Βίους αντίθετους πραγματοποίησαν το 2023 οι μεγάλοι παίκτες της ελληνικής αγοράς data center, με την αγορά να διατηρεί την αναπτυξιακή της πορεία καθώς η Ελλάδα μετατρέπεται σε κόμβο διακίνησης δεδομένων. Ο ανταγωνισμός φέρεται να έπληξε τους περισσότερους παίκτες της αγοράς, με την ελληνική Lancom να είναι η μόνη από τους παρόχους που κατάφερε να ισχυροποιηθεί σε όλα τα επίπεδα, ενώ την ίδια στιγμή και οι τρείς παίκτες έχουν στο επίκεντρο την Κρήτη.
Έχοντας να ανταγωνιστεί τον διεθνή κολοσσό Digital Realty και την ισχυρή ιταλική Sparkle, η ελληνική Lancom ήταν η μοναδική πάροχος που κατάφερε να παρουσιάσει αύξηση τόσο των εσόδων όσο και των κερδών της το 2023. Η ελληνική εταιρεία έχει και το προβάδισμα στην κούρσα της Κρήτης σύμφωνα με τα όσα αναφέρουν πηγές της αγοράς στο BD, και σύμφωνα με πληροφορίες πρόκειται να το θέσει σε λειτουργία στο πρώτο εξάμηνο του 2025. Εκτός της Κρήτης, προχωράει και στην επέκταση της «ναυαρχίδας» Balkan Gate Thessaloniki, καθώς όπως σημειώνουν στελέχη της εταιρείας, «η ζήτηση που καταγράφουμε είναι πολύ μεγάλη».
Ειδικότερα, η Lancom, που προσφέρει μεταξύ άλλων συνδυαστικές υπηρεσίες cloud, data center, telecoms και κυβερνοασφάλειας, ολοκλήρωσε το 2023 με τον κύκλο εργασιών να ανέρχεται σε 5,13 εκατ. ευρώ, έναντι 3,28 εκατ. ευρώ το 2022, σημειώνοντας αύξηση της τάξης του 56,4%. Το EBITDA της Lancom για το 2023 ανήλθε σε 2,6 εκατ. ευρώ, πραγματοποιώντας άλμα 146,9% έναντι του 1,05 εκατ. ευρώ το 2022. Επιπλέον, τα καθαρά αποτελέσματα προ φόρων εκτοξεύτηκαν κατά 218,6% καθώς από τα 645.192,85 ευρώ το 2022, διαμορφώθηκαν το 2023 σε 2,05 εκατ. ευρώ.
Αντίθετη πορεία κατέγραψε η ελληνική θυγατρική του αμερικανικού κολοσσού Digital Realty. Η εταιρεία διαθέτει στην Αττική δύο από τα μεγαλύτερα hyperconverged data centers στη ΝΑ Ευρώπη, ενώ είναι κόμβος διασύνδεσης των δύο Internet Exchanges που είναι διαθέσιμα στη χώρα, έχει ολοκληρώσει την κατασκευή του τρίτου data center στην Αττική και έχει σε εξέλιξη την κατασκευή ενός τέταρτου, ενώ παράλληλα τρέχει και τη δημιουργία data center στην Κρήτη.
Tο 2023, η Digital Realty έχοντας σαν καύσιμο τη διεύρυνση του πελατολογίου της και την υπογραφή συμβάσεων με νέους πελάτες, σημείωσε αύξηση του κύκλου εργασιών στα 23,42 εκατ. ευρώ έναντι των 20,29 εκατ. ευρώ το 2022, με τις πωλήσεις από συνεχιζόμενες δραστηριότητες να ανέρχονται σε 18,05 εκατ. ευρώ έναντι 16 εκατ. ευρώ το 2022.
Η Digital Realty σημείωσε επίσης αύξηση των πωλήσεων από διακοπείσες δραστηριότητες που ανήλθαν στα 5,37 εκατ. ευρώ έναντι 4,28 εκατ. ευρώ για τη χρήση 2022. Όπως ανέφερε η εταιρεία η αύξηση οφείλεται κυρίως στην τιμολόγηση των τελευταίων ενεργών συμβάσεων από την παροχή υπηρεσιών στον τομέα Data Center Integration services (Συμβουλευτικές υπηρεσίες) που διακόπηκε στα τέλη του 2023. Από τον Ιανουάριο 2024 η εταιρεία έχει επικεντρωθεί στην κύρια δραστηριότητά της, που αφορά τις υπηρεσίες φιλοξενίας εξοπλισμού, τις συνδέσεις internet και τις υπηρεσίες διασύνδεσης στους διεθνείς παρόχους νεφοϋπολογιστικών υποδομών.
Ωστόσο, τα EBITDA από συνεχιζόμενες δραστηριότητες υποχώρησαν κατά 1,32 εκατ. ευρώ και από τα 4,618 εκατ. ευρώ του 2022, διαμορφώθηκαν σε 3,298 εκατ. ευρώ το 2023. Τα κέρδη από συνεχιζόμενες δραστηριότητες προ φόρων μειώθηκαν στα 1,134 εκατ. ευρώ από 2,555 εκατ. ευρώ το 2022, ενώ τα συνολικά καθαρά κέρδη ανήλθαν σε 1,178 εκατ. ευρώ, υποχωρώντας κατά 704.173 ευρώ σε σχέση με το 2022.
Η αύξηση του κόστους μισθοδοσίας, εξαιτίας της εφαρμογής των προτύπων λειτουργίας του ομίλου και η πρόσληψη προσωπικού που υπήρξε λόγω του νέου data center στην Αττική ήταν οι λόγοι που επηρέασαν την καθαρή κερδοφορία, σύμφωνα με την Digital Realty που σημειώνει ότι συνεχίζει να υποστηρίζει το φιλόδοξο επενδυτικό πλάνο της.
Πολύ πίσω από τον ανταγωνισμό μένει η Sparkle, με τον κύκλο εργασιών της να υποχωρεί κατά 9% το 2023 έναντι της περασμένης χρονιάς και να διαμορφώνεται στα 14,49 εκατ. ευρώ έναντι των 15,95 εκατ. ευρώ το 2022, με την ιταλική εταιρεία να αναφέρει πως αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι υπήρξε μείωση τιμών των παρεχόμενων υπηρεσιών που παρέχει.
Ακόμα χαμηλότερο ήταν το EBITDA της εταιρείας που υποχώρησε κατά 36% το 2023 ενώ τα EBIT ήταν αρνητικό 4,96 εκατ. ευρώ σε σχέση με την ζημιά των 5,17 εκατ. ευρώ του 2022 λόγω του ποσού αποσβέσεων της χρήσης. Τα καθαρά αποτελέσματα προ φόρων είναι ζημιές 3,11 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας σημαντική αύξηση από τις ζημιές ύψους 0,67 εκατ. ευρώ το 2022, και τα αποτελέσματα μετά φόρων ήταν ζημιές 3,48 εκατ. ευρώ που εκτοξεύτηκαν από τα 0,7 εκατ. ευρώ ζημιές που ήταν το 2022.
Η διοίκηση της Sparkle ωστόσο αναμένει ότι το 2024 να υπάρξει αύξηση στις πωλήσεις της εταιρείας με την ολοκλήρωση των επενδύσεων που έχουν πραγματοποιηθεί, σε συνδυασμό με την υποστήριξη της μητρικής. Η εταιρεία σημειώνει πως αποτελεί σημαντικό έργο το Blue Raman, το υποβρύχιο καλώδιο που θα ενώσει την Ελλάδα τηλεπικοινωνιακά με χώρες του εξωτερικού και η υπηρεσία αναμένεται να ενεργοποιηθεί έως το τέλος του 2024 που θα οδηγήσει στην αύξηση του μεριδίου αγοράς που κατέχει η Sparkle.