«Φουρνίζουν» νέα, ποιοτικότερα προϊόντα και κόβουν τις προσφορές οι βιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στην κατηγορία του τυποποιημένου ψωμιού και διεκδικούν μεγαλύτερο μερίδιο σε μια αγορά που υπολογίζεται ότι ξεπερνά το 1,1 δισ. ευρώ, αν αθροιστούν οι πωλήσεις στους φούρνους, το τυποποιημένο ψωμί και το bake off στα σούπερ μάρκετ.
Με τις έρευνες να αναφέρουν ότι 1 στους 6 καταναλωτές αγοράζει πλέον ψωμί από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, οι εγχώριες αρτοβιομηχανίες επικεντρώνουν τους σχεδιασμούς τους στην περαιτέρω τόνωση του καταναλωτικού ενδιαφέροντος, ενώ έχοντας για «μαγιά» την τάση που επικρατεί από πέρυσι αναφορικά με την εξισορρόπηση των τιμολογιακών πολιτικών -στην κατεύθυνση του περιορισμού των έντονων προωθητικών ενεργειών στο ράφι- προσβλέπουν σε βελτιωμένες επιδόσεις εφέτος.
Ο τζίρος της κατηγορίας «τυποποιημένο ψωμί» το 2018, σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, εμφάνισε αύξηση πωλήσεων 4% σε αξία, ενώ ακόμα μεγαλύτερη ήταν η ενίσχυση των όγκων. Να σημειωθεί ότι το τυποποιημένο ψωμί αφορά σε μια αγορά που στα δίκτυα της οργανωμένης λιανικής τροφίμων διαμορφώνεται στα 80 εκατ. ευρώ.
Όπως αναφέρουν στελέχη των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στη κατηγορία, εφέτος στο εννεάμηνο καταγράφονται ακόμα υψηλότερες επιδόσεις, εξέλιξη που αποδίδεται κυρίως στο γεγονός ότι και οι τρεις βασικοί παίχτες της αγοράς έχουν επενδύσει πολύ στην καινοτομία και στο λανσάρισμα νέων προτάσεων στους καταναλωτές.
Το premium ψωμί
Μάλιστα, εκτιμάται ότι τα δυνατά λανσαρίσματα στους επώνυμους κωδικούς κατάφεραν να επιβραδύνουν τους ρυθμούς ανάπτυξης των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας.
Η σχετικά πρόσφατη κατηγορία των premium ψωμιών, έχει ήδη καταφέρει να βρει το κοινό της, διεκδικώντας σημαντικά μερίδια σε μια αγορά στην οποία την πρωτοκαθεδρία διατηρεί το ψωμί του τοστ σε φέτες.
Την ίδια ώρα, στην κατηγορία του τυποποιημένου ψωμιού από πέρυσι και πολύ περισσότερο εφέτος καταγράφεται μια ορθολογική τοποθέτηση των εταιρειών στο θέμα της τιμής, με αποτέλεσμα η πολιτική των προσφορών να εφαρμόζεται πιο στοχευμένα. Ενδεικτικό είναι ότι στο ράφι δεν υπάρχουν πολυσυσκευασίες που προσφέρουν ένα συν ένα τυποποιημένο ψωμί, ενώ ακόμα και στο διάστημα που «τρέχει» το price off το ποσοστό της μείωσης τιμής κινείται σε «λελογισμένα» πλαίσια.
Παρά το γεγονός ότι η τιμή εξακολουθεί να παίζει σημαντικό παράγοντα επιλογής, έχει αρχίσει να διαφαίνεται μια προθυμία στους καταναλωτές να δαπανήσουν λίγο περισσότερα χρήματα για το προϊόν που επιθυμούν.
Πάντως, σε επίπεδο ανταγωνισμού, θα πρέπει να επισημανθεί ότι η βιομηχανία δεν διεκδικεί μερίδιο μόνο από την «πίτα» στους φούρνους αλλά καλείται να αντιμετωπίσει και την οργανωμένη λιανική η οποία «φλερτάρει» εντόνως την κατηγορία άρτου και αρτοσκευασμάτων, με τις ισχυρές αλυσίδες να επεκτείνουν σε όλο και περισσότερα καταστήματά τους τα σημεία bake off.
Τρεις ισχυροί «παίκτες»
Σημειώνεται ότι η σύνθεση της εγχώριας αγοράς στο τυποποιημένο ψωμί χαρακτηρίζεται από έντονο συγκεντρωτισμό, καθώς σε επίπεδο επώνυμων προϊόντων τρεις είναι οι βασικές εταιρείες οι οποίες εμφανίζονται να ελέγχουν συνολικά περί το 70%.
Σε ο,τι αφορά στην μεριδιακή διάταξη των επιχειρήσεων στο σύνολο της κατηγορίας ψωμί, στην πρώτη θέση φιγουράρει η Καραμολέγκος, ακολουθεί η Ε.Ι Παπαδοπούλου και τρίτη η Elbisco.