ΓΔ: 2063.03 1.00% Τζίρος: 212.98 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01
Γιώργος Περδικάρης
Φώτο: Ο πρόεδρος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περδικάρης, Credits: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Περδικάρης: Εθνικό πρόγραμμα υποδομών για αποφυγή επενδυτικού κενού

Ο πρόεδρος της ΤΕΡΝΑ, Γ. Περδικάρης, επισήμανε την ανάγκη να υπάρξει ένα εθνικό πρόγραμμα υποδομών για την επόμενη 20ετία, τονίζοντας την ανάγκη άμεσων ενεργειών ώστε να μην υπάρξει επενδυτικό κενό μετά το 2026.

Τον κίνδυνο επενδυτικού κενού μετά το 2026 όταν και θα έχει ολοκληρωθεί το Ταμείο Ανάκαμψης επισήμανε ο πρόεδρος της ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περδικάρης, υπογραμμίζοντας πως πρέπει να υπάρξει εθνικό πρόγραμμα υποδομών για την επόμενη 20ετια.

Στο 8ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών, ο κ. Περδικάρης, πρότεινε αξιοποίηση νέων χρηματοδοτικών εργαλείων, ενεργοποίηση Πρότυπων Προτάσεων και ανακατεύθυνση πόρων του ΕΣΠΑ σε έργα υψηλής προστιθέμενης αξίας. Για το πρόγραμμα υποδομών που θα χρειαστούν την επόμενη 20ετια σημείωσε ότι πρέπει να δοθεί προτεραιότητα σε ύδρευση, διαχείριση απορριμμάτων, προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, ενίσχυση παραγωγικότητας και ψηφιοποίηση.

Απαιτούνται άμεσες ενέργειες

Ο πρόεδρος της ΤΕΡΝΑ τόνισε πως απαιτούνται άμεσες ενέργειες από την πλευρά της ελληνικής πολιτείας, προκειμένου να μην δημιουργηθεί επενδυτικό κενό μετά την ολοκλήρωση, το καλοκαίρι του 2026, του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

«Πιστεύουμε σε μια ισορροπημένη ανάπτυξη μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Άλλωστε, το 50% του τζίρου μας προέρχεται από ίδιες επενδύσεις, το 30% από τον ιδιωτικό τομέα και μόλις το 20% από δημόσια έργα. Θεωρούμε ότι η ύπαρξη ενός μίγματος έργων προσφέρει μεγαλύτερη ασφάλεια στον επενδυτή», σημείωσε ο πρόεδρος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Αναλυτικότερα, ο κ. Περδικάρης υπογράμμισε ότι, παρότι το υφιστάμενο ανεκτέλεστο υπόλοιπο, της τάξεως των 17 δισ. ευρώ για τους μεγάλους επενδυτικούς και κατασκευαστικούς ομίλους, επαρκεί για ακόμη μία τριετία, δεν υπάρχει περιθώριο εφησυχασμού. 

Στο πλαίσιο αυτό:

  • Αναμένεται να φανεί πώς θα αξιοποιηθούν τα τρία χρηματοδοτικά εργαλεία ύψους 8 δισ. ευρώ, των οποίων την ενεργοποίηση για το 2026 έχει εξαγγείλει η ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης.
  • Κρίσιμης σημασίας είναι η ενεργοποίηση των Πρότυπων Προτάσεων, ενός θεσμοθετημένου εργαλείου που μπορεί να καλύψει το χρηματοδοτικό κενό του Δημοσίου. Για παράδειγμα, όπως ανέφερε, στα έργα επέκτασης της Αττικής Οδού, εάν εφαρμόζονταν οι Πρότυπες Προτάσεις, η χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου θα ξεκινούσε από το 2037 και μετά.
  • Θα μπορούσε να αξιολογηθεί η αναδιανομή του ΕΣΠΑ και κατεύθυνσή του σε έργα υψηλής προστιθέμενης αξίας. Γι’ αυτό, όπως είπε ο Πρόεδρος της ΤΕΡΝΑ Γιώργος Περδικάρης, χρειάζεται ένα εθνικό πρόγραμμα υποδομών τουλάχιστον εικοσαετίας, στο οποίο – με μελέτες κόστους-οφέλους, περιβαλλοντικών επιπτώσεων και προστιθέμενης αξίας – θα επιλεγούν τα πιο χρήσιμα έργα για τη χώρα, ώστε να επιτυγχάνεται η μέγιστη απόδοση των πόρων που θα επενδύσει η ελληνική πολιτεία στις κατασκευές.

Τομείς προτεραιότητας

Ο κ. Περδικάρης τόνισε ότι, «την επόμενη μέρα», οι τομείς που πρέπει να τεθούν σε απόλυτη προτεραιότητα περιλαμβάνουν: 

  • Υποδομές ύδρευσης και ορθολογική διαχείριση νερού. Οι ανάγκες ύδρευσης στην Ελλάδα από το 2001 έως το 2025 έχουν αυξηθεί κατά 140%, ενώ τα αποθέματα νερού έχουν περιοριστεί – ήδη στην Υλίκη και στον Μόρνο ανέρχονται σε 400 εκατ. κυβικά, όσο δηλαδή είναι η ετήσια κατανάλωση της Αθήνας. Η συνολική χρήση νερού στη χώρα φτάνει το 1 δισ. κυβικά ετησίως.
  • Διαχείριση απορριμμάτων. «Έγιναν την τελευταία πενταετία όσα δεν είχαν γίνει τα προηγούμενα 50 χρόνια, αλλά φαίνεται ότι έχει επέλθει μια κόπωση. Σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, όπου παράγεται το 50% των απορριμμάτων της χώρας, τα έργα είναι «παγωμένα» και δεν έχει προχωρήσει ούτε η αναβάθμιση των Μονάδων Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) σε Μονάδες Ανάκτησης Ανακύκλωσης (ΜΑΑ), ώστε να επιτευχθεί ο στόχος ταφής μόλις του 10% των απορριμμάτων έως το 2030».
  • Υιοθέτηση σχεδίου προσαρμογής υποδομών στην κλιματική αλλαγή.
  • Ενίσχυση παραγωγικότητας κατασκευαστικών εταιρειών. Η παραγωγικότητα έχει μειωθεί σημαντικά λόγω της περιόδου αποεπένδυσης που ακολούθησε την κρίση. Από το 2007 έως το 2021, οι επενδύσεις σε μηχανολογικό εξοπλισμό υπολείπονταν των αποσβέσεων.
  • Ψηφιοποίηση λειτουργιών τεχνικών εταιρειών με στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας.
Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σιδηροδρομικές γραμμές ηλιοβασίλεμα
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Με χρηματοδότηση ΕΣΠΑ η ανάπτυξη προαστιακού σιδηροδρόμου Δυτ, Θεσσαλονίκης

Ξεκινά το έργο προαστιακού σιδηροδρόμου Δυτικής Θεσσαλονίκης με προϋπολογισμό 15 εκατ. ευρώ, συγχρηματοδότηση από το ΕΤΠΑ και το ΕΣΠΑ 2021-2027. Προβλέπονται νέες αποβάθρες, πεζογέφυρες, Η/Μ εγκαταστάσεις και σηματοδότηση.
Αεροφωτογραφία οδικού κόμβου
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Νέα έξοδος στην Αττική Οδό σχεδιάζεται στην περιοχή της Μεταμόρφωσης

Το υπουργείο Υποδομών επικεντρώνεται στην αποσυμφόρηση της Αττικής Οδού και της Λεωφόρου Κηφισού, με όλες τις πλευρές να συζητούν βελτιωτικές προτάσεις, όπως ανέφερε ο Γ. Περιστέρης της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.