Μακριά από τον κατασκευαστικό κλάδο οραματίζεται το μέλλον της Τεχνικής Ολυμπιακής η διοίκηση Στέγγου, επιβεβαιώνοντας και στην πράξη, αυτό που είχε καταστεί καθημερινότητα για την εισηγμένη τα τελευταία χρόνια, ότι δηλαδή η εταιρεία δύσκολα θα μπορούσε να επιστρέψει στη διεκδίκηση δημοσίων έργων, μετά την πτώση των τελευταίων ετών.
Σύμφωνα με τα όσα επισημαίνει η διοίκηση του ομίλου στην ετήσια έκθεσή της για την χρήση του 2019, μετά την πώληση του Πόρτο Καρράς, η επόμενη ημέρα για τον όμιλο θα περιλαμβάνει «την επέκταση των δραστηριοτήτων και εντός και εκτός Ελλάδος, στον τουρισμό, στην πράσινη ενέργεια και στην επένδυση και ανάπτυξη ακινήτων». Επίσης, η διοίκηση Στέγγου φαίνεται πως θα επιδιώξει και την αξιολόγηση και συμμετοχή κατά περίπτωση σε επενδυτικά σχέδια στον ευρύτερο τομέα της ναυτιλίας.
Ασφαλώς, την τρέχουσα περίοδο, εφόσον υπάρχει η απαιτούμενη ρευστότητα, υφίστανται σημαντικές επενδυτικές ευκαιρίες, τόσο στον κλάδο του τουρισμού, όσο και στον κλάδο των ΑΠΕ (Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας). Ειδικά στον τελευταίο, τα αιολικά και τα φωτοβολταϊκά πάρκα αποτελούν αυτήν την περίοδο σημαντικά περιουσιακά στοιχεία, καθώς έχουν αυξηθεί οι αγοραπωλησίες υφιστάμενων έργων με εγγυημένες ταρίφες για τα επόμενα 10-15, ή ακόμα και 20 χρόνια (ανάλογα με το έτος εγκατάστασης του κάθε πάρκου). Οι πωλητές κεφαλαιοποιούν με κάποιο κέρδος τις επενδύσεις που πραγματοποίησαν, οι δε αγοραστές αποκτούν ένα περιουσιακό στοιχείο, το οποίο εξασφαλίζει σταθερές ροές εσόδων για αρκετά χρόνια.
Ρευστότητα 100 εκατ. ευρώ από την πώληση
Αν και τα ακριβές ποσό που θα απομείνει στην Τεχνική Ολυμπιακή για νέες επενδύσεις, δεν έχει καθοριστεί, είναι προφανές, ότι από την πώληση του Πόρτο Καρράς, θα δημιουργηθεί μια ρευστότητα της τάξεως των 100 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι η πλευρά Στέγγου συμφώνησε στην πώληση του ξενοδοχειακού συγκροτήματος στην Belterra Investments, συμφερόντων της οικογένειας Σαββίδη, αντί ενός ποσού της τάξεως των 205 εκατ. ευρώ. Εξ αυτών, 59 εκατ. ευρώ διατέθηκαν, μέσω ομολογιακού, για την αποπληρωμή υφιστάμενου δανείου που είχε συνάψει η Τεχνική Ολυμπιακή με τον επενδυτικό όμιλο της Fortress (45 εκατ. ευρώ). Τα 54 εκατ. ευρώ εξόφλησαν πλήρως το σχετικό ομολογιακό δάνειο, προκειμένου να αρθούν οι εξασφαλίσεις που είχαν δοθεί και να καταβληθούν και οι σχετικοί τόκοι. Επιπλέον κεφάλαια θα καλύψουν τις υπόλοιπες υποχρεώσεις προς προμηθευτές/πελάτες, ενώ εκκρεμεί και η οριστική δικαστική επίλυση της υπόθεσης των δικαιούχων χρονομεριδίων στο συγκρότημα, οι οποίοι διεκδικούν αποζημιώσεις της τάξεως των 21 εκατ. ευρώ.
Έργο στη Ρουμανία
Σε κάθε περίπτωση, ένα από τα νέα εταιρικά «οχήματα» του ομίλου αναμένεται να είναι η νεοσύστατη εταιρεία T.O. Constructions Α.Ε., η οποία συστάθηκε στις 11 Μαΐου και στην οποία περιήλθε ο κατασκευαστικός κλάδος που είχε περιέλθει στην Πόρτο Καρράς Α.Ε., στο πλαίσιο παλαιότερου μετασχηματισμού του ομίλου. Στην παρούσα φάση, το κύριο ζητούμενο για την Τεχνική Ολυμπιακή είναι να σταματήσει να παράγει ζημίες. Το μοναδικό έργο που έχει υπό κατασκευή η εταιρεία βρίσκεται στην Ρουμανία και αφορά την αποκατάσταση-ανακατασκευή του τμήματος της Εθνικής Οδού Galicea Mare – Calafat, μήκους περίπου 37 χλμ. Η αξία της σύμβασης ανέρχεται σε περίπου 18,15 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ.
Το εν λόγω έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί και παράλληλα θα αξιολογηθεί και η κατά περίπτωση συμμετοχή σε συγχρηματοδοτούμενα κατασκευαστικά έργα παραχώρησης. Πάντως, η διοίκηση προβλέπει πιθανές καθυστερήσεις είσπραξης ποσών από το Δημόσιο για κατασκευαστικά έργα που έχει εκτελέσει στο παρελθόν, στοιχείο που θα επηρεάσει αρνητικά και την φετινή χρήση.
Κατά το 2019, ο όμιλος εμφάνισε ενοποιημένες ζημίες μετά από φόρους από συνεχιζόμενες δραστηριότητες της τάξεως των 16,25 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 5,45 εκατ. ευρώ κατά το 2018. Σε ενοποιημένη βάση το ύψος του δανεισμού ανήλθε σε 9,2 εκατ. ευρώ, ποσό το οποίο αναμένεται να αποπληρωθεί μόλις ολοκληρωθεί και τυπικά, η πώληση του Πόρτο Καρράς. Σε συνδυασμό και με κινήσεις μείωσης του διοικητικού κόστους, που έχει προαναγγείλει η διοίκηση, η Τεχνική Ολυμπιακή και οι μέτοχοί της, ετοιμάζονται για το επόμενο κεφάλαιο στην ιστορία της.