ΓΔ: 1397.63 0.94% Τζίρος: 86.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φωτο: Shutterstock

Πώς επηρεάζει το λιμάνι του Πειραιά η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα

Πτώση 11% στους σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων στις προβλήτες 2 και 3 το πρώτο τρίμηνο. Θετικά μηνύματα από την κρουαζιέρα. Επενδυτικό πρόγραμμα 150 εκατ. ευρώ. Μαξιλάρι ασφαλείας το ταμείο των 200 εκατ. ευρώ.

Μετά από μια χρονιά ρεκόρ το 2023, ο ΟΛΠ καλείται φέτος να διαχειριστεί τις δυσλειτουργίες της εφοδιαστικής αλυσίδας λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα που πλήττουν κυρίως τους τομείς των εμπορευματοκιβωτίων (ΤEUs).

Όπως αναφέρθηκε από τη διοίκηση κατά τη διάρκεια ενημέρωσης στην Ένωση θεσμικών Επενδυτών, το πρώτο τρίμηνο οι απώλειες σε όγκο των εμπορευματοκιβωτίων στις προβλήτες 2 και 3 ανέρχονται στο 11%. Μια πτώση που σίγουρα είναι διαχειρίσιμη, αλλά κάθε πρόβλεψη για το σύνολο του έτους είναι παρακινδυνευμένη.

Σημειώνεται πως στις προβλήτες 2 και 3 δραστηριοποιείται η ΣΕΠ ΑΕ, η οποία έχει συμφωνία παραχώρησης με τον ΟΛΠ και καταβάλει ετήσιο μίσθωμα που αποτελεί και το μεγαλύτερο έσοδο για την εισηγμένη εταιρεία. Πέρυσι το έσοδο από την παραχώρηση των προβλητών 2 και 3 ανήλθε στα 87,4 εκατ. ευρώ (έναντι 82,7 εκατ. ευρώ το 2022) και τα EBITDA από αυτή τη δραστηριότητα διαμορφώθηκαν στα 75,4 εκατ. ευρώ. Το 2023 από τις δύο προβλήτες διακινήθηκαν 4.587.000 TEUs έναντι 4.352.000 TEUs το 2022.

Ο ΟΛΠ διαχειρίζεται την προβλήτα 1 στα εμπορευματοκιβώτια, η οποία πέρσι κατέγραψε μείωση σε όγκο κατά 20,7% αλλά αύξηση των εσόδων στα 45 εκατ. ευρώ έναντι 40 εκατ. ευρώ το 2022. Όπως εξήγησαν τα στελέχη του ΟΛΠ αυτό συμβαίνει γιατί το φορτίο μεταφόρτωσης που μέσω Πειραιά πάει σε άλλους προορισμούς και έχει τους μεγαλύτερους όγκους έχει χαμηλότερη τιμολόγηση σε σχέση με το φορτίο που παραμένει στην Ελλάδα, το οποίο είναι μικρότερο σε όγκους αλλά έχει διπλάσια και τριπλάσια τιμολόγηση.

Καθυστερήσεις 7-10 ημερών στις αφίξεις των εμπορευμάτων

Για την προβλήτα 1 υπάρχει πρόβλεψη στις λογιστικές καταστάσεις για μείωση εσόδων το 2024 κατά 21,6%  Οι χρονικές καθυστερήσεις στην άφιξη των  φορτίων λόγω της αναταραχής στην Ερυθρά Θάλασσα κυμαίνονται μεταξύ 7-10 ημέρες, όπως ειπώθηκε από τη διοίκηση.

Η περυσινή χρονιά για τον ΟΛΠ ήταν άλλη μια χρονιά ρεκόρ. Τα έσοδα ανήλθαν στα 219,8 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 12,9% σε σχέση με το 2022 και τα καθαρά κέρδη έφτασαν τα 63,8 εκατ. ευρώ, ενισχυμένα κατά 26,3%.

Η διοίκηση θα μοιράσει ως μέρισμα το 50% των καθαρών κερδών, ήτοι 33,4 εκατ. ευρώ ή 1,34 ευρώ ανά μετοχή. Σε ερώτηση αναλυτή γιατί δεν μοιράζουν μεγαλύτερο μέρισμα αφού έχουν 202 εκατ. ευρώ ταμείο, η διοίκηση απάντησε πως τα διαθέσιμα θα χρειαστούν για την υλοποίηση των υποχρεωτικών επενδύσεων που ανέρχονται στα 300 εκατ. ευρώ, ενώ και η γεωπολιτική αστάθεια στην περιοχή επιβάλει να υπάρχει η ασφάλεια των μετρητών. 

Όπως έγινε γνωστό, η εταιρεία έχει υλοποιήσει επενδύσεις 150 εκατ. ευρώ και στα επόμενα τρία χρόνια θα ολοκληρώσει νέες επενδύσεις επίσης 150 εκατ. ευρώ. Ξεχωρίζει η επένδυση για την επέκταση του σταθμού της κρουαζιέρας, οι υποδομές για τη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη και ο νέος σταθμός αυτοκινήτων. Σημειώνεται πως στην ναυπηγοεπισκευή  ο ΟΛΠ νοικιάζει τις υποδομές σε ιδιώτες και δεν αναπτύσσει ο ίδιος δραστηριότητα. 

Πώς διαμορφώθηκαν τα έσοδα ανά δραστηριότητα στο λιμάνι

Η διοίκηση στάθηκε στις προοπτικές της κρουαζιέρας, λέγοντας πως οι προκρατήσεις πλοίων ανέρχονται σε 850 κρουαζιερόπλοια έναντι 760 που εξυπηρετήθηκαν το 2023 και η γενικότερη εκτίμηση είναι πως τα έσοδα θα αυξηθούν κατά 20% το 2024.Πέρσι η δραστηριότητα της κρουαζιέρας απέφερε έσοδα 26,3 εκατ. και EBITDA 14,7 εκατ. ευρώ, η ακτοπλοΐα έσοδα 11,8 εκατ. και EBITDA 6 εκατ. ευρώ και η ναυπηγοεπισκευή έσοδα 15,9 εκατ. ευρώ και EBITDA 5,9 εκατ. ευρώ.

Οι σταθμοί αυτοκινήτων είχαν έσοδα 21 εκατ. ευρώ και EBITDA 11,6 εκατ. ευρώ. Από την προβλήτα 1 τα έσοδα ήταν 45 εκατ. ευρώ και τα EBITDA 7,5 εκατ. ευρώ,  ενώ το μεγαλύτερο έσοδο όπως προαναφέρθηκε είναι το μίσθωμα των προβλητών 2 και 3 που πέρσι έφερε έσοδα 87 εκατ. ευρώ και EBITDA 75 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τη διοίκηση, η δυναμικότητα και στις τρεις προβλήτες είναι 7,5 εκατ. TEUs, ενώ σήμερα διακινούνται ετησίως περίπου 5 εκατ. TEUs.

Σε ότι αφορά στο πράσινο αποτύπωμα του λιμανιού, όπως ειπώθηκε από τη διοίκηση, έχουν προγραμματιστεί επενδύσεις για την ηλεκτροδότηση των πλοίων αλλά και για την τροφοδοσία των πλοίων με καύσιμα LNG.

Η μετοχή του ΟΛΠ ενισχύθηκε κατά 47% το 2023, ενώ από την αρχή του έτους καταγράφει οριακά κέρδη 1,4% και βρίσκεται στα 23,8 ευρώ. Στα 595 εκατ. ευρώ η κεφαλαιοποίηση.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Στήριξη στην κερδοφορία του ΟΛΠ από τα... «παρκαρισμένα» αυτοκίνητα

Η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα και ο περίπλους της Αφρικής μειώνουν το γεωγραφικό πλεονέκτημα του Πειραιά. Υπετριπλάσια τέλη το πρώτο εξάμηνο από τον σταθμό διακίνησης αυτοκινήτων.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Στα 155 εκατ. ευρώ οι επενδύσεις του ΟΛΠ: Ποια έργα ολοκληρώθηκαν

Το 50% των καθαρών κερδών του 2023 μοιράζουν ως μέρισμα οι Κινέζοι της Cosco. Ξεχειλίζει το ταμείο με 202 εκατ. ευρώ. Τι λέει η διοίκηση για τα προβλήματα στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων λόγω των Χούτι στην Ερυθρά Θάλασσα.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Νέο διαγωνιστικό έργο για την ακτοπλοϊκή διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου

Το έργο παρουσιάστηκε σε εκδήλωση στον ΟΛΠ από τον υφυπουργό Ναυτιλίας της Κύπρου Βασίλειο Δημητριάδη και θα περιλαμβάνει επιδότηση 5,5 εκατ. ευρώ το χρόνο για 22 δρομολόγια μετ' επιστροφής.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πρώτος στη Μεσόγειο ο Πειραιάς με ρεκόρ διακίνησης container

Αύξηση του μερίσματος κατά 27%, όσο αυξήθηκε και η καθαρή κερδοφορία του ΟΛΠ, αποφάσισε χθες η Γενική Συνέλευση των Μετόχων. Στο Δημόσιο θα καταβληθούν 5,4 εκατ. ευρώ ως αντάλλαγμα για την παραχώρηση.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ουρές κοντέινερ στον Πειραιά φέρνει το «ξύπνημα» της Ασίας

Τα λιμάνια της Ευρώπης υποδέχονται τα πρώτα φορτία από τα εργοστάσια της Ασίας που έφυγαν στις αρχές Μαρτίου, αλλά στο μεταξύ μεγάλος αριθμών παραγγελιών έχουν ακυρωθεί και τα κοντέινερ μένουν «μετέωρα».