Σε μια περίοδο δυσπραγίας στον τομέα των κατασκευών, ο όμιλος της ΕΛΛΑΚΤΩΡ αντλεί πολύτιμα έσοδα από την εκμετάλλευση μεγάλων οδικών αξόνων. Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν, ενόψει της έκδοσης ομολόγου 600 εκατ. ευρώ, η αύξηση των ημερήσιων διελεύσεων τα τελευταία χρόνια έφθασε και το 52%, στην περίπτωση της Ολυμπίας Οδού.
Ειδικότερα, τη μεγαλύτερη αύξηση κίνησης μεταξύ των οδικών αξόνων στους οποίους συμμετέχει η ΕΛΛΑΚΤΩΡ παρουσίασε την τελευταία τετραετία η Ολυμπία Οδός, καθώς οι ημερήσιες διελεύσεις αυξήθηκαν από 93.000 το 2016 σε 141.000 με βάση στοιχεία του εννεαμήνου του 2019.
Τη δεύτερη μεγαλύτερη αύξηση παρουσιάζει η ζεύξη Ρίου – Αντιρρίου, όπου σύμφωνα με τα στοιχεία της «Γέφυρα», που διαχειρίζεται το έργο, οι διελεύσεις αυξήθηκαν από 9.300 σε 10.500 την ημέρα, ενώ αντίστοιχη αύξηση παρουσιάζει και η κυκλοφορία της Αττικής Οδού, του οδικού άξονα με τη μεγαλύτερη κίνηση στη χώρα μας.
Η ημερήσια κυκλοφορία στην Αττική Οδό, στην οποία για αρκετές ώρες υπάρχει πλέον κυκλοφοριακή συμφόρηση στο τμήμα μεταξύ των κόμβων Κηφισίας και Μεταμόρφωσης, αυξήθηκε από 211.000 το 2016 σε 233.000 στα τέλη Σεπτεμβρίου.
Μικρότερη αύξηση καταγράφεται στην κίνηση του οδικού άξονα Μαλιακός – Κλειδί, στον οποίο οι ημερήσιες διελεύσεις ενισχύθηκαν από τις 59.000 το 2016 σε 66.000 στο τέλος του περασμένου Σεπτεμβρίου. Όμως η συγκεκριμένη σύμβαση παραχώρησης είναι αυτή που θα προσφέρει πρώτη σημαντικά μερίσματα στους μετόχους της, από το 2025.
Στην «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» που διαχειρίζεται το τμήμα Μαλιακός – Κλειδί μεγαλύτερος μέτοχος είναι η Hochtief PPP Solutions με 38,89%, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις έχει το 22,22%, η ΑΒΑΞ το 23,61% και η γαλλική Vinci το 15,28%. Μέχρι το 2028 θα πρέπει να περιμένουν ώστε να λάβουν τα πρώτα μερίσματα οι μέτοχοι της Ολυμπίας Οδού. Στην τελευταία συμμετέχουν με 29,9% η Vinci, η ΑΒΑΞ με 19,1% ενώ οι Hochtief, ΑΚΤΩΡ και ΤΕΡΝΑ ελέγχουν από 17% εκάστη.
Η εμπειρία της Αττικής Οδού δείχνει, όμως, πως στα ταμεία των τεχνικών εταιρειών που συμμετέχουν στις εταιρείες διαχείρισης των οδικών αξόνων μπορούν να μπαίνουν σημαντικά κεφάλαια ακόμα και όταν μειώνεται η κίνηση, μέσω της ωρίμανσης των συμβάσεων παραχώρησης και αφού έχει πληρωθεί σημαντικό τμήμα των δανείων.
Έτσι, στην Αττική Οδό, τα έσοδα του 2018 ήταν πολύ χαμηλότερα από τα αντίστοιχα του 2008 και συγκεκριμένα είχαν περιοριστεί σε 186 εκατ. ευρώ από 248 εκατ. ευρώ. Όμως πέρυσι οι μέτοχοι της εταιρείας – η ΕΛΛΑΚΤΩΡ και η ΑΒΑΞ – εισέπραξαν μερίσματα 78 εκατ. ευρώ, ενώ το 2008 δεν είχαν έσοδα από μερίσματα, καθώς αποπλήρωναν τα δάνεια.
Η Αττική Οδός έχει και τα μεγαλύτερα έσοδα διοδίων μεταξύ των οδικών αξόνων που συμμετέχει η ΕΛΛΑΚΤΩΡ. Ακολουθεί η Ολυμπία Οδός, με έσοδα διοδίων 104 εκατ. ευρώ το 2018 και στην τρίτη θέση βρίσκεται η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» με 74 εκατ. ευρώ. Η Γέφυρα είχε πέρυσι έσοδα 41 εκατ. ευρώ από διόδια, ενώ στην παρουσίαση της ΕΛΛΑΚΤΩΡ για το ομόλογο των 600 εκατ. ευρώ δεν παρατίθενται στοιχεία για την «Μορέας», που διαχειρίζεται το τμήμα Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα.