ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φώτο: Shutterstock

Βαρύ χτύπημα στο yachting από το διπλασιασμό του ΦΠΑ

Με απόφαση του υπουργείου Οικονομικών ανεβαίνει αιφνιδιαστικά από 12% σε 24% ο συντελεστής ΦΠΑ όταν λιγότερο από το 60% του ναύλου ενός σκάφους αναψυχής γίνεται σε διεθνή ύδατα.

Φορολογία, κοροναϊός και μεταναστευτικό ψαλιδίζουν τα πανιά του yachting στην χώρα μας και αποδυναμώνουν τον κλάδο έναντι του διεθνούς ανταγωνισμού, αλλά η χαριστική βολή έρχεται, σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, από την απόφαση του υπουργείου Οικονομικών, που έχει ως αποτέλεσμα την κατάργηση της έκπτωσης κατά 50% του ΦΠΑ που είχε ο κλάδος μέχρι πρόσφατα.

Η φετινή χρονιά, αν και οι παράγοντες του κλάδου την ανέμεναν ως χρονιά μεγέθυνσης, αποδεικνύεται εφιάλτης καθώς οι επιπτώσεις από τα προβλήματα στα νησιά του Αιγαίου από τις ροές των μεταναστών, αλλά και οι απρόβλεπτες εξελίξεις από τον κοροναϊό δημιουργούν ένα εκρηκτικό κοκτέιλ το οποίο είναι ικανό να ανατρέψει τους αναπτυξιακούς σχεδιασμούς. Ήδη οι προκρατήσεις έχουν παγώσει εδώ και ένα μήνα, με μεγαλύτερο πλήγμα να δέχεται η περιοχή του Βορειανατολικού Αιγαίου, από Έβρο έως Δωδεκάνησα.

Ειδικότερα όπως αναφέρει στο BD ο πρόεδρος της Ενωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ), Αντώνης Στελλιάτος, η απόφαση που υπαγορεύεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και εμπίπτει στην πολιτική για την ανοιχτή θάλασσα δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού στον κλάδο από τις γειτονικές χώρες. Όπως τονίζει, Τουρκία και Αλβανία δεν έχουν ΦΠΑ, ενώ Ισπανία, Γαλλία και Ιταλία που είναι χώρες μέλη της ΕΕ δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα όπως σε αυτή τη συγκυρία η Ελλάδα, καθώς δεν έχουν σύνορα με χώρες που έχουν προβλήματα όπως είναι η περίπτωση της Τουρκίας για την Ελλάδα.

Ο ίδιος εξηγεί ότι η Υπουργική Απόφαση, η οποία εκδόθηκε στις 7/2/2020 (Αριθμ. Α1018 - ΦΕΚ Β’ 361), με τον τίτλο «Εξειδίκευση και απόδειξη της πλήρωσης του κριτηρίου της χρήσης και εκμετάλλευσης στις εκμισθώσεις επαγγελματικών πλοίων αναψυχής», ουσιαστικά απαιτεί από κάθε σκάφος να διαθέτει συγκεκριμένα όργανα τα οποία αποδεικνύουν ότι κινήθηκε εκτός της αιγιαλίτιδας ζώνης (6 μίλια) και ότι το 60% του ναύλου γίνεται σε διεθνή ύδατα ώστε να μπορεί να διατηρεί το ΦΠΑ 12% που ίσχυε μέχρι πρόσφατα, άλλως υποχρεούται σε 24% ΦΠΑ.

Σημειώνει δε ότι οι προκρατήσεις που φθάνουν περίπου στο 60% για την σεζόν έχουν γίνει με ΦΠΑ 12% και η διαφορά θα βαρύνει τους επαγγελματίες, κάτι που οικονομικά είναι καταστροφικό.

Η συγκεκριμένη απόφαση  δημιουργεί κύμα αντιδράσεων και Ε.Π.Ε.Σ.Τ., Σ.Ι.Τ.Ε.Σ.Α.Π., Π.Ε.Α.Κ.Π.Ε.Ι.Θ.Σ. και ο Ελληνικός Σύνδεσμος Θαλάσσιου Τουρισμού- GYA σε κοινή τους ανακοίνωση ζητούν από την κυβέρνηση να τηρήσει τις εξαγγελίες της, για μείωση των φόρων, καθώς και να προχωρήσει στην αναστολή της εφαρμογής των συγκεκριμένων αποφάσεων έως το 2021, προκειμένου να μειωθούν οι αρνητικές επιπτώσεις των σημερινών συγκυριών και να βρεθεί ο τρόπος, τα μέσα και ο κατάλληλος μηχανισμός, για την εξεύρεση λύσης, κοινά αποδεκτής και λειτουργικής, σε έναν κλάδο, που συνεισφέρει το 1,9 % στο ΑΕΠ.

Οι ίδιοι φορείς  υποστηρίζουν  πως η απόφαση πάρθηκε,  χωρίς να ληφθούν υπόψιν μεταξύ άλλων, θεμελιώδεις παράγοντες, όπως:

(Α) η πολυνησιακή γεωμορφολογική ιδιαιτερότητα, που μοναδικά έχει η Ελλάδα, η οποία είναι το ακραίο σύνορο της Ευρώπης, ανάμεσα σε Τουρκία, Αλβανία & Μαυροβούνιο, που έχουν μηδενικό ΦΠΑ, και

(Β) το γεγονός ότι, ενώ ήδη έχουμε ξεπεράσει το 60% των κρατήσεων της τρέχουσας περιόδου, προχώρησε στην πραγματικότητα στο διπλασιασμό του συντελεστή του ΦΠΑ στις εκμισθώσεις των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής, καταργώντας ουσιαστικά το 50% της απαλλαγής που είχε ο κλάδος, χωρίς μάλιστα καμία προηγούμενη ενημέρωση ή διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.

Σημειώνεται ότι η αύξηση του συντελεστή του Φ.Π.Α. στις μισθώσεις, συνδυάζεται με:

1. την επιβολή ΦΠΑ στις αγορές των επαγγελματικών σκαφών και την αγορά εξοπλισμού, 
2. την αύξηση κατά 50%, που επέβαλε η Κυβέρνηση στους συντελεστές κλίμακας του φόρου πλοίων, όπου στα μικρά σκάφη η αύξηση ξεπερνά το 1.500% (Ν. 4646/12-12-2019),
3. την αδυναμία απαίτησης από τους πελάτες-μισθωτές (που είναι πλέον του 95% αλλοδαποί), οι οποίοι έχουν ήδη κάνει κράτηση, του κατά 50% προσαυξημένου ΦΠΑ,
4. τον αυξανόμενο αριθμό ακυρώσεων κρατήσεων, λόγω του κοροναϊού.
5. τη ραγδαία πτώση των κρατήσεων λόγω του μεταναστευτικού – προσφυγικού, κυρίως για τα σκάφη που δραστηριοποιούνται στο ανατολικό αιγαίο (η πρεσβεία των ΗΠΑ ήδη εξέδωσε οδηγία, συστήνοντας στους Αμερικανούς να μην ταξιδεύουν στο Αιγαίο), και
6. την έλλειψη των θέσεων ελλιμενισμού και τη διεύρυνση του προβλήματος, με τις παραχωρήσεις των μαρινών Αλίμου και Αγίου Κοσμά».

Οι φορείς «αναφέρουν δε ότι η απόφαση θα έχει σαν βέβαιο αποτέλεσμα:

1) να αυξηθεί η φοροδιαφυγή, καθώς η εμπειρία έχει αποδείξει ότι, όπου αυξάνουν οι φόροι, μειώνονται τα έσοδα από αυτούς,
2) να αυξηθεί σημαντικά το κόστος των ναυλώσεων, με αποτέλεσμα να καταστούμε μη ανταγωνιστικοί (ο υψηλότερος συντελεστής ΦΠΑ στην Ανατολική Μεσόγειο, ανταγωνιζόμενος τον μηδενικό ΦΠΑ σε Τουρκία – Αλβανία και Μαυροβούνιο),
3) να φύγουν σκάφη για τις νέες μαρίνες της Αλβανίας, με 3.500 διαθέσιμες θέσεις ελλιμενισμού,
4) να χαθούν πάρα πολλές θέσεις εργασίας πληρωμάτων, λόγω φυγής των σκαφών ή αλλαγής σημαίας και να μειωθούν δραματικά οι ασφαλιστικές εισφορές στο ΝΑΤ και άλλα ταμεία,
5) να χαθεί η «πρεσβευτική παρουσία» της ελληνικής σημαίας στα ακριτικά μας νησιά (Αγαθονήσι, Καστελλόριζο , Γαύδος , και άλλα),
6) να απολεσθούν οι δραστηριότητες των ναυπηγο-επισκευασκευαστικών βάσεων –ιδίως του Περάματος– που καλύπτουν τις κατασκευές, επισκευές και συντηρήσεις σκαφών,
7) να επηρεαστούν αρνητικά περίπου 120 παραπλήσια και υποστηρικτικά επαγγέλματα, που απασχολούν επιπροσθέτως πολλές χιλιάδες εργαζομένους,
8) να απωλέσθη η εισαγωγή «συναλλάγματος», που εισπράττεται από τις ναυλώσεις και συνεισφέρει στο ισοζύγιο πληρωμών,
9) να μειωθούν δραματικά τα έσοδα από τις δαπάνες, που κάνουν οι ναυλωτές των σκαφών και τα χρήματα που ξοδεύουν στη Χώρα, και
10) να μειωθεί δραματικά η οικονομική συνεισφορά των σκαφών σε συγκεκριμένες Περιφέρειες, όπου ήδη ελλιμενίζονται σε τουριστικούς λιμένες και μαρίνες.

Κατά την εκτίμηση των επαγγελματιών και των φορέων τους, αλλά και σύμφωνα με διάφορες μελέτες, ο κλάδος περιλαμβάνει 5.600 σκάφη με Ελληνική επαγγελματική άδεια, απασχολεί περισσότερους από 4.500 Έλληνες ναυτικούς (αξιωματικοί, υπαξιωματικοί και κατώτερα πληρώματα), επηρεάζει περισσότερα από 120 επαγγέλματα και υπολογίζεται ότι συνεισφέρει σημαντικά στο ΑΕΠ της Ελλάδας.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αίτημα σε ESM για κατάργηση των ειδικών δικαιωμάτων του κράτος στην Εθνική

Το αίτημα κατάθεσε το υπουργείο Οικονομικών σε συνέχεια σχετικής εξαγγελίας του Κ. Χατζηδάκη. Εντός Νοεμβρίου αναμένεται η απάντηση του ΕSM και θα ακολουθήσει νομοθετική ρύθμιση.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Συμμετοχή της Attica Bank στις δανειδοτήσεις του Ταμείου Ανάκαμψης

«Πιστοί στον αναπτυξιακό σχεδιασμό μας, έχουμε τη δυνατότητα να λειτουργήσουμε υποστηρικτικά στο πελατολόγιό μας, αξιοποιώντας τις ευκαιρίες και τα χρηματοδοτικά εργαλεία του Ταμείου Ανάκαμψης», σημείωσε η κ. Ελ. Βρεττού.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πώς η Μαρίνα Φλοίσβου δείχνει τον δρόμο για όλη την ακτογραμμή

Κύκλο εργασιών 22 εκατ. ευρώ και λειτουργική κερδοφορία 3,5 εκατ. ευρώ θα παρουσιάσει φέτος η Μαρίνα Φλοίσβου, ενώ συμπλήρωσε είκοσι χρόνια από τότε που δόθηκε σε ιδιώτες και στο σχήμα Lamda Technol Flisvos Marina.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Από παράταση σε παράταση οι συμβάσεις των εργαζομένων στη ΛΑΡΚΟ

Οι 900 εργαζόμενοι από τον Αύγουστο του 2022 πληρώνονται χωρίς να δουλεύουν, καθώς η εταιρεία δεν έχει ιδιωτικοποιηθεί ούτε έχει παραγωγή. Στα 20 εκατ. το κόστος τους τελευταίους 17 μήνες για τον προϋπολογισμό.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αδειάζει η κλεψύδρα για τα καζίνο σε Λουτράκι και Ρίο, αδιέξοδο προ των πυλών

Τα χρέη πνίγουν τις δύο επιχειρήσεις - απειλούνται με οριστική ανάκληση των αδειών τους. Το Λουτράκι κερδίζει χρόνο έως τις αρχές του 2024 ως ..πυρόπληκτο. Ύστατη προσπάθεια εξεύρεσης λύσης μεταξύ επενδυτή και εργαζομένων για το Ρίο.