Το ενδεχόμενο να προχωρήσει σε επενδύσεις για την ανάπτυξη χερσαίων λιμένων στη Σερβία, συζήτησε η διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ), στο πλαίσιο επίσημης συνάντησης που πραγματοποιήθηκε αυτή την εβδομάδα με υψηλά ιστάμενους Σέρβους αξιωματούχους.
O ΟΛΘ σχεδιάζει το «άνοιγμα» προς τα Βαλκάνια, που θεωρούνται η φυσική επέκταση του λιμανιού της Βόρειας Ελλάδας και για τον σκοπό αυτό, η διοίκηση «προλειαίνει» αυτήν την περίοδο το έδαφος, ώστε να εξασφαλίσει την πρόσβαση των φορτίων του ελληνικού λιμανιού, προς τις χώρες των Βαλκανίων και τελικά της Κεντρικής Ευρώπης. Στο πλαίσιο αυτό, ανάλογες πρωτοβουλίες για επίσημη συνεργασία έχουν αναληφθεί τόσο με την Βουλγαρία, όσο και με την Βόρεια Μακεδονία.
Σε δηλώσεις του προέδρου του ΟΛΘ, κ. Σωτήρη Θεοφάνη σε σερβικά μέσα ενημέρωσης, επισημάνθηκε η πρόθεση της ελληνικής εταιρείας να επενδύσει στην Σερβία για την ανάπτυξη σταθμών εμπορευματοκιβωτίων, που θα μπορούσαν να εξελιχθούν σε ανάλογου μεγέθους με τον ίδιο το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Τα χερσαία λιμάνια λειτουργούν ως σταθμοί μεταφόρτωσης εμπορευματοκιβωτίων, συνδέοντας τα λιμάνια με την ηπειρωτική χώρα, είτε με οδικές, είτε με σιδηροδρομικές συνδέσεις. «Για εμάς, η συνεργασία με την Σερβία δεν είναι μόνο ένα οικονομικό θέμα, αλλά και ζήτημα παράδοσης», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Θεοφάνης.
Από την πλευρά της, η Υπουργούς Κατασκευών, Μεταφορών και Υποδομών της Σερβίας, κα. Ζοράνα Μιχαΐλοβιτς, σημείωσε ότι «η Σερβία είναι ένα περιφερειακό κέντρο κι ένα αναντικατάστατο μέρος του δικτύου μεταφορών της ΝοτιοΑνατολικής Ευρώπης και κάθε μορφή συνεργασίας προς την κατεύθυνση αυτή, μας ενδιαφέρει. Θέλουμε να συνεργαστούμε με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ώστε οι εταιρείες μας να αξιοποιήσουν στο έπακρο αυτήν την μορφή μεταφορών». Στο πλαίσιο της συνάντησης των δύο πλευρών, συμφωνήθηκε να να συσταθεί, όσο το δυνατόν συντομότερα, μια ειδική ομάδα εργασίας ανάμεσα στο σερβικό υπουργείο και το Ελληνο-Σερβικό Εμπορικό Επιμελητήριο, το οποίο θα καθορίσει με ακρίβεια τα επενδυτικά σχέδια, στα οποία θα συνεργαστούν οι δύο πλευρές.
Υπενθυμίζεται ότι κατά το πρώτο εξάμηνο του 2019, η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στον ΟΛΘ αυξήθηκε κατά 6% σε 220.757, από 208.553 κατά το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Πρόκειται για μέγεθος που είναι σχεδόν 50% χαμηλότερο από την μηνιαία διακίνηση που πραγματοποιείται μέσω του λιμανιου του Πειραιά. Κατά την ίδια περίοδο, οι ποσότητες συμβατικού φορτίου που διακινήθηκαν αυξήθηκαν κατά 23,4%, από 1.847.744 τόνους σε 2.280.915 τόνους αντίστοιχα.
Σε κάθε περίπτωση, το «κλειδί» για τα παραπάνω σχέδια, αποτελεί η ολοκλήρωση της επένδυσης για την επέκταση της 6ης Προβλήτας στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Στόχος είναι το έργο να έχει ολοκληρωθεί το αργότερο μέχρι τις αρχές του 2023, περίπου δηλαδή στο μισό του χρόνου από την συμβατική υποχρέωση που αναγράφεται στην σύμβαση παραχώρησης. Η σημασία της επέκτασης έγκειται στο γεγονός ότι η υφιστάμενη εγκατάσταση βρίσκεται ήδη στο όριό της από πλευράς δυναμικότητας, ήτοι πέριξ των 550.000 εμπορευματοκιβωτίων. Επιπλεόν, η επέκταση θα επιτρέψει και την προσέγγιση των μεγαλύτερων πλοίων που σήμερα δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, λόγω μικρού βάθους.