ΓΔ: 1401.58 0.28% Τζίρος: 97.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
paixnidia
Shutterstock

Ο ιός χτύπησε και τα παιχνίδια αλλά ο κλάδος αντέχει

Μεγάλες διακυμάνσεις της ζήτησης παιχνιδιών, αλλά ο κλάδος ελπίζει σε θετικό πρόσημο στο τέλος της χρονιάς. Μέτρα στήριξης των βιοτεχνιών, ανθεκτικότητα των μεγάλων αλυσίδων, Jumbo και Μουστάκας.

Σε ένα θετικό κλείσιμο της χρονιάς ελπίζουν οι επιχειρηματίες του κλάδου παιχνιδιού στη χώρα μας, στον απόηχο ενός έτους με έντονες διακυμάνσεις στην ζήτηση παιχνιδιών αλλά και ειδών που αφορούν στο παιδί. Ο κλάδος βρέθηκε αντιμέτωπος με αντίθετες δυνάμεις τη φετινή χρονιά, καθώς αφενός η πανδημία δημιούργησε ασφυκτικές συνθήκες για το εμπόριο συνολικά, αφετέρου η κρίση στον τουρισμό συνέβαλε στην σύνθεση ενός καχεκτικού περιβάλλοντος και για τον χώρο του παιχνιδιού. 

Με αυτά τα δεδομένα, οι επιχειρηματίες του κλάδου δέχτηκαν με ανακούφιση την απόφαση της κυβέρνησης να υπάρξει μέριμνα για την οικονομική στήριξη των εταιρειών-μελών του Συνδέσμου Ελλήνων Βιοτεχνών Παιδικών Παιχνιδιών και Αμαξών (ΣΕΒΠΠΑ), ώστε να αντιμετωπιστούν οι συνέπειες της πανδημίας τόσο για τις βιοτεχνίες, οι οποίες έχουν δεχτεί ακυρώσεις παραγγελιών, όσο και για τις μικρές εμπορικές επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν έλλειψη μετρητών και μικρό αποθεματικό κεφάλαιο.

Σύμφωνα με τον κ. Ιωάννη Παπαδόπουλο, πρόεδρο του ΣΕΒΠΠΑ και επικεφαλής της εταιρείας Star Toys, η φετινή χρονιά τα έχει όλα. Στο ξεκίνημα της, η πανδημία σηματοδότησε την αύξηση της ζήτησης για συγκεκριμένους κωδικούς, όπως τα ποδήλατα, τα πατίνια και τα επιτραπέζια παιχνίδια, για να ακολουθήσουν οι θερινοί μήνες με την επαναλειτουργία των καταστημάτων, όπου η ζήτηση για τα καλοκαιρινά προϊόντα σημείωσε μεγάλη πτώση.

«Η εξάρτηση του κλάδου από τον τουρισμό είχε συνέπεια την πτώση του τζίρου μέχρι και 70% τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο στα είδη θαλάσσης και τα συναφή παιχνίδια, για να ακολουθήσει ο Σεπτέμβριος με μεγάλη πτώση στις πωλήσεις σχολικών τσαντών, και εν μέρει ειδών χαρτοπωλείου. Αρκετά παιδιά είχαν ήδη προμήθειες από την περσινή χρονιά που διεκόπη πρόωρα, ενώ η αβεβαιότητα για την εξέλιξη της πανδημίας μέσα στη φετινή χρονιά έκανε τους καταναλωτές έτι διστακτικότερους», σημειώνει ο κ. Παπαδόπουλος. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι κάποιες σχολικές τσάντες πωλούνταν από μεγάλες αλυσίδες με έκπτωση έως και 50% τον Σεπτέμβριο. Πάντως, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΕΒΠΠΑ, δεν αποκλείεται οι σχετικές πωλήσεις να ανακάμψουν τους επόμενους μήνες, εφόσον η εξέλιξη της πανδημίας είναι ομαλή.

Τι εκτιμούν οι μεγάλοι του κλάδου

Για ένα νευρικό Σεπτέμβριο κάνει λόγο και η διοίκηση της αλυσίδας Jumbo στην τελευταία της ενημέρωση, αποδίδοντας τις κατώτερες του αναμενομένου επιδόσεις στο ισχυρό δεύτερο κύμα της πανδημίας και τη μεγάλη αναστάτωση στο χώρο της εκπαίδευσης. Η εταιρεία έχει συνολικά μειωμένες πωλήσεις κατά 9,3% τους πρώτους εννέα μήνες του έτους, όμως ο Σεπτέμβριος έκλεισε με αύξηση πωλήσεων κατά 1,2% σε σχέση με πέρσι. Αναλυτές πάντως προβλέπουν για την Jumbo κάμψη πωλήσεων έως και 5% στο τελευταίο τρίμηνο του έτους, που παραδοσιακά συνεισφέρει το 35% του συνολικού της τζίρου, και συνδέουν την ενίσχυση της θέσης της εισηγμένης με την διεύρυνση του προϊοντικού της μίγματος, εις βάρος των παιχνιδιών. 

Πιο αισιόδοξο είναι το μήνυμα του κ. Νίκου Μουστάκα, επικεφαλής της ομώνυμης αλυσίδας καταστημάτων παιχνιδιών, ο οποίος εκτιμά ότι η προσεχής εορταστική περίοδος θα κινηθεί με θετικό πρόσημο σε ό,τι αφορά την ζήτηση παιχνιδιών, καθώς αρκετοί γονείς θα σπεύσουν να αγοράσουν ίσως και περισσότερα παιχνίδια από άλλες χρονιές, σε ένα βαθμό και ως ανταμοιβή για τους περιορισμούς με τους οποίους όλοι υποχρεωθήκαμε να ζήσουμε τους τελευταίους μήνες, μία πρόβλεψη που αντανακλά και τις διεθνείς τάσεις.

Σε ό,τι αφορά την αλυσίδα Μουστάκας, οι θερινοί μήνες κατέγραψαν ισχυρή ζήτηση για είδη που αφορούν σε δραστηριότητες εξωτερικού χώρου, όπως πατίνια, ποδήλατα, μπάλες κλπ, ενώ το φθινόπωρο σηματοδοτήθηκε από την χλιαρή κίνηση σε ό,τι αφορά τα σχολικά είδη και την ηχηρή απουσία των αυθόρμητων αγορών. Από την αρχή του έτους ωστόσο κατηγορίες ειδών όπως επιτραπέζια και παζλ εμφανίζουν θεματικές πωλήσεις, καθώς οι καταναλωτές αναζητούν δημιουργικούς τρόπους απασχόλησης των παιδιών.

Στα θετικά της φετινής χρονιάς ο κ. Moυστάκας συμπεριλαμβάνει την τόνωση της ζήτησης για παιχνίδια μέσω του ψηφιακού καναλιού, τάση που αναμένεται να έχει διάρκεια, καθώς ο ίδιος εκτιμά ότι συνολικά για τον κλάδο του παιχνιδιού οι online πωλήσεις μπορούν να αγγίξουν ακόμη και το 10% μέχρι το τέλος της χρονιάς. Βασική προϋπόθεση ωστόσο για να συμβεί αυτό αποτελεί η μείωση της επιβάρυνσης σε ό,τι αφορά τα logistics, ώστε να εξυπηρετηθεί το ιδιαίτερο ανάγλυφο της χώρας μας.

Πτώση πωλήσεων 33% για τη δημιουργό της Barbie

Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει φέτος διεθνώς ο κλάδος του παιχνιδιού γίνονται εμφανείς μέσα από τα αποτελέσματα της εταιρείας Mattel, δημιουργού, μεταξύ άλλων, της κούκλας Barbie. Οι διεθνείς πωλήσεις της, εξαιρουμένης της αμερικανικής αγοράς, υποχώρησαν 33% στο δεύτερο τρίμηνο της τρέχουσας χρήσης, συγκριτικά με πέρσι, με την περιοχή Ευρώπης/Μέσης Ανατολής να καταγράφει πτώση 21%. Το πρώτο εξάμηνο του 2020 οι διεθνείς πωλήσεις της Mattel υποχώρησαν 23% συγκριτικά με το αντίστοιχο περσινό διάστημα, με την περιοχή ΕΜΕΑ να καταγράφει κάμψη πωλήσεων 11%. Συνολικά, η εταιρεία είχε κάμψη καθαρών εσόδων 15% στο δεύτερο τρίμηνο φέτος και ζημιές 26 εκατ δολαρίων, ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι το ψηφιακό κανάλι συνεισφέρει πλέον το ένα τρίτο του τζίρου της στην αμερικανική αγορά. 

Σε γενικές γραμμές πάντως, οι Ηνωμένες Πολιτείες κινούνται σε διαφορετική τροχιά, καθώς το πρώτο εξάμηνο η αγορά παιχνιδιού αυξήθηκε 16% συγκριτικά με πέρσι και αυτό το momentum αναμένεται να διατηρηθεί και μέχρι το τέλος του έτους, δεδομένου ότι οι online πωλήσεις παιχνιδιών αναμένεται να αυξηθούν 35% φέτος, σε συνέχεια αύξησης 15% το 2019. Έτσι, την φετινή εορταστική περίοδο μία στις δύο αγορές παιχνιδιών στην Αμερική θα πραγματοποιηθεί ψηφιακά, ενώ ενθαρρυντικά προς την εξέλιξη του τζίρου για φέτος συμβάλει επίσης η διεύρυνση της προεορταστικής περιόδου, η οποία για πολλούς Αμερικανούς εμπόρους έχει ήδη ξεκινήσει. Μεγάλες αλυσίδες προχωρούν σε γενναιόδωρες προσφορές ήδη από αυτό το μήνα, καλώντας τους καταναλωτές να κάνουν τις αγορές τους νωρίτερα φέτος, με στόχο να αποφύγουν τον συνωστισμό. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τζίρο 100 εκατ. θα φέρει η Foot Locker στον όμιλο Φουρλή το 2027

Μέσω της Sportswear AE ο όμιλος Φουρλή τοποθετείται ανταγωνιστικά στην αγορά των αθλητικών ενδυμάτων και υποδημάτων, αναπτύσσοντας τις αλυσίδες Intersport και Foot Locker στη Ν.Α. Ευρώπη. Επενδύσεις άνω των 80 εκατ. μέχρι το 2028.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πρεμιέρα για το πρώτο ελληνικό αθλητικό παπούτσι υψηλών απαιτήσεων

Το νέο εγχείρημα αποτελεί επενδυτική πρωτοβουλία των Αλ. Λάτση και P. Ruppe, κορυφαίου πρώην στελέχους της Nike. Ο Εμ. Μπιάνκι ανέλαβε τον σχεδιασμό και Θ. Θωμαΐδης την επιχειρησιακή ηγεσία.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Οι τουρίστες στήριξαν την αγορά, προσδοκίες για την Black Friday

Το δίμηνο Σεπτεμβρίου - Οκτωβρίου αυξήθηκαν οι τουρίστες υψηλών εισοδημάτων, οι οποίοι συνεισέφεραν και στους εμπορικούς τζίρους. Ήδη «τρέχουν» οι προωθητικές ενέργειες για Black Friday και Cyber Monday.
IKEA, Fourlis
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Όμιλος Φουρλή: Στην Πάτρα άνοιξε το πρώτο μεγάλο IKEA μετά την κρίση

Όπως τόνισε ο Βασίλης Φουρλής, το νέο κατάστημα της αλυσίδας αποτελεί το πρώτο μεγάλο σημείο που ανοίγει μετά το 2010. Σχέδια για άνοιγμα έως και 10 νέων μικρότερων ΙΚΕΑ σε μακροπρόθεσμη βάση.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Έτος σταθεροποίησης κι ανόδου του 2024 για την αλυσίδα Toi & Moi

Η αλυσίδα γυναικείων ενδυμάτων διαβλέπει προοπτικές επαναφοράς σε κερδοφορία φέτος, μετά από ένα έτος μείωσης πωλήσεων και ζημίων. Διατηρεί 20 σημεία πώλησης σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πάτρα.