Κλείνοντας ένα έτος-ρεκόρ σε πωλήσεις και κέρδη, ο όμιλος Σαράντη διαβλέπει σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης φέτος, καθώς δρομολογεί την υλοποίηση πενταετούς πλάνου περαιτέρω εδραίωσης αλλά κι επέκτασης της παρουσίας του τόσο στην περιοχή της Ευρώπης αλλά και σε νέες, πολλά υποσχόμενες αγορές της Ασίας.
Κατά την διάρκεια χθεσινής ενημέρωσης των αναλυτών, με αφορμή τη δημοσίευση των ετήσιων οικονομικών αποτελεσμάτων του ομίλου, ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος κ. Γιάννης Μπούρας επεσήμανε μεταξύ άλλων τις σημαντικές συνέργειες, συνολικού ύψους; 3,5 εκατ. ευρώ, που συνεπάγεται για τον όμιλο η πρόσφατη εξαγορά της εταιρείας Stella Pack SA, επαναλαμβάνοντας την ακλόνητη δέσμευση του ομίλου στην δημιουργία αξίας για τους μετόχους.
Σε ό,τι αφορά τη Stella Pack, ο κ. Μπούρας ανέφερε ότι η πολωνική αγορά θα καταστεί φέτος η μεγαλύτερη αγορά για τον όμιλο, από πλευράς πωλήσεων, ωστόσο η Ελλάδα θα διατηρήσει τα πρωτεία ως προς την κερδοφορία. Τα δε τέσσερα εργοστάσια που διαθέτει προστίθενται στα επίσης τέσσερα που λειτουργεί ο όμιλος, διευρύνοντας σημαντικά την παραγωγική δυναμικότητά του, με απτά αποτελέσματα ως προς την χρηματοοικονομική θέση αλλά και την βελτίωση της λειτουργικής αποδοτικότητάς του.
Ως προς τα οικονομικά της μεγέθη, ο οικονομικός διευθυντής του ομίλου Σαράντη, κ. Χρήστος Βάρσος, εκτίμησε ότι η Stella Pack θα κλείσει το 2024 με πωλήσεις ύψους 80 εκατ. ευρώ, κέρδη EBITDA κοντά στα 10 εκατ ευρώ και κέρδη προ φόρων περίπου 7,5 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι η διαδικασία της ενσωμάτωσης της νεοαποκτηθείσα εταιρείας βαίνει με πολύ ικανοποιητικό ρυθμό κι αναμένεται να δώσει ώθηση στην περαιτέρω ανάπτυξη της κατηγορίας των καταναλωτικών προϊόντων οικιακής χρήσης.
Ο όμιλος Σαράντη πρόκειται να διαθέσει επενδυτικά κονδύλια ύψους 20 εκατ. ευρώ φέτος, εκ των οποίων τουλάχιστον τα 7 εκατ. αφορούν στην κατασκευή αποθηκών στα Οινόφυτα. Ο κ. Μπούρας σημείωσε περαιτέρω ότι στόχος παραμένει η διατήρηση του περιθωρίου κερδοφορίας τουλάχιστον στο 9,8% που επιτεύχθηκε το 2023, ως βάση για τα κέρδη προ φόρων, υπογραμμίζοντας την σημασία της διατήρησης παράλληλα του όγκου πωλήσεων στην τρέχουσα συγκυρία.
Αναγνωρίζοντας δε τη γεωπολιτική αβεβαιότητα, ο ίδιος ανέφερε ότι η κρίση της Ερυθράς Θάλασσας έχει σαφώς επηρεάσει εκ νέου τα μεταφορικά κόστη, ωστόσο, η σημαντική μείωση των τιμών των πρώτων υλών έχει βοηθήσει στην εξισορρόπηση της σχετικής επιβάρυνσης, με ουδέτερο αποτύπωμα προς το παρόν για τον όμιλο.
Ως προς τα πλάνα επέκτασης του, ο όμιλος Σαράντη έχει ήδη τοποθετήσει την μάρκα Bioten σε σημαντικό retailer σε αγορές της Ασίας, όπου κατέχει την τρίτη θέση, ενώ το διάστημα αυτό λανσάρει τη μάρκα Clinea στις Φιλιππίνες, διερευνώντας παράλληλα την περαιτέρω επέκτασή της και σε άλλες χώρες της Ασίας. Η περιοχή της Μέσης Ανατολής ενδιαφέρει επίσης τον όμιλο, καθώς διαπιστώνονται σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης για προϊόντα περιποίησης δέρματος, ενώ δεν αποκλείονται κι άλλες περιοχές-στόχοι στο προσεχές μέλλον.
Ο όμιλος θα εξακολουθήσει το πρόγραμμα επαναγοράς μετοχών μετά και την λήξη του τρέχοντος τον Απρίλιο, ενώ υλοποιεί την περαιτέρω ενίσχυση της οργανωσιακής του ικανότητας, μέσω της απλοποίησης εσωτερικών διαδικασιών και λειτουργιών. Να σημειωθεί ότι το νέο σύστημα SAP πρόκειται να τεθεί σε λειτουργία μέσα στο δεύτερο τρίμηνο του έτους.
Το γεγονός ότι αποτελεί εταιρεία-πρότυπο σε θέματα κυκλικής οικονομίας -λειτουργώντας μόνο με ανακυκλωμένο πλαστικό για την παραγωγή πλαστικής σακούλας- αναβαθμίζει το προφίλ του ομίλου Σαράντη και σε θέματα βιωσιμότητας και περιορισμού του περιβαλλοντικού του αποτυπώματος.
Επιπρόσθετα, ο κ. Βάρσος σημείωσε ότι η ουκρανική αγορά καταγράφει πολύ σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης (αύξηση τζίρου κατά 12,3% έναντι του 2022), παρά τις δύσκολες συνθήκες που επικρατούν στην χώρα, ενώ σχολιάζοντας την μικρότερη ανάπτυξη στις πωλήσεις του ομίλου στην Πολωνία (+2,9%), επεσήμανε ότι αυτό οφείλεται στην βαρύνουσα θέση των προϊόντων private label στην συγκεκριμένη αγορά. Εξαιρουμένης της συγκεκριμένης κατηγορίας, οι πωλήσεις καταγράφουν σημαντική αύξηση σε σχέση με το 2022, τόνισε ο ίδιος.
Άλμα των κερδών
Ο όμιλος Σαράντη έκλεισε το 2023 με συνολικές πωλήσεις ύψους 482,2 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 8,3% σε σχέση με το 2022, με την Ελλάδα (συμπεριλαμβανομένης της Πορτογαλίας κι άλλων διεθνών αγορών) να συνεισφέρει το 32,4% του συνόλου, ή 156 εκατ. ευρώ σε απόλυτα μεγέθη, βελτιωμένα κατά 3,7% σε σχέση με το 2022.
Η πιο θεαματική μεταβολή στον τζίρο καταγράφηκε στην περιοχή της Τσεχίας και της Σλοβακίας, με ετήσια αύξηση 25,2%, και πωλήσεις ύψους 41,1 εκατ ευρώ, ενώ ακολούθησε η αγορά της Ρουμανίας, που ενίσχυσε τις πωλήσεις κατά 14,7%, στα 79,1 εκατ. ευρώ και η Ουκρανία, με αυξημένο τζίρο κατά 12,3%, ύψους 25,3 εκατ. ευρώ. Ο όμιλος είχε αυξημένα λειτουργικά κέρδη και 45,9%, στα 47,1 εκατ. ευρώ, με το ΕΒΙΤ της Ελλάδας να ενισχύεται κατά 24% το 2023 έναντι του 2022, αγγίζοντας τα 16,6 εκατ. ευρώ, κι αντανακλώντας την ισχυρή λειτουργική μόχλευση από την αύξηση των πωλήσεων τη χρονιά που πέρασε.
Τα κέρδη EBITDA του ομίλου ενισχύθηκαν κατά 35,3%, στα 61,6 εκατ ευρώ, ενώ τα κέρδη προ φόρων εκτοξεύτηκαν κατά 53,2% το 2023, αγγίζοντας τα 48,6 εκατ ευρώ. Τέλος, τα καθαρά κέρδη του ομίλου Σαράντη αυξήθηκαν κατά 49,6%, στα 39,3 εκατ ευρώ, με το περιθώριο καθαρού κέρδους να βελτιώνεται σε 8,2% τη χρονιά που πέρασε, από 5,9% το 2022.