Στην επιτάχυνση των επενδύσεων, απαραίτητων για την αναβάθμιση σειράς τομέων δραστηριότητας στο λιμάνι του Πειραιά, προχωρά τις τελευταίες εβδομάδες η διοίκηση του ΟΛΠ. Το σχέδιο έρχεται ως απάντηση στις συνέπειες που θα επιφέρει η πανδημία τόσο στον τομέα των εμπορευματοκιβωτίων, όσο και στην κρουαζιέρα και ασφαλώς και στην ακτοπλοΐα. Στόχος είναι το επενδυτικό πρόγραμμα που θα «τρέξει» τους επόμενους μήνες να έχει ολοκληρωθεί ταυτόχρονα με την έξοδο από την ύφεση.
Με τον τρόπο αυτό, εκφράζεται η πεποίθηση ότι ο ΟΛΠ θα είναι στην καλύτερη δυνατή θέση, ώστε να επωφεληθεί από την επιστροφή σε ταχείς ρυθμούς οικονομικής ανάπτυξης και ασφαλώς από την ανάκαμψη του τουρισμού. Ταυτόχρονα, για πρώτη φορά από το 2009, όταν η Cosco ανέλαβε την εκμετάλλευση του τομέα των εμπορευματοκιβωτίων (Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ), όλα τα επιμέρους τμήματα δραστηριότητας του λιμανιού, θα λειτουργούν με τους ίδιους, αποδοτικούς ρυθμούς, μεγιστοποιώντας έτσι και τα οικονομικά οφέλη για τον ΟΛΠ.
Στο πλαίσιο αυτό, πριν από λίγες ημέρες, ο ΟΛΠ άρχισε την προετοιμασία για την προκήρυξη νέων έργων, συνολικού προϋπολογισμού 32 εκατ. ευρώ. Καταρχάς, το αμέσως προσεχές διάστημα θα ανακοινωθεί ο ανάδοχος για το έργο ύψους 8 εκατ. ευρώ για την επισκευή και αναβάθμιση του Προβλήτα Ι, ο οποίος υπολειτουργεί επί σειρά ετών. Εκτιμάται ότι με τις κατάλληλες παρεμβάσεις, η αποδοτικότητα του συγκεκριμένου Προβλήτα θα μπορέσει να αυξηθεί από τα περίπου 1 εκατ. εμπορευματοκιβώτια ετησίως, σε πάνω από 1,3 εκατ.
Ασφαλώς, ουδέποτε έχει αξιοποιηθεί η δυναμικότητα αυτή, καθώς κατά την διάρκεια των τελευταίων ετών, η απόδοση του Προβλήτα Ι κυμαίνεται πέριξ των 500.000 κοντέινερ. Το 2019 διακινήθηκαν 489.430 εμπορευματοκιβώτια, ενώ το 2018 είχαν διακινηθεί 498.708 κοντέινερ. Εκτός όμως από τις επισκευές, ο Προβλήτας Ι, θα ενισχυθεί σύντομα και με μια νέα γερανοφέγυρα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, μια επένδυση της τάξεως των 22 εκατ. ευρώ. Τα έργα αναβάθμισης αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τρίτο ή το τέταρτο τρίμηνο του 2021.
Στην κρουαζιέρα, έχουν ήδη ξεκινήσει τα έργα για την επέκταση του υφιστάμενου προβλήτα, ώστε να μπορεί να εξυπηρετεί τα κρουαζιερόπλοια νέα γενιάς, μήκους άνω των 300 μέτρων. Το συνολικό ύψος της επένδυσης θα προσεγγίσει τα 100 εκατ. ευρώ. Το έργο έχει αναλάβει η ΤΕΚΑΛ. Οι εργασίες ξεκίνησαν ουσιαστικά στις αρχές Απριλίου, μετά την ολοκλήρωση της αδειοδοτικής διαδικασίας και μέχρι στιγμής δεν έχουν υπάρξει ανατροπές στον προγραμματισμό, λόγω της υγειονομικής κρίσης.
Παράλληλα, τους επόμενους μήνες, ο ΟΛΠ προβλέπεται να προκηρύξει διαγωνισμούς για την επέκταση του Σταθμού Αυτοκινήτων (αρχικός προϋπολογισμός 20 εκατ. ευρώ), την υπόγεια σύνδεση του Σταθμού Αυτοκινήτων με πρώην χώρο του ΟΔΔΥ (5 εκατ. ευρώ) και την βυθοκόρηση του κεντρικού λιμένος (8 εκατ. ευρώ). Τα παραπάνω έργα αναμένεται να ενισχύσουν ακόμα περισσότερο την ανταγωνιστικότητα του λιμανιού, βελτιώνοντας ταυτόχρονα και τα έσοδα από άλλες δραστηριότητες.
Άλλωστε, όπως όλα δείχνουν, το 2020 θα είναι ένα πολύ δύσκολο οικονομικά έτος, καθώς προβλέπεται μείωση των εσόδων, τόσο από την διακίνηση αυτοκινήτων (οι εισαγωγές θα μειωθούν αντανακλώντας την αναμενόμενη μείωση των πωλήσεων στην αγορά αυτοκινήτου), όσο και στους κλάδους που συνδέονται με τον τουρισμό, όπως η κρουαζιέρα και η ακτοπλοΐα.