ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Φώτο: Shutterstock

Επιχειρηματικές «μάχες» και ανατροπές το 2020 στην αγορά φυσικού αερίου

Το υγροποιημένο αέριο ανατρέπει την ισορροπία στα μερίδια αγοράς υπέρ των ιδιωτών, η ΔΕΗ διεκδικεί το δικό της ρόλο, ενώ πολλά θα κριθούν με την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ.

Σε θέσεις μάχης βρίσκονται οι πάντες γύρω από την αγορά φυσικού αερίου, μικροί και μεγάλοι παίκτες, ηλεκτροπαραγωγοί και βιομηχανίες, καθώς ο επιχειρηματικός χάρτης αναδιατάσσεται με τη δυναμική είσοδο του υγροποιημένου αερίου και την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ.

Το στοίχημα είναι μεγάλο, και φαίνεται από το γεγονός ότι το 2020 αναμένεται να έλθουν στον τερματικό της Ρεβυθούσας, 9,098 εκατ. κυβικά μέτρα υγροποιημένου αερίου, που με βάση τις τρέχουσες τιμές στη διεθνή αγορά, ξεπερνούν σε αξία τα 1 δισ. δολάρια.

Στο μέτωπο της ΔΕΠΑ, η χρονιά φεύγει, με ένα μπαράζ κινήσεων που ανεβάζουν την αξία της ενόψει αποκρατικοποίησης, όπως η χθεσινή απόφαση της εταιρείας να μπει μετοχικά στον πλωτό αποθηκευτικό σταθμό της Αλεξανδρούπολης, και ο διαγωνισμός που κέρδισε προ ημερών για την προμήθεια με φυσικό αέριο της ΔΕΗ.

Στο απέναντι γήπεδο, αυτό των ανταγωνιστών της, το στίγμα δίνει η απόφαση όλων των μεγάλων -Mitilineos, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, και Elpedison- να αποσπάσουν από τη ΔΕΠΑ ακόμη μεγαλύτερα μερίδια. Στόχος τους είναι να κυριαρχήσουν του χρόνου στην αγορά του υγροποιημένου αερίου, έχοντας εξασφαλίσει προ μηνός τη μερίδα του λέοντος της αποθηκευτικής δυναμικότητας του τερματικού της Ρεβυθούσας για την έλευση φορτίων LNG την επόμενη χρονιά. Από τα περίπου 9 εκατ. κυβικά μέτρα LNG, τα 3,2 εκατ κ.μ. έκλεισε η Mytilineos, τα 3,1 εκατ. η Elpedison, τα 1,9 εκατ. η ΔΕΠΑ, και τα 738.000 κυβικά μέτρα η ΉρωνΕΚ ΤΕΡΝΑ, Engie, QPI)

Οι μεγάλοι ιδιωτικοί επιχειρηματικοί όμιλοι ξεκινούν το 2020 έχοντας σαφές προβάδισμα έναντι της ΔΕΠΑ, που για πρώτη χρονιά φέτος θα κλείσει με μερίδιο κάτω του 50%, με το δεύτερο μεγαλύτερο παίκτη να ελέγχει πάνω από το 30%.

Δυναμικά στο παιχνίδι η ΔΕΗ

Δυναμική είσοδο στο κάδρο κάνει η ΔΕΗ, που μετά το προ δεκαπενθημέρου λανσάρισμα γκάμας προϊόντων στη λιανική, ετοιμάζεται να διεκδικήσει χωρητικότητα (capacity) στη β' φάση του market test για τον πλωτό σταθμό της Αλεξανδρούπολης.

Σε ένα πλάνο με καθαρά επιθετικό προσανατολισμό, μετά και την αποτυχία της να εξασφαλίσει slots (χρονικά παράθυρα για έλευση LNG) στη Ρεβυθούσα, η ΔΕΗ προτίθεται να συμμετάσχει στη δεύτερη φάση του market test για την πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRU), προκειμένου να δεσμεύσει χωρητικότητα, αφενός για την τροφοδοσία των μονάδων της, αφετέρου για να πουλήσει αέριο στην χονδρεμπορική, όπως άλλωστε όλοι οι μεγάλοι παίκτες.

Η απόφαση αυτή σηματοδοτεί την πρόθεση της διοίκησης Στάσση να παίξει ρόλο η ΔΕΗ σε αυτή την αγορά, που μετεξελίσσεται σε ένα hub αερίου για την τροφοδοσία της ΝΑ Ευρώπης, με το FSRU να έχει ρόλο-κλειδί. Συνιστά στρατηγικής σημασίας συμπληρωματικό έργο του ελληνο-βουλγαρικού αγωγού φυσικού αερίου IGB, με αποθηκευτική ικανότητα LNG έως 170.000 κυβικά μέτρα και δυνατότητα αεριοποίησης 22,7 εκατ κ.μ. ημερησίως (8,3 δισ. κ.μ. ετησίως), και με προοπτική να συνδέσει την ελληνική αγορά με τις αγορές της Κεντρικής Ευρώπης αλλά και της Ουκρανίας.

Την σημασία του FSRU αναδεικνύει η απόφαση που έλαβε χθες η διοίκηση της ΔΕΠΑ, να αποκτήσει το 20% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας GASTRADE, συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου, που αναπτύσσει τον τερματικό σταθμό στην Αλεξανδρούπολη. Η κίνηση σηματοδοτεί την απόφαση της ΔΕΠΑ να συμμετάσχει ενεργά στην κατασκευή, και διαχείρισή του, ενώ αντίστοιχα μερίδια στο σταθμό αναμένεται να αποκτήσουν η Bulgarian Energy Holding EAD, και η Ρουμανική εταιρεία Romgaz.

Σε θέσεις μάχης για τη ΔΕΠΑ

Την ίδια στιγμή, οι πάντες προετοιμάζονται για τη «μητέρα των μαχών» που πρόκειται να λάβει χώρα στην ελληνική αγορά ενέργειας, δηλαδή την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ.

Στην αγορά χονδρικής, μπορεί το μερίδιο της εταιρείας να έχει συρρικνωθεί στο 40%, ωστόσο η τεχνογνωσία της, οι εξαγωγικές προοπτικές που διανοίγονται στις αγορές των Βαλκανίων μέσω της ολοκλήρωσης αγωγών και σταθμών αποθήκευσης, αλλά και η σημασία του φυσικού αερίου, εξηγούν γιατί θέσεις μάχης για την απόκτησή της, έχει πάρει διψήφιος αριθμός μνηστήρων.

Στην παρούσα φάση, τον τόνο θα δώσουν οι ζυμώσεις γύρω από την απόκτηση του 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών, που με επενδυτικό πρόγραμμα 400 εκατ ευρώ μέσα στην επόμενη πενταετία αποτελεί πεδίο διεκδίκησης μόνο ξένων παικτών που δραστηριοποιούνται στην διαχείριση δικτύων, όπως οι EON, Italgas, αλλά και η ιταλο-βελγο-ισπανική κοινοπραξία Senfluga, που ελέγχει το ΔΕΣΦΑ.

Την σκυτάλη παίρνει από τις αρχές του νέου έτους, η μάχη για την αγορά του 65% της ΔΕΠΑ Εμπορίας, γύρω από την οποία συνωστίζονται όλα τα μεγάλα εγχώρια ονόματα. Μεγαλύτερη «προίκα» της, είναι η ΕΠΑ Αττικής, με ένα πελατολόγιο πάνω από 400.000 νοικοκυριά, περισσότερους από 9.000 επιχειρηματικούς - βιομηχανικούς πελάτες, και ένα συνεχώς διευρυνόμενο δίκτυο εντός και εκτός Λεκανοπεδίου. Δημόσια έχουν επιβεβαιώσει το ενδιαφέρον τους, οι Mytilineos, και τα ΕΛΠΕ (μόνα ή από κοινού με τον συνεταίρο τους, Edison), ενώ ανάμεσα σε εκείνους που θεωρείται πολύ πιθανό να κατέβουν στο διαγωνισμό είναι οι TΕΡΝΑ, Motor Oil, όμιλος Κοπελούζου, και ZeniΘ.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αλλάζουν όλα στην ενέργεια το 2020, τι θα κερδίσει ο καταναλωτής

Κοσμογονία αναμένεται στην αγορά ενέργειας τον επόμενο χρόνο, με φυγή από το λιγνίτη, επιτάχυνση επενδύσεων στις Ανανεώσιμες και μεγάλες ιδιωτικοποιήσεις. Έρχονται νέα προϊόντα για τους καταναλωτές.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ο κύβος ερρίφθη... στις ΗΠΑ για ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ

Στην Νέα Υόρκη οι ανακοινώσεις από την κυβέρνηση για την εμβληματική ιδιωτικοποίηση, ενώ εκδηλώνεται ενδιαφέρον από αμερικανικά funds. Η σίγουρη επένδυση στην ΔΕΠΑ Υποδομών και η μεγάλη «μάχη» για την ΔΕΠΑ Εμπορίας.