Ανάσα ρευστότητας για την ελληνική αγορά ενέργειας, αλλά και θετική εξέλιξη για την αποτίμησή της ΔΕΠΑ, ενόψει της αποκρατικοποίησης, αποτελούν τα περίπου 200 εκατ. ευρώ που της κατέβαλε χθες η τουρκική BOTAS.
Πρόκειται για την τελευταία πράξη μιας δικαστικής διένεξης που άρχισε το 2011, σχετικά με την τιμολόγηση του αζερικού αερίου το οποίο αγοράζει η ΔΕΠΑ από την BOTAS και η οποία κλείνει οριστικά με τη χθεσινή καταβολή στην ελληνική εταιρεία του συνόλου των αναδρομικών χρεώσεων, τις οποίες είχε επιδικάσει στις αρχές Φεβρουάριου το διεθνές διαιτητικό δικαστήριο της Στοκχόλμης (ICC).
Αυτό συνεπάγεται ένα σημαντικό όφελος για την αγορά φυσικού αερίου, καθώς οι πελάτες της ΔΕΠΑ θα δουν προσεχώς στους λογαριασμούς τους να τους επιστρέφεται ένα σημαντικό ποσό από τις αναδρομικές αυτές χρεώσεις. Ταυτόχρονα, όμως κλείνει οριστικά ένα κεφάλαιο που παρέμενε ανοικτό και θα μπορούσε να επηρεάσει αρνητικά, ενόψει της αποκρατικοποίησης, την αποτίμηση της ΔΕΠΑ κατά τη διαδικασία πώλησης του 65% του εμπορικού της σκέλους.
Των παραπάνω είχε προηγηθεί η απόφαση του διαιτητικού δικαστηρίου στις 10 Ιανουαρίου, που δικαίωσε τη ΔΕΠΑ έναντι της BOTAS, αναφορικά με το αίτημα της πρώτης για μείωση της τιμής προμήθειας του φυσικού αερίου.
«Πρόκειται για μια ιδιαίτερα θετική είδηση στην πιο κατάλληλη στιγμή, ενόσω βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία αποκρατικοποίησης της εταιρείας», σχολίασε χθες ο υφυπουργός Ενέργειας & Περιβάλλοντος, Γεράσιμος Θωμάς.
Σημειωτέον πάντως ότι ο επιμερισμός στους πελάτες της ΔΕΠΑ, των ποσών που της κατέβαλε η BOTAS, είναι μια χρονοβόρα διαδικασία που δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί και βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη.
«Η οριστική διευθέτηση της μακροχρόνιας διαφοράς με την BOTAS και με τρόπο εξαιρετικά επωφελή για τη ΔΕΠΑ, δικαιώνει τις προσπάθειες που καταβάλλουμε όλο αυτό το διάστημα προκειμένου να μειώσουμε το κόστος προμήθειας του φυσικού αερίου, προς όφελος των πελατών και της χώρας μας», ανέφερε από την πλευρά του ο Κωσταντίνος Ξιφαράς, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας.
Και προσέθεσε ότι η επιστροφή των αναδρομικών χρεώσεων αυξάνει σημαντικά τη ρευστότητα της ΔΕΠΑ και των πελατών της και ενισχύει κατά πολύ την οικονομική και εμπορική της αξία. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι υπηρεσίες της εταιρείας αποτιμούν ήδη το αποτέλεσμα και σύντομα θα προχωρήσουν στον επιμερισμό του ποσού της επιστροφής για κάθε πελάτη.
Η μάχη στην χονδρεμπορία
Η διευθέτηση των διαφορών με την τουρκική εταιρεία φυσικού αερίου, μαζί με την επαναδιαπραγμάτευση των συμβολαίων στην οποία προέβη τελευταίως η ΔΕΠΑ με τους βασικούς της προμηθευτές (Gazprom, Sonatrach), έχουν ανοίξει τον δρόμο για μια πιο επιθετική εμπορική πολιτική με στόχο να κερδίσει η ΔΕΠΑ μέρος από το χαμένο της μερίδιο, που υποχώρησε στο 33% στο τέλος του 2019, έναντι 58% το 2018.
Σε ένα περιβάλλον έντονου ανταγωνισμού στη χονδρεμπορική αγορά φυσικού αερίου, είναι προφανές ότι οι κινήσεις σαν τις παραπάνω καθιστούν ελκυστικότερες τις τιμές του αερίου μέσω αγωγών, σαν αυτές της ΔΕΠΑ και δημιουργούν καλύτερες προοπτικές έναντι του LNG.
Είχαν προηγηθεί διαπραγματεύσεις με την Gazprom, από την οποία η ΔΕΠΑ προμηθεύεται 2 δισ. κ.μ. αερίου ετησίως, με την τελευταία να πετυχαίνει την τροποποίηση της φόρμουλας τιμολόγησης που καθιστά το κόστος του φυσικού αερίου σημαντικά φθηνότερο. Πλέον το 40% των ποσοτήτων που προμηθεύεται η ΔΕΠΑ από την Gazprom θα συνδέεται με τις τιμές που διαμορφώνονται στο ολλανδικό hub (TTF) φυσικού αερίου, οι οποίες είναι σημαντικά χαμηλότερες. Στην μέχρι πρότινος σύμβαση η τιμή του φυσικού αερίου συνδεόταν αποκλειστικά με την τιμή του αργού πετρελαίου (oil indexed).
Έτσι, η διοίκηση της ΔΕΠΑ έχει πλέον στα χέρια της σημαντικά «εργαλεία» για να ανακόψει τη φθίνουσα πορεία των τελευταίων 2-3 ετών, κατά την οποία έχανε συνεχώς μερίδια λόγω του ισχυρού ανταγωνισμού.