Ενώ η επιλαχούσα κοινοπραξία στο διαγωνισμό παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, Vinci - Mytilineos ανανέωνε κάθε έξι μήνες την προσφορά της έως ότου κλείσει το deal με τον πλειοδότη του διαγωνισμού ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Εgis, αυτή τη φορά της ζητήθηκε να ανανεώσει για τρεις μήνες την προσφορά της, έως το τέλος του Μαρτίου 2023.
Είναι ένα δείγμα ότι κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ θέλουν να κλείσουν επιτέλους το διαγωνισμό που θα αποφέρει στο ΤΑΙΠΕΔ το μεγαλύτερο έσοδο στην ιστορία του, ύψους 1,35 δισ. ευρώ.
Από την άλλη πλευρά, ο υπουργός υποδομών Χρ. Σταϊκούρας δεν έχει υπογράψει την αύξηση των διοδίων στην Εγνατία Οδό, όπως προβλέπει η σύμβαση του διαγωνισμού, που σύμφωνα με τον προτιμητέο επενδυτή ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Εgis είναι ο βασικός παράγοντας που έχει καθυστερήσει το οικονομικό κλείσιμο του διαγωνισμού.
Έχουν περάσει σχεδόν 2,5 χρόνια από τον Αύγουστο του 2021 όταν η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (75%) και Egis (25%) ανακηρύχτηκε προτιμητέος επενδυτής στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την 35ετη παραχώρηση του μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου της χώρας, χωρίς ακόμη να έχει «περάσει» ο δρόμος στην κοινοπραξία.
Αυτό συμβαίνει γιατί εκτός από την πιστοποίηση 16 σηράγγων, που ήταν ένα προαπαιτούμενο και αποτελεί ευθύνη της Δημόσιας Αρχής Σηράγγων, δεν έχει υπογραφεί από το αρμόδιο υπουργείο η αύξηση των διοδίων της Εγνατίας στον κυρίως άξονα κατά 70%, από 0,03 ευρώ το χιλιόμετρο σε 0,051 ευρώ, όπως προβλέπει ο διαγωνισμός, ώστε μετά να «πέσουν» οι υπογραφές.
Η διπλή εκλογική διαδικασία που μεσολάβησε εντός του 2023 ήταν ένας αποτρεπτικός παράγοντας για την κυβέρνηση να προχωρήσει σε αυξήσεις των διοδίων εν μέσω ακρίβειας και πληθωρισμού, αλλά δεν έλειψαν και οι φήμες για δεύτερες σκέψεις από την κοινοπραξία.
Από τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ υποστηρίζουν πως τα κεφάλαια του τιμήματος των 1,35 δισ. ευρώ είναι ανά πάσα στιγμή διαθέσιμα, αρκεί να υπογραφεί η αύξηση των διοδίων, ενώ και από το υπουργείο αναφέρουν πλέον πως η υπογραφή είναι ένα τυπικό θέμα.
Βεβαίως, το πώς μια αύξηση της τάξης του 70% στα διόδια της Εγνατίας είναι τυπικό θέμα θα το δούμε τις επόμενες ημέρες. Άλλωστε, η Εγνατία, ως κρατικός φορέας ακόμη, είναι ο μοναδικός αυτοκινητόδρομος -μαζί με την Αττική Οδό- που από την 1/1/2024 δεν αύξησε τα διόδια κατά περίπου 7%, όπως οι άλλοι αυτοκινητόδρομοι. Σημειώνεται πως μετά από ορισμένα έργα που θα εκτελέσει ο ανάδοχος εντός τετραετίας από την παραλαβή του δρόμου, το διόδιο θα πάει στα 0,063 ευρώ το χλμ -όσο είναι σήμερα στις άλλες παραχωρήσεις-, δηλαδή θα διπλασιαστεί σε σχέση με τα τρέχοντα επίπεδα.
Επίσης, υπάρχουν ερωτηματικά αν φτάνουν οι τρεις μήνες για το οικονομικό κλείσιμο του διαγωνισμού. Το θετικό είναι πως η σύμβαση έχει πάει στο Ελεγκτικό Συνέδριο το οποίο θα κληθεί να δώσει το πράσινο φως και μετά να κυρωθεί από τη Βουλή.
Το «κούρεμα» στο τίμημα και η συντήρηση του δρόμου
Υπενθυμίζεται πως το αρχικό τίμημα που προσέφερε η κοινοπραξία ήταν 1,496 δισ. ευρώ αλλά ενεργοποιήθηκαν οι ρήτρες για «κούρεμα» επί του αρχικού τιμήματος λόγω της ραγδαίας επιδείνωσης στο επιτοκιακό περιβάλλον από την ημέρα που ανακηρύχθηκε ο προτιμητέος ανάδοχος. Η κοινοπραξία είχε ανακηρυχθεί προτιμητέος ανάδοχος για την παραχώρηση στις 21/8/2021 όταν το επιτόκιο αναφοράς της ΕΚΤ ήταν αρνητικό και σήμερα βρίσκεται στο 4%. Έτσι, στον προϋπολογισμό του 2024 στα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις αναφέρεται πως από την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού το ΤΑΙΠΕΔ θα εισπράξει 1,35 δισ. ευρώ.
Εν τω μεταξύ, λόγω καθυστέρησης της ιδιωτικοποίησης, στον νέο διαγωνισμό της Εγνατίας ΑΕ για τη συντήρηση και λειτουργία του δρόμου, το έργο ύψους 161 εκατ. ευρώ το ανέλαβαν με έκπτωση 3% (156 εκατ. ευρώ) η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ - Ιntrakat για τα επόμενα δύο χρόνια.