Ανακατεύουν για άλλη μια φορά την τράπουλα στον Πειραιά οι Κινέζοι της Cosco, αγνοώντας τις σαφείς τοποθετήσεις τόσο του υπουργείου Ναυτιλίας όσο και της ΡΑΛ (Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων), αλλά και υπαναχωρώντας από τη δέσμευση που είχαν αναλάβει έναντι των εκπρόσωπων της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης του Περάματος (ΝΕΖ) ότι δεν θα επιδιώξουν την ανάπτυξη ναυπηγείου στον OΛΠ.
Η Cosco, αν και από τον Ιούνιο ακόμη είχε δεσμευθεί έναντι των εκπροσώπων της ΝΕΖ (Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη) για την υπογραφή σχετικού συμφωνητικού όπου σαφώς θα δηλωνόταν ότι δεν πρόκειται να ιδρύσει ναυπηγείο στην ευρύτερη περιοχή του λιμανιού του Πειραιά, σε σχετική συνάντηση με εκπροσώπους της ΝΕΖ δήλωσε ότι δεν θα υπογράψει το συμφωνητικό, καθώς, όπως όλα δείχνουν, δεν θέλει να δεσμευθεί ότι δεν θα αναπτύξει δικό της ναυπηγείο στον OΛΠ σε οποιοδήποτε χρόνο.
Με αυτό τον τρόπο, η Cosco προκαλεί τριγμούς όχι μόνο στην ευρύτερη περιοχή του λιμανιού καθώς εκεί δραστηριοποιούνται 450 ναυπηγοεπισκευαστικές και περισσότερες από 1500 υποστηρικτικές επιχειρήσεις, που συνολικά παρέχουν 20.000 μόνιμες και περίπου 7.000 ακόμη περιοδικές θέσεις εργασίας , αλλά και στο σχέδιο αναβίωσης της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας της Ελλάδας, στο οποίο έχει επενδύσει η κυβέρνηση, καθώς μια τέτοια εξέλιξη καθιστά λιγότερο ελκυστικές τις επενδύσεις στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και Ελευσίνας.
Οι τελευταίες εξελίξεις προκαλούν εκ νέου πονοκέφαλο στην κυβέρνηση, καθώς οι υποψήφιοι επενδυτές θα κληθούν να αξιολογήσουν τι σημαίνει στην πράξη η δραστηριοποίηση ενός τόσο μεγάλου παίκτη στα ναυπηγεία και δη εντός του πρώτου λιμένα της χώρας.
Αντίθετη η κυβέρνηση
Η θέση της κυβέρνησης είναι σαφής και έχει εκφραστεί από τα μέσα Ιουνίου δια στόματος του υπουργού Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη, ο οποίος απαντώντας στην Βουλή σε σχετική ερώτηση παρείχε τη διαβεβαίωση ότι η κυβέρνηση δεν μελετά μια πιθανή τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης του λιμένα του Πειραιά ώστε να δοθεί άδεια ίδρυσης ναυπηγείου στην ΟΛΠ Α.Ε.
Ειδικότερα, τότε είχαν επισημάνει και κύκλοι του υπουργείου ότι αυτή η θέση είναι αδιαπραγμάτευτη, και πως «για την κυβέρνηση δεν υπάρχει σκέψη τροποποίησης της Σύμβασης Παραχώρησης. Στόχος μας είναι η αναβάθμιση των ναυπηγοεπισκευαστικών υποδομών, η επίλυση προβλημάτων και η παροχή κινήτρων για την προσέλκυση μεγαλύτερου αριθμού πλοίων, κυρίως της Ελληνόκτητης Ναυτιλίας στον Πειραιά και στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη».
Άλλωστε, όπως επισημαίνεται από κυβερνητικής πλευράς, η Σύμβαση Παραχώρησης, που κυρώθηκε με το Νόμο 4404/2016, όσον αφορά τη Ναυπηγοεπισκευή αποτύπωσε την από δεκαετιών υφιστάμενη κατάσταση, ότι δηλαδή ο ΟΛΠ είναι ο εκμισθωτής των Ναυπηγοεπισκευαστικών Υποδομών και δεν έχει καμία εμπλοκή ή ανάμιξη σε ναυπηγοεπισκευαστικές δραστηριότητες.
Αναφερόμενος τότε στις επενδύσεις της ΟΛΠ, ο κ. Πλακιωτάκης είχε τονίσει τα εξής: «Εμάς μας ενδιαφέρει η ανάπτυξη της ναυπηγοεπισκευής. Στις υποχρεωτικές επενδύσεις της ΟΛΠ Α.Ε. προβλέπεται ότι στη Ζώνη θα επενδυθούν συνολικά 55 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων και των πλωτών δεξαμενών. Ως τώρα έχουν επενδυθεί τα 31 εκατ. ευρώ και εκκρεμούν να επενδυθούν άλλα 24 εκατ. ευρώ. Αυτός είναι ο στόχος μας για να επιλυθούν τα προβλήματα και να προσεγγίσουμε τα ελληνόκτητα πλοία να επιστρέψουν στη Ζώνη», κατέληξε.
Παράλληλα προ ημερών η ΡΑΛ απεφάνθη ότι η σύμβαση παραχώρησης που έχει υπογραφεί μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΠ (Cosco) θέτει σαφή όρια στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιά, ως προς τη δημιουργία ανταγωνιστικών δραστηριοτήτων στις ήδη υπάρχουσες εγκαταστάσεις ναυπήγησης. Βάσει της ίδιας απόφασης, τα όρια αυτά προστατεύουν την παρούσα μορφή των υφιστάμενων ναυπηγείων, ενώ η σύμβαση παραχώρησης δεν επιτρέπει στην ΟΛΠ Α.Ε. να αναλάβει η ίδια τη λειτουργία τυχόν νέων ναυπηγείων.
Η απόφαση της ΡΑΛ, η οποία είναι στο ίδιο μήκος κύματος με τη θέση που έχει λάβει, κατ’ επανάληψη, ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης, έρχεται έπειτα από καταγγελία του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Ναυπηγείων Περάματος, σχετικά με την πρόθεση του ΟΛΠ να λάβει άδεια ναυπηγείου. Η καταγγελία του Συνδέσμου μπήκε στο αρχείο, όμως η ΡΑΛ στο σκεπτικό της επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι «η ΟΛΠ φέρει το δικαίωμα εκμετάλλευσης του Λιμένα», για να παρέχει κατ’ αρχήν «λιμενικές υπηρεσίες».
Ειδικότερα για τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη Περάματος, σύμφωνα με τη ΡΑΛ, η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει ότι η ΟΛΠ Α.Ε. οφείλει να «τηρεί τους όρους των υφιστάμενων Υποπαραχωρήσεων για ναυπηγοεπισκευαστικές υπηρεσίες στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη του Περάματος» και φέρει την ειδική υποχρέωση να «τηρεί πλήρως τις υφιστάμενες συμβατικές σχέσεις, ειδικά αυτές με τους διαχειριστές των ναυπηγείων». «Από τις ως άνω ήδη παρατεθείσες ρυθμίσεις της Σ.Π. 2016, συνάγεται η σαφής βούληση των συμβαλλόμενων μερών (ΟΛΠ Α.Ε. και Ελληνικού Δημοσίου) να μη διαταράξουν τη συμβατική θέση των υφιστάμενων ιδιωτικών Ναυπηγείων Περάματος (Καρνάγια), όπως αυτές περιγράφονται στους Χώρους Λιμένα. Ωστόσο, η κρίση αυτή δεν δύναται να οδηγεί και στο συμπέρασμα ότι προκρίνεται η παράλειψη κάθε ενέργειας εκ μέρους της ΟΛΠ Α.Ε., η οποία δύναται να μεταβάλει τους όρους ανταγωνισμού, εφόσον η ίδια η Σ.Π. 2016 ρητά αναφέρεται στην τήρηση των όρων υφιστάμενων συμβάσεων», καταλήγει.
Η απάντηση από την ΟΛΠ ΑΕ
Η διοίκηση της ΟΛΠ ΑΕ πέρασε σε επικοινωνιακή αντεπίθεση. Σε χθεσινή ανακοίνωση τονίζει ότι επιδιώκει συνεργασία με επαγγελματίες και σωματεία του κάδου της ναυπηγοεπισκευής, σημειώνοντας τις επενδύσεις που έχει κάνει τα τελευταία τέσσερα χρόνια στην ναυπηγοεπισκευή.
Η ΟΛΠ ΑΕ χαρακτηρίζει ως προτεραιότητα του επενδυτικού της σχεδίου την ανάπτυξη της ανταγωνιστικότητας της βιομηχανίας της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης Περάματος και υπογραμμίζει ότι από το 2016, έχει υλοποιηθεί σειρά επενδύσεων. «Η νέα πλωτή δεξαμενή εξασφάλισε τη δυνατότητα να επισκευάζονται μεγάλα εγχώρια πλοία της ακτοπλοΐας και πλοία τύπου Panamax που στο παρελθόν έπρεπε να εξυπηρετηθούν στην Τουρκία ή σε άλλες χώρες» επισημαίνεται στην τοποθέτηση της ΟΛΠ ΑΕ.
Η πραγματοποιηθείσα επένδυση, άνω των 32 εκατομμυρίων ευρώ στο πρώτο στάδιο, έχει επιφέρει, σύμφωνα με την ΟΛΠ, πολύτιμα και μετρήσιμα αποτελέσματα στην τοπική βιομηχανία επισκευής πλοίων. Τα επισκευαζόμενα πλοία στις δεξαμενές αυξήθηκαν από 69 το 2016 σε 108 το 2019, αύξηση κατά 56% και τα πλοία που παραβάλλουν στις επισκευαστικές θέσεις αυξήθηκαν σε 292 από 233, αύξηση κατά 25%.
Το 2020, παρά την πρόκληση του COVID-19, οι εργασίες επισκευής πλοίων εκτιμάται ότι θα συνεχίσουν να αυξάνονται, τα επισκευαζόμενα πλοία θα αυξηθούν σε 130, σχεδόν διπλάσια από το 2016. Με βάση τα παραπάνω, επιβεβαιώνεται η ανάκαμψη της βιομηχανίας επισκευής πλοίων. Σημειώνεται ότι οι εργασίες ναυπηγοεπισκευής παρέχονται από τις τοπικές ιδιωτικές εταιρείες.
«Η Οργανισμός Λιμένος Πειραιά Α.Ε. επιδιώκει με συνέπεια τη συνεργασία με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη (επαγγελματικές ενώσεις, συνδικάτα εργαζομένων και όλους τους σχετικούς φορείς) για την αναβίωση της βιομηχανίας επισκευής πλοίων στο λιμάνι του Πειραιά με απώτερο στόχο ο Πειραιάς να γίνει σταδιακά ένα από τα κύρια κέντρα της Μεσογείου στη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία», τονίζεται.
Και καταλήγει η ανακοίνωση: «Η ΟΛΠ Α.Ε. ως εισηγμένη εταιρεία στο Χρηματιστήριο Αθηνών, θα λειτουργεί και θα προστατεύει διαρκώς τα συμφέροντα των Μετόχων στο πλαίσιο της Σύμβασης Παραχώρησης με το Κράτος, της Νομοθεσίας για τις εισηγμένες Εταιρείες και σύμφωνα με τους ισχύοντες Ελληνικούς και Ευρωπαϊκούς νόμους».