«Πτήση σε βαριά σύννεφα»: κάπως έτσι θα μπορούσε να περιγραφεί η κατάσταση που βιώνει εδώ και πολύ καιρό η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ), η μεγαλύτερη αμυντική βιομηχανία της χώρας, η οποία θα έπρεπε να αποτελεί τη ναυαρχίδα του κλάδου.
Η προβληματική λειτουργία της ΕΑΒ τα τελευταία χρόνια χωρίς καμία ένδειξη αναστροφής της κατάστασης τουλάχιστον μέχρι σήμερα, αποτελεί παγκόσμιο παράδοξο, καθώς την ίδια στιγμή η χώρα κάνει παραγγελίες δισεκατομμυρίων ευρώ για την απόκτηση ή αναβάθμιση πολεμικών αεροσκαφών – Rafale, F-16 - ενώ ετοιμάζεται να προχωρήσει και σε αγορά, όπως όλα δείχνουν, των πλέον σύγχρονων αμερικανικών αεροσκαφών stealth 5ης γενιάς, F-35.
Μπορεί λοιπόν οι αμυντικές δαπάνες της χώρας να έφτασαν το 2021 το 3,8% του ΑΕΠ, ωστόσο η ΕΑΒ συνεχίζει να βρίσκεται σε ένα καθεστώς στασιμότητας και υποβάθμισης, με την κυβέρνηση μετά από πολλές παλινωδίες να δηλώνει ότι αναζητά εναγωνίως στρατηγικό εταίρο, ο οποίος θα αναλάβει να λύσει όλα τα συσσωρευμένα προβλήματα, χωρίς όμως κάτι χειροπιαστό μέχρι σήμερα!
Χρονίζουν τα προβλήματα
Οι μεγάλες μειώσεις των μισθών, που έγιναν πέρσι και έχουν φέρει τις αποδοχές μεγάλου μέρους του εξειδικευμένου προσωπικού σε επίπεδο κάτω από 1000 ευρώ το μήνα, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Σωματείου ΕΑΒ Νικ. Καπίρη, έχουν αποτέλεσμα κάθε μήνα να υπάρχουν παραιτήσεις εργαζομένων. «Παραιτούνται από την ΕΑΒ για να πάνε στα Lidl!», είπε χαρακτηριστικά στο Businessdaily.
Και μπορεί ο υπουργός Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας να ανακοινώνει πανηγυρικά την εξέλιξη των εργασιών στο υπερσύγχρονο ελληνικό drone «Αρχύτας», που αναπτύσσεται από την ΕΑΒ σε συνεργασία με τα Πανεπιστήμια Αριστοτέλειο Θεσσαλονίκης, Δημοκρίτειο Θράκης και Θεσσαλίας, ωστόσο όλα τα υπόλοιπα προγράμματα των Ενόπλων Δυνάμεων όπως η συντήρηση των C-130, τα Super Puma αλλά και τα P3B Orion μένουν πίσω, λόγω έλλειψης εργαζομένων και ανταλλακτικών με αποτέλεσμα να μην προχωρούν.
Επίσης οι αρρυθμίες που έχουν δημιουργηθεί στη λειτουργία της εταιρείας έχουν οδηγήσει σε απώλεια πολύ σημαντικών συμβάσεων, με χαρακτηριστικότερη περίπτωση τη σύμβαση με τη Lockheed Martin για την κατασκευή του 30% της ατράκτου των F-16 για την παγκόσμια αγορά. H ΕΑΒ θα μπορούσε να ήταν ο μοναδικός προμηθευτής, κάτι που δυστυχώς δεν ισχύει πια λόγω των καθυστερήσεων.
Το BusinessDaily επικοινώνησε με τη διοίκηση της ΕΑΒ, η οποία ωστόσο επιφυλάχθηκε να προβεί σε σχόλια στις αρχές του νέου έτους. Χαρακτηριστικά δηλώθηκε ότι: «Επιτρέψτε μας να κάνουμε αυτή τη συζήτηση στις αρχές της νέας χρονιάς, οπότε και θα έχουμε θετικές ειδήσεις που θα τροφοδοτήσουν το δημόσιο διάλογο».
Αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή
Η απάντηση αυτή ενδεχομένως να σχετίζεται με την αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή, καθώς από πέρσι η κυβέρνηση δηλώνει ότι αναζητά στρατηγικό επενδυτή για την ΕΑΒ. Σύμφωνα μάλιστα με πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη (στην «Ημερησία»): «Είμαστε στην αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή. Στο κομμάτι αυτό είμαστε σε πάρα πολύ καλό δρόμο. Ενδιαφέρον υπάρχει και η εταιρεία έχει συγκλονιστικά καλές προοπτικές. Αν βρούμε σημαντικό στρατηγικό εταίρο η ΕΑΒ μπορεί να κάνει θαύματα».
Ο στρατηγικός επενδυτής στην ΕΑΒ, σύμφωνα με κυβερνητικούς κύκλους, θα ενισχύσει το αντικείμενο της εταιρείας, που θα πρέπει να είναι ικανή όχι μόνο να καλύπτει τις ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας, αλλά και να προσελκύει έργα από άλλες χώρες της ευρύτερης περιοχής -κατά καιρούς έχει συζητηθεί σχετικό ενδιαφέρον από το Ισραήλ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και συνεργασίες.
Πάντως, η αναζήτηση επενδυτή μέχρι στιγμής γίνεται ανεπίσημα, καθώς δεν έχει προκηρυχθεί ως τώρα κάποιος διεθνής διαγωνισμός, ενώ στην περίπτωση της ΕΑΒ είναι μια πολύ δύσκολη υπόθεση, γιατί δεν πρόκειται για μια απλή βιομηχανία, αλλά ουσιαστικά για μια βιομηχανική προέκταση των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας, στην οποία στηρίζονται κρίσιμες αμυντικές λειτουργίες.
Ντ. Πλέσσας: «Να αποσπαστεί από τον εναγκαλισμό του Δημοσίου»
Πάντως, είναι ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τα όσα αναφέρει για την ΕΑΒ και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει, μιλώντας στο BusinessDaily, ο Ντένης Πλέσσας, Αντιπρόεδρος Διεθνών Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων της Lockheed Martin Aeronautics Co., που γνωρίζει από πρώτο χέρι την κατάσταση της επιχείρησης.
«Το πρώτο που πρέπει να γίνει για την ΕΑΒ είναι να αποσπαστεί από τον εναγκαλισμό του Δημοσίου. Η γραφειοκρατία που επιβάλλεται στη λειτουργία της ΕΑΒ είναι του Δημοσίου, με αποτέλεσμα να στερείται της δυνατότητας να γίνει ανταγωνιστική, ευέλικτη, εξωστρεφής και να προσελκύσει και να κρατήσει αξιόλογα στελέχη. Έχει τις χαρακτηριστικές παθογένειες οργανισμών του Δημοσίου», τόνισε.
Όσον αφορά τη Lockheed Martin, η σχέση της οποίας με την ΕΑΒ χρονολογείται από το 1975, όπου η LM ήταν επικεφαλής της κοινοπραξίας πέντε αμερικανικών αμυντικών βιομηχανιών στις οποίες ανατέθηκε από την κυβέρνηση Κ. Καραμανλή το «στήσιμο» της ΕΑΒ, δεν φαίνεται να ενδιαφέρεται για το ρόλο του στρατηγικού επενδυτή, καθώς δεν εμπλέκεται μετοχικά και διοικητικά σε εταιρείες υπεργολάβους της. Σύμφωνα με πληροφορίες του Businessdaily, επί του παρόντος δεν τίθεται θέμα από τη Lockheed Martin για συμμετοχή της στην ΕΑΒ.
Από την πλευρά του ο Ν. Καπίρης πρόεδρος του ΣΕΕΑΒ, επιβεβαιώνει ότι το μόνο κομμάτι που λειτουργεί κανονικά στην ΕΑΒ και εντός χρονοδιαγράμματος είναι το κομμάτι που δουλεύει για τη Lockheed Martin και την αναβάθμιση των αεροσκαφών F-16 σε έκδοση Viper. «Όλα τα άλλα τμήματα υπολειτουργούν και έχουμε απαξίωση των προγραμμάτων των Ενόπλων Δυνάμεων», δήλωσε.
Το σωματείο των εργαζομένων στην εταιρεία ζητά την αναβάθμιση της μισθοδοσίας, καθώς εργαζόμενοι απόλυτα εξειδικευμένοι στη συντήρηση αμυντικού υλικού της χώρας έχουν φτάσει να πληρώνονται με 850 ευρώ. Επίσης ζητά τη μονιμοποίηση του προσωπικού, καθώς είναι μεγάλος ο αριθμός που δουλεύουν με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, καθώς και τη στήριξη των προγραμμάτων των Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας.