Το επιχειρηματικό του "ταξίδι" διάρκειας σχεδόν 40 ετών συζητά ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, Bespoke SGA Holdings A.E. με τον Μάρκο Βερέμη, πρόεδρο της Επιτροπής Καινοτομίας του ΣΕΒ, στο 23ο επεισόδιο του Innovative Greeks Talks του ΣΕΒ.
Ο κ. Θεοδωρόπουλος κάνει αναδρομή στις πρώτες εμπειρίες του με το επιχειρείν δίπλα στον πατέρα του, τις δύσκολες στιγμές και τη σημασία τους, το τίμημα στην προσωπική ζωή αλλά και τις αξίες του που δεν παρέβη ποτέ. Εξιστορεί την μεγάλη περιπέτεια της Chipita, αναφέρει πώς ανέπτυξε ένα καινοτόμο προϊόν που είχε παγκόσμια απήχηση, το συσκευασμένο κρουασάν, και μιλά για την επέκτασή στις διεθνείς αγορές. Υπογραμμίζει την πρόοδο που έχει σημειώσει η χώρα μας τα τελευταία χρόνια και εκφράζει την πίστη του στις δυνατότητες και τις ικανότητες της νέας γενιάς.
Τα βασικά σημεία της συζήτησης:
- Η καινοτομία προϊόντων, έχει το καλό ότι στην αρχή, επειδή το προϊόν είναι πρωτοεμφανιζόμενο, και ο κόσμος δεν έχει με κάποιο άλλο να το συγκρίνει, το θεωρεί ικανοποιητικό.
- Οι δυσκολίες που αντιμετωπίζει κάποιος και οι δύσκολες στιγμές, μένουν, και μετά από μια επιτυχία μετατρέπονται στις καταλήγουν να γίνουν το μάθημα για το σωστό επιχειρείν.
- Πιστεύω ότι κάθε γενιά είναι καλύτερη από την προηγούμενη. Τα πράγματα πάντα εξελίσσονται θετικά, ασχέτως αν μερικές φορές οι παλαιότερες γενιές δυσκολεύονται να το παραδεχτούν.
- Τη δεκαετία του '90 δεν υπήρχαν τα χρηματοδοτικά εργαλεία που υπάρχουν σήμερα. Ήταν δύσκολο να πάρεις χρηματοδότηση χωρίς τις κατάλληλες διασυνδέσεις.
- Τα σημερινά startups, όταν έχουν μια καλή ιδέα, αντιμετωπίζουν πλέον ευκολία στο να βρουν πόρους. Η οικονομία έχει ισχυροποιηθεί.
- Το κεφάλαιο παίζει πάντα ρόλο στην επιτυχία μιας επιχείρησης. Αλλά το θέμα είναι οι υπόλοιποι που δεν διαθέτουν αυτό το κεφάλαιο να νιώθουν ότι «αν προσπαθήσω μπορώ να τα καταφέρω». Δεν πρέπει να αποκλείονται οι νέοι άνθρωποι από το σύστημα.
- Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα δεν μαθαίνει στα παιδιά να συνεργάζονται, δεν τα εξοικειώνει με της έννοια της ομάδας ή της αντίθετης άποψης. Ο συνεταιρισμός όταν οι άνθρωποι έχουν ευρύ πνεύμα, είναι ευλογία! Αντίθετα, ο ατομικισμός είναι το μεγάλο πρόβλημα της Ελλάδας, ο οποίος οδηγεί και σε έναν υπερβολικό εγωισμό. Αν αυτά ξεπεραστούν θα μπορέσουμε να δουλέψουμε με πολύ διαφορετικό τρόπο γιατί ακόμα, οι περισσότεροι Έλληνες δεν ακούνε τους άλλους.
- Αυτή η παθογένεια γίνεται εύκολα αισθητή και στο πρόγραμμα επιχειρηματικότητας του ΣΕΒ για νέα παιδιά, το Junior Achievement. Συγκεκριμένα, είναι έκδηλο πως σε πολλές περιπτώσεις η πρώτη φορά που τα παιδιά βιώνουν συνεργασία είναι μέσα από αυτές τις εικονικές επιχειρήσεις που προσφέρει το πρόγραμμα.
- Όταν ιδρύθηκε το πρόγραμμα μαζί με τον αείμνηστο Οδυσσέα Κυριακόπουλο, θυμάμαι τα πρώτα δειλά βήματα, σε λίγα μόνο ιδιωτικά σχολεία, ενώ πλέον λειτουργεί σε πάνω από 650 εκπαιδευτικά ιδρύματα, εκπαιδεύοντας πάνω από 20.000 παιδιά ώστε να δουλεύουν ομαδικά και να συνεργάζονται, ενώ συγχρόνως συστήνονται και γνωρίζουν την έννοια της επιχειρηματικότητας.
- Χρειάζεται αισιοδοξία. Όσες δυσκολίες κι αν εμφανιστούν στην πορεία, πρέπει οι νέοι να έχουν την προδιάθεση να τις αντιμετωπίσουν, να το παλέψουν. Αν δεν υπάρχει μια έμφυτη αισιοδοξία δεν μπορείς να δημιουργήσεις πράγματα.
- Το παιχνίδι είναι ανοιχτό. Αλλά έχει όρους. Δεν αποκλείει κανείς τον δρόμο προς την επιτυχία, είναι όλα θέμα αυτοκριτικής. Πρέπει να είσαι αυστηρός με τον εαυτό σου, να αναγνωρίζεις τα λάθη σου και να προσπαθείς συνεχώς.
- Αν ο Σ. Θεοδωρόπουλος έχει μια συμβουλή προς νέους επιχειρηματίες, αυτή είναι πως «η ζωή μας είναι μια βόλτα, δεν καταλήγει πουθενά. Το θέμα είναι αυτή τη διαδρομή να την απολαμβάνεις και να μην περιμένεις ότι κάπου θα φτάσει»
- Κατά τον ίδιο, η συνταγή για μια καλή επιχειρηματική πορεία βασίζεται σε τέσσερις αρχές: πρώτον να έχει κάποιος αξίες, να μην διαμορφώνει τα πιστεύω του βάσει των δυσκολιών που αντιμετωπίζει και να μην «σκαρτεύει» την ποιότητα ενός προϊόντος μόνο και μόνο γιατί μπορεί να ρίξει το κόστος. Δεύτερον να υπάρχει σεβασμός προς κάθε stakeholder μιας εταιρείας. Τρίτον να λαμβάνονται οι αποφάσεις που προωθούν το μακροπρόθεσμο όφελος της εταιρείας. Και τέταρτον και βασικότερο, να μην παζαρεύει καμία από τις παραπάνω αρχές, και να μην υπάρχει βιασύνη για την επίτευξη της επιτυχίας.
Δείτε εδώ το βίντεο της συζήτησης.