ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Φώτο: Shutterstock

Έκοψε ρυθμό η αύξηση πωλήσεων των σούπερ μάρκετ

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.
Από 3,4% στο 6μηνο, ο ρυθμός αύξησης των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ έπεσε στο 2,5% στο 9μηνο. Κακές οι επιδόσεις του παραδοσιακά «δύσκολου» μήνα Σεπτεμβρίου. Μειωμένες τιμές στα ράφια λόγω ΦΠΑ. Τι δείχνει η έρευνα της IRI.

Επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης των εσόδων στα σούπερ μάρκετ καταγράφεται στο εννεάμηνο, καθοδηγούμενη κυρίως από τις επιδόσεις του Σεπτέμβρη, ο οποίος παραδοσιακά αποτελεί έναν «δύσκολο» μήνα για το λιανεμπόριο.

Στα θετικά προσμετρώνται οι ενισχυμένοι όγκοι, ενώ σε ό,τι αφορά στις τιμές, εμφανίζουν για πρώτη φορά εφέτος αρνητικό πρόσημο, έστω και οριακά, λόγω του μειωμένου ΦΠΑ, εξέλιξη που αν μη τι άλλο δηλώνει ότι οι όποια αύξηση σε τζίρους αποτελεί απόρροια πραγματικής αύξησης της κατανάλωσης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών IRI, τα οποία αφορούν στις πωλήσεις των επονομαζόμενων ταχυκίνητων κατηγοριών (FMCGs) στον κλάδο των σούπερ μάρκετ στην ηπειρωτική Ελλάδα και στην Κρήτη, η αξία των πωλήσεων κατά τη περίοδο Ιανουάριος - Σεπτέμβριος αυξήθηκε κατά 2,5% και ο όγκος κατά 2,6% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, με την τιμή ανά μονάδα όγκου, να καταγράφει οριακή μείωση 0,2%.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η αύξηση στις πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ εμφανίζει επιβράδυνση στο εννεάμηνο σε σχέση με το εξάμηνο όταν, σύμφωνα με αντίστοιχες μετρήσεις της IRI, η αύξηση εσόδων κυμάνθηκε στο 3,4% και σε όγκους στο 2, 9%.

Κακός ο Σεπτέμβριος

Σε μηνιαία βάση, μετά τις βελτιωμένες επιδόσεις που καταγράφηκαν τόσο σε επίπεδο όγκου όσο και αξίας το μήνα Αύγουστο (+1,3% σε αξία και +3% σε όγκο), ο φετινός Σεπτέμβρης γύρισε αρνητικός, έστω και οριακά σε αξία (-0,2%) ενώ διατήρησε... στο τσακ το θετικό πρόσημο σε ό,τι αφορά τους όγκους (0,9%).

Βέβαια, ο Σεπτέμβρης είναι «παραδοσιακά» ένας δύσκολος μήνας για το λιανεμπόριο, καθώς έπεται των καλοκαιρινών διακοπών ενώ ταυτόχρονα οι δαπάνες για τους καταναλωτές είναι επιβαρυμένες τόσο με έξοδα που αφορούν στην έναρξη της σχολικής χρονιάς όσο και με καταβολές φορολογικών υποχρεώσεων.

Ένα εξίσου σημαντικό στοιχείο είναι ότι η πορεία της ιδιωτικής ετικέτας εξακολουθεί να κινείται σε χαμηλούς ρυθμούς, με τις επιδόσεις του εννεαμήνου να εμφανίζουν αύξηση 1,5% στα έσοδα – μικρότερη από την συνολική επίδοση- και σταθερό μερίδιο αγοράς σε αξία στο 15,5%.

Στο πλαίσιο της ανάλυσης των στοιχείων της IRI και οι τρεις μεγάλες κατηγορίες ταχυκίνητων προϊόντων στα σούπερ μάρκετ (σ.σ. με βάση την κατηγοριοποίηση της IRI) διατηρούν θετικό πρόσημο και μόνο τα είδη νοικοκυριού εξακολουθούν να καταγράφουν οριακές απώλειες όγκου.

Η μεγαλύτερη αύξηση τζίρου στα τρόφιμα

Συγκεκριμένα, τα τρόφιμα εμφανίζουν τη σημαντικότερη ανάπτυξη (+2,6 % σε αξία και +3% σε όγκο), τα είδη προσωπικής φροντίδας κατέγραψαν άνοδο 2,4% και σε αξία και σε όγκο, ενώ τα είδη νοικοκυριού ενισχύθηκαν οριακά κατά 0,7 % σε αξία, ωστόσο οι όγκοι υποχώρησαν κατά 0,9%

Επίσης, όλες οι επιμέρους 11 υποκατηγορίες που εξετάζει η IRI κινήθηκαν ανοδικά σε όρους αξίας με τις πιο ισχυρές επιδόσεις να καταγράφονται στα «κατεψυγμένα τρόφιμα» όπου τα έσοδα ενισχύθηκαν κατά 6,7%, τα συσκευασμένα τρόφιμα με 4,6% και τα αλκοολούχα να φτάνουν τις επιδόσεις των σνακ με ισόποσο αύξηση 4,5%. Αρνητική τροχιά πήραν τα βοηθήματα μαγειρικής που υποχώρησαν κατά 0,4% σε αξία. Μηδενική ανάπτυξη εμφάνισε η κατηγορία των «οικιακών καθαριστικών», ενώ και στα «γαλακτοκομικά» τα έσοδα εμφάνισαν περιορισμένη ανάπτυξη κατά 0,6%.

Σχετικά με την εικόνα των όγκων, τα «οικιακά καθαριστικά» περιόρισαν τις απώλειες στο 2,3%, ενώ οι λοιπές δέκα κατηγορίες κατάφεραν να διατηρήσουν θετική τροχιά, συμπεριλαμβανομένων και των «γαλακτοκομικών» που κατέγραψαν οριακή αύξηση 0,2%. Και σε επίπεδο όγκων οι πιο δυνατές κατηγορίες ήταν τα «σνακ» και τα «κατεψυγμένα τρόφιμα» με αύξηση 6,6% και ακολουθούν τα «συσκευασμένα τρόφιμα» με 4%.

Τα πολύ μεγάλα καταστήματα επανακάμπτουν

Σε ο,τι αφορά στο τύπο των καταστημάτων, τα μικρά (400-1.000 τ.μ.) και τα μεσαίου μεγέθους καταστήματα (1.000-2.500 τ.μ.) είναι αυτά που συμβάλλουν περισσότερο στις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ, κατά 36,6% και 38,5% αντιστοίχως. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι καταγράφεται αύξηση των πωλήσεων κατά 1,2% στα πολύ μικρά καταστήματα (έως 400 τ.μ.) τα οποία βρίσκονταν σε άνθηση, ενώ παράλληλα επανακάμπτουν τα πολύ μεγάλα καταστήματα, άνω των 2.500 τ.μ., τα οποία ήταν ιδιαιτέρως δημοφιλή προ κρίσης. Οι πωλήσεις τους το πρώτο εξάμηνο του 2019 αυξήθηκαν κατά 6,4% σε σύγκριση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2018. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η Endless EC μπαίνει στα σούπερ μάρκετ με δικό της brand απορρυπαντικού

Σε νέα εποχή δυναμικής ανάπτυξης και εξωστρέφειας έχει μπει πλέον η εταιρεία Endless (πρώην Ευρωχαρτική), με αλλαγές στο μετοχολόγιο, αλλά και λανσάρισμα των δικών της brands στον κλάδο των απορρυπαντικών.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πώς θέλουν οι Έλληνες να είναι τα σούπερ μάρκετ του μέλλοντος

Επιβράβευση της οικολογικής συνείδησης, γρήγορη παραλαβή των προϊόντων και έξοδος χωρίς διέλευση από το ταμείο οι τρεις μεγαλύτερες επιθυμίες των καταναλωτών για το σούπερ μάρκετ του 2030.
Lidl-store
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Lidl: Μείωση τιμών έως 35% σε 160 προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας

Η εταιρεία εξασφαλίζει σε συνεργασία με τους προμηθευτές της, για ακόμη μία φορά, τις πιο συμφέρουσες τιμές στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας της, επιτυγχάνοντας μείωση έως 35% σε επιλεγμένα προϊόντα.