Με δύο νέα καινοτόμα προϊόντα που έχουν ως στόχο την αύξηση των εξαγωγών αλλά και του εγχώριου μεριδίου αγοράς η ιστορική βιομηχανία αναψυκτικών ΕΨΑ συνεχίζει να κοιτάει μπροστά και να σχεδιάζει τις κινήσεις της για την επόμενη μέρα.
Διατηρώντας ήδη μερίδιο αγοράς στα «λευκά αναψυκτικά», δηλαδή εκτός cola, άνω του 10%, η ΕΨΑ διαθέτει παρουσία σε 32 χώρες και προσβλέπει μέσα από νέα προϊόντα στην αύξηση των εξαγωγών, ώστε σε βάθος τετραετίας να φθάσουν από περίπου 10-12% που είναι σήμερα σε ποσοστό άνω του 20%.
Όπως σημειώνει στο Business Daily ο γενικός διευθυντής της ΕΨΑ, Μιχάλης Τσαούτος, τα δύο νέα προϊόντα της εταιρείας, το Summer Mix και το You Cann, μπορούν να αποτελέσουν το εισιτήριο για την περαιτέρω διείσδυση της στις αγορές του εξωτερικού, καθώς αποτελούν νέες προτάσεις με ιδιαίτερη δυναμική, αλλά και να ενισχύσουν σημαντικά τις εγχώριες πωλήσεις.
Ειδικά το You Cann που είναι ανθρακούχο ποτό με εκχύλισμα βιομηχανικής κάνναβης (hemp) και εκχύλισμα φύλλων στέβια, χωρίς ζάχαρη, υπογράφεται από την ΕΨΑ και αποτελεί ένα νέο brand με μεγάλες προοπτικές, στο πλαίσιο της καινοτομίας της εταιρείας.
Το προϊόν βρίσκεται ήδη στα περισσότερα από τα μεγάλα σουπερμάρκετ και ανοίγει ουσιαστικά μια νέα κατηγορία, η οποία, όπως τονίζει ο Μ. Τσαούτος, θα δείξει την πραγματική της δυναμική το 2021, όταν θα τρέξει και η πλήρης καμπάνια, αλλά και θα ελπίζεται ότι θα είναι μια κανονική χρονιά για την αγορά.
«Άλλωστε» όπως σημειώνει ο ίδιος, «με δεδομένο ότι τα προϊόντα βιομηχανικής κάνναβης αποτελούν την τάση της νέας εποχής με σημαντικές δυνατότητες ανάπτυξης, για την ΕΨΑ αυτό το νέο προϊόν μπορεί να αποτελέσει ομπρέλα διαφορετικών προϊόντων που από κάτω μπορούν να μπουν χυμοί αλλά και άλλα προϊόντα που θα προκύψουν από συνεργασίες, όπως μπισκότα κ.α., ανοίγοντας ουσιαστικά ένα νέο κομμάτι αγοράς πολλά υποσχόμενο για την ανάπτυξη της εταιρείας».
Σημειώνεται ότι το νέο προϊόν You Cann δεν περιέχει την ψυχοτρόπο ουσία του φυτού, THC, αλλά έχει όλα τα ευεργετικά στοιχεία της κάνναβης. Παράλληλα, φέτος η εταιρεία ξεκίνησε το λανσάρισμα της ετικέτας «Summer Mix», που θα διατίθεται μόνο την καλοκαιρινή σεζόν και το οποίο θα αλλάζει από χρόνο σε χρόνο. Η γεύση του φετινού καλοκαιριού, σύμφωνα με την ΕΨΑ, θα είναι Φράουλα με Βασιλικό.
«Είναι μια καινούρια ιδέα, κάθε καλοκαίρι θα προτείνουμε και κάτι διαφορετικό», προσθέτει λέει ο Μ. Τσαούτος, «καθώς το συγκεκριμένο προϊόν το δουλεύαμε από τον περασμένο Σεπτέμβριο. Λόγω συνθηκών αργήσαμε λίγο να το βγάλουμε στην αγορά, αλλά ήμαστε αποφασισμένοι να το κάνουμε για να σηματοδοτήσουμε και μια αλλαγή και φυσικά με αυτό τον τρόπο θεωρούμε ότι ενισχύεται το ιστορικό brand».
Η ΕΨΑ, σύμφωνα με τον ίδιο, βρίσκεται σε διαρκή αναζήτηση νέων προϊόντων και προσπαθεί να καινοτομεί παρά τα 96 χρόνια λειτουργίας, στα οποία φημίζεται για την πορτοκαλάδα και τη λεμονάδα της, που έλαβε και το Χρυσό Βραβείο Ποιότητας στη ΔΕΘ του 1937. Η εταιρεία σήμερα διαθέτει ένα χαρτοφυλάκιο με 20 διαφορετικές γεύσεις σε προϊόντα που περιλαμβάνει τα παραδοσιακά αναψυκτικά, την καινοτόμα Pink Lemonade, το Σαγκουίνι και εσχάτως το mix Φράουλα – Βασιλικός.
Η παρουσία σε ξένες αγορές
Όσον αφορά το κομμάτι των εξαγωγών, αυτές γίνονται μέσω αντιπροσώπων, τόσο για το ράφι όσο και για τη HORECA. Η ΕΨΑ επιβεβαιώνοντας τον εξαγωγικό της της χαρακτήρα βρίσκεται σε περισσότερες από 32 χώρες. Δραστηριοποιείται εξαγωγικά στην Αμερική, τις χώρες του κόλπου (Κουβέιτ, Μπαχρέιν, Κατάρ), την Αυστραλία, την Κίνα, την Μαλαισία, την Κύπρο, το Ισραήλ, και αρκετές ακόμη χώρες εντός και εκτός Ευρώπης.
Όπως σημειώνει δε ο Μ. Τσαούτος, η ανάπτυξη των εξαγωγών δεν περνά απαραίτητα από νέες αγορές μόνο, αλλά και από την περαιτέρω εδραίωση στις ήδη υπάρχουσες με νέα καινοτόμα προϊόντα αλλά και ενίσχυση των υφιστάμενων. Τονίζει δε ότι, παρά την πανδημία, οι εξαγωγές βαίνουν καλά και σημειώνει ότι πολλά από τα νέα προϊόντα της ξεκίνησαν αποκλειστικά ως εξαγώγιμα, για να μπουν μετά και στην ελληνική αγορά. «Για παράδειγμα το Σαγκουίνι. Το φτιάξαμε στις αρχές του ‘90 αποκλειστικά για την αγορά της Αυστραλίας. Έπειτα από δύο χρόνια το λανσάραμε και στην Ελλάδα», σημειώνει.
Ωστόσο, η πανδημία μπορεί να μην καθυστερεί τα αναπτυξιακά σχέδια της εταιρείας, ωστόσο αναμένεται να καθυστερήσει την επάνοδο στην κερδοφορία στο bottom line. Όπως εξηγεί ο Μ. Τσαούτος, έχουν ξεκινήσει ήδη κινήσεις που θα περιορίσουν τον αντίκτυπο του disruption που έγινε. Σύμφωνα με τον ίδιο, το 2019 ο κύκλος εργασιών της εταιρείας έκλεισε λίγο κάτω από τα 10 εκατ. ευρώ και για φέτος δεν επιχειρεί προβλέψεις, ενώ το 2021 αποτελεί χρονιά πιθανής ανάκαμψης αν όλα κυλήσουν ομαλά.
Σήμερα οι εργαζόμενοι στην εταιρεία είναι 95. Οι περισσότεροι εξ αυτών είναι στο εργοστάσιο του Βόλου. Το τελευταίο, με την περσινή επένδυση, ύψους 2,5 εκατ. ευρώ, έχει αναβαθμιστεί στο κομμάτι της παραγωγικής δυναμικότητας και του περιορισμού του κόστους παραγωγής. Σήμερα η παραγωγή φτάνει τις 30.000 φιάλες και τα 18.000 αλουμινένια κουτιά την ώρα.