Σε μια κίνηση που στοχεύει να αναστρέψει την αρνητική πορεία της μετοχής της έναντι της ανταγωνίστριας Uber, η Lyft πατάει πόδι στην Ευρώπη με την εξαγορά της FREENOW. Η νεόκοπη αμερικανική πλατφόρμα Lyft, που ετοιμάζεται να βγάλει στους δρόμους των ΗΠΑ τα πρώτα ρομποταξί, θέλει να αλλάξει τα δεδομένα και στην ελληνική αγορά, όπου ήδη βρίσκονται ήδη η Uber και η εσθονική Bolt.
Ενώ η βασική ανταγωνίστρια Uber βρίσκεται ήδη σε περισσότερες από 70 χώρες παγκοσμίως, η Lyft ήταν μέχρι σήμερα περιορισμένη εντός των αμερικανικών συνόρων, και οι μετοχές των δυο εταιρειών ακολουθούν αντίθετη πορεία. Είναι χαρακτηριστικό πως, παρά το γεγονός ότι ο τζίρος της Lyft ενισχύθηκε κατά 4,55 δις. δολάρια το 2024, η μετοχή της από την αρχή του χρόνου έχει υποχωρήσει κατά περίπου 20%, ενώ η μετοχή της Uber έχει κάνει ένα ράλι 17% στο αντίστοιχο διάστημα.
Έχοντας κλείσει το 2024 με καθαρή κερδοφορία για πρώτη φορά μετά την ίδρυση της το 2012, και καθώς BMW και Mercedes που είχαν την FREENOW, σχεδίαζαν την πώληση της πλατφόρμας με στόχο να επικεντρωθούν στην αυτοκινητοβιομηχανία, η Lyft «χτύπησε» αποκτώντας την εφαρμογή ταξί έναντι περίπου 175 εκατ. ευρώ, σηματοδοτώντας την πρώτη παγκόσμια επέκτασή της.
Το deal αναμένεται να κλείσει το δεύτερο εξάμηνο του 2025, σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση. Η FREENOW θα συνεχίσει να λειτουργεί σε εννέα χώρες και περισσότερες από 150 πόλεις στην Ιρλανδία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία, την Ελλάδα, την Ισπανία, την Ιταλία, την Πολωνία, τη Γαλλία και την Αυστρία, όπως ανέφερε η Lyft, ενώ παράλληλα θα εργαστούν για την ενοποίηση, ώστε οι επιβάτες να μπορούν να χρησιμοποιούν οποιαδήποτε από τις δύο εφαρμογές απρόσκοπτα στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.
Όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της Lyft, Ντέιβιντ Ρίσερ στους FT, «χθες, η εταιρεία απλά δεν ήταν έτοιμη για διεθνή επέκταση, αλλά είμαστε οικονομικά πολύ ισχυροί τώρα ... έχουμε θέσει πολλά από τα βασικά, ώστε να μπορούμε τώρα να χτίσουμε πάνω σε αυτά».
Επισήμανε ότι οι χρηματιστηριακές διακυμάνσεις που έχουν συνοδέψει τους πρώτους τρεις μήνες της διακυβέρνησης Τραμπ- οι οποίες καθυστέρησαν πολλές συγχωνεύσεις και δημόσιες - δεν θα επηρεάσουν την εξαγορά της FREENOW από τη Lyft, η οποία θα γίνει εξ ολοκλήρου με μετρητά. «Σκεφτόμαστε μακροπρόθεσμα γι' αυτό», δήλωσε, σημειώνοντας ότι «μακροπρόθεσμα έχουμε βάσιμους λόγους να πιστεύουμε ότι θα υπάρξουν σπουδαίες διατλαντικές συνεργασίες κάθε είδους».
Τι αλλάζει στην ευρωπαϊκή αγορά η είσοδος της Lyft
Η εξαγορά της FreeNow ανοίγει στη Lyft την πόρτα για μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις όπως το Λονδίνο, η Φρανκφούρτη, το Παρίσι και το Μιλάνο, αλλά και η Αθήνα, με τον στόλο των περίπου 12.000 ταξί. Η αμερικανική εταιρεία, που στοχεύει στην αυτόνομη οδήγηση, εισέρχεται στην ευρωπαϊκή αγορά σε «καλή τιμή και, το σημαντικότερο, σε εξαιρετική στιγμή», όπως δήλωσε ο Ντ. Ρίσερ, προσθέτοντας ότι η εταιρεία βρίσκεται σε ισχυρή οικονομική θέση για να επεκταθεί.
Όπως ανακοίνωσε η Lyft, η εξαγορά θα διπλασιάσει σχεδόν την αγορά που απευθύνεται σε περισσότερες από 300 δισ. προσωπικές διαδρομές με οχήματα ετησίως, από περίπου 161 δισεκατομμύρια. Παράλληλα, ενισχύει τις ετήσιες μικτές κρατήσεις (Gross Bookings) κατά περίπου 1 δισ. ευρώ, και μέχρι να ολοκληρωθεί η ενοποίηση, καθώς οι δύο πλατφόρμες θα εξυπηρετούν περισσότερους από 50 εκατ. χρήστες.
Εν αντιθέσει με την Uber που έχει προκαλέσει αρκετές αντιδράσεις για κανονιστικά θέματα σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, η υφιστάμενη σχέση της FREENOW με τις ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές και η τεχνογνωσία διαχείρισης στόλου προετοιμάζει επίσης καλά την παγκόσμια στρατηγική αυτόνομων οχημάτων της Lyft για τα επόμενα χρόνια σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας.
Η Lyft δήλωσε ότι το 90% των ακαθάριστων κρατήσεων της FREENOW το 2024 ήταν διαδρομές ταξί και το μεγαλύτερο μέρος του στόλου της είναι πολυτελή οχήματα, προσθέτοντας ότι η FREENOW έχει «ισχυρές σχέσεις με ρυθμιστικές αρχές, συνδικάτα και φορείς εκμετάλλευσης στόλου ταξί».
«Η είσοδος στην Ευρώπη μέσω εξαγοράς μπορεί να αποδειχθεί ένα έξυπνο μέσο για την πλοήγηση στο περιφερειακό ρυθμιστικό περιβάλλον», έγραψαν οι αναλυτές της Piper Sandler για την αγορά της FREENOW από τη Lyft σε σημείωμά τους μετά την ανακοίνωση της είδησης.
Την ίδια στιγμή που σχεδόν η μισή βιομηχανία ταξί στην Ευρώπη εξακολουθεί να είναι offline, προσφέροντας πολλές δυνατότητες ανάπτυξης, η Lyft μπορεί να αλλάξει και την ευρωπαϊκή αγορά φέρνοντας τα ρομποταξί. Μια κίνηση που ήδη σχεδιάζει να ξεκινήσει στις ΗΠΑ το αργότερο μέχρι το 2026, θέλοντας να βρεθεί στην αγορά των αυτόνομων υπηρεσιών μεταφοράς.
Η εταιρεία έχει συνάψει στρατηγικές συνεργασίες με την Mobileye και τη Marubeni, οι οποίες θα παρέχουν τόσο την τεχνολογία όσο και τη διαχείριση στόλου, με τον αρχικό αριθμό αυτοκινήτων που σκοπεύει να βγάλει στους δρόμους να είναι ακόμη άγνωστος, ενώ όπως παραδέχθηκε και ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, θα χρειαστεί ακόμα χρόνος για τέτοιες συνεργασίες στην Ευρώπη.
Η Uber, από την πλευρά της έχει προσαρμόσει το επιχειρηματικό της μοντέλο σε διαφορετικές αγορές, περιλαμβάνοντας ταξί στην εφαρμογή της σε πόλεις όπου οι ρυθμιστικές αρχές ή τα συνδικάτα των εργαζομένων δεν είναι φιλικές προς την κοινή χρήση διαδρομών. Επίσης, η Uber έχει αποκτήσει προβάδισμα με τη συνεργασία της με περισσότερες από δώδεκα εταιρείες τεχνολογίας αυτόνομης οδήγησης παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένης της Waymo της Alphabet και της κινεζικής WeRide. Προσφέρει ήδη βόλτες με ρομποτάξι στο Άμπου Ντάμπι, το Φοίνιξ, το Όστιν και σύντομα στην Ατλάντα.
Η ελληνική αγορά και ο ανταγωνισμός
Η FREENOW, αποτελεί τον ηγέτη της ελληνικής αγοράς, έχοντας 1,8 εκατ. εγγεγραμμένους χρήστες, 12.000 οδηγούς στην πλατφόρμα της, ενώ το 2024 κατέγραψε 20% αύξηση της ζήτησης σε σχέση με το 2023. Η ανοδική ζήτηση, έχει ενισχύσει και την ανάγκη για οδηγούς, με τους εγγεγραμμένους οδηγούς να αυξάνονται κατά περίπου 20%, ενώ εξέταζε και την επέκταση της σε περισσότερους προορισμούς, έχοντας ήδη παρουσία σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο και Χερσόνησο Κρήτης και σχεδίαζε να φέρει περισσότερες καινοτομίες για τους επιβάτες και συνεργάτες οδηγούς.
Η Lyft δήλωσε ότι δεν θα υπάρξουν άμεσες αλλαγές στην εμπειρία των πελατών του FREENOW, αλλά ότι «με την πάροδο του χρόνου, θα διατεθούν νέα οφέλη στους οδηγούς και τους επιβάτες της FREENOW».
Στην ελληνική αγορά των 800 εκατ. ευρώ, η Lyft θα έχει να αντιμετωπίσει επίσης την Uber που μετράει 10 χρόνια παρουσίας, με τη ζήτηση να παρουσιάζει σταθερή αύξηση τα τελευταία χρόνια, ενώ διαθέτει 8.000 οδηγούς στην πλατφόρμα της. Η Ελλάδα αποτελεί σημαντική αγορά για την Uber που επιδιώκει να ενισχύσει περαιτέρω το αποτύπωμά της, έχοντας ήδη παρουσία σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Μύκονο, Σαντορίνη και Κέρκυρα και συνεχίζει να επενδύει στη βελτίωση της τεχνολογίας και την επέκταση των υπηρεσιών της.
Τους τελευταίους μήνες στην ελληνική αγορά έχει εισέλθει και η εσθονική Bolt που έχει έρθει με όπλο τις χαμηλές χρεώσεις για τους συνεργαζόμενους οδηγούς, ενώ στην ακμάζουσα ηλεκτρονική αγορά των υπηρεσιών μεταφοράς έχουν αναδειχθεί και ελληνικές πλατφόρμες που θέλησαν να διαδεχθούν την Beat, όπως η Taxiplon και το Taxi.gr, ενώ σταδιακά και οι ραδιοσταθμοί ταξί δημιουργούν εφαρμογές, έχοντας και το πλεονέκτημα του τηλεφωνικού κέντρου εξυπηρέτησης.