την κίνηση των πρώτων μηνών.
Μετά το πρώτο 4μηνο, το ΔΑΑ άρχισε προοδευτικά να κλείνει την «ψαλίδα» σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019.
Τον Ιανουάριο του ‘22 η μείωση της κίνησης συγκριτικά με το 2019 έφτασε στο -44,5%, τον Φεβρουάριο στο -37%, τον Μάρτιο στο -28,1% και τον Απρίλιο στο -15,1%. Κατόπιν, από το Μάιο και μετά, η εικόνα ήταν πολύ καλύτερη. Ο Μάιος είχε μείωση 10% συγκριτικά με το ‘19, ο Ιούνιος -6,8%, Ιούλιος -4,8%, Αύγουστος -6,1%, Σεπτέμβριος -3,9%, Οκτώβριος -0,5%, Νοέμβριος -4,9% και Δεκέμβριος -3%.
Από πλευράς αριθμού πτήσεων συνολικά, το 2022 έγιναν 213 χιλιάδες πτήσεις περίπου, παρουσιάζοντας άνοδο κατά 34,2% σε σχέση με το 2021 και πτώση κατά 5,4% σε σχέση με το 2019, υπήρξε δηλαδή ανάκτηση πτήσεων κατά 94,6% συγκριτικά με τα προ Covid-19 επίπεδα. Τόσο οι πτήσεις εσωτερικού όσο και οι διεθνείς πτήσεις ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2021 κατά 30,9% και 37,1% αντίστοιχα.
Μάλιστα, οι εγχώριες πτήσεις ξεπέρασαν και τα επίπεδα του 2019 κατά 2,9%, ωστόσο, οι διεθνείς πτήσεις παρέμειναν μειωμένες σε σύγκριση με το 2019, κατά 11,4%. Σε σχέση με το 2021, ο αριθμός των ταξιδιωτών από το εξωτερικό σχεδόν διπλασιάστηκε και ξεπέρασε τα 15,3 εκατ. επιβάτες, ενώ ως προς την κίνηση εσωτερικού, καταγράφηκε μείωση κατά 4,7% σε σχέση με το 2019, με 7,3 εκατ. ταξιδιώτες να ταξιδεύουν από και προς τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.