Το 2020 ήταν μία καταστροφική χρονιά για το σινεμά στη χώρα μας, όπως περίπου και σε όλο τον κόσμο. Η πτώση των εισιτηρίων έφτασε σχεδόν το 70%. Εδώ και δέκα μήνες οι κινηματογραφικές αίθουσες είναι κλειστές ή λειτουργούν κάτω από αυστηρά μέτρα. Είναι χαρακτηριστικό ότι και να λειτουργούσαν, με τα υγειονομικά πρωτόκολλα, η πτώση θα έφτανε στο 60%, σύμφωνα με ανθρώπους του χώρου. Ταυτόχρονα, αρκετοί ιστορικοί κινηματογράφοι εξέπεμψαν SOS καθώς κινδύνεψαν με οριστικό λουκέτο.
Πάντως, όπως πιστεύουν οι επαγγελματίες του χώρου, το 2021 αναμένεται να βελτιωθεί η κατάσταση και ειδικά από το καλοκαίρι. Ωστόσο, ο «κυματισμός» της πανδημίας δείχνει ακόμη απειλητικός και παγκοσμίως φαίνεται ότι αναζητούνται εναλλακτικές λύσεις για την αναζωογόνηση του κινηματογράφου. Όμως δεν αρκούν οι τεχνοκρατικές λύσεις, οι πλατφόρμες, το διαδίκτυο. Είναι φανερό πλέον ακόμη και στους αμύητους ότι ο κινηματογράφος έχει ανάγκη από ταλαντούχους, εμπνευσμένους, ιδεολόγους και κυρίως με ανεξάρτητο πνεύμα, ανθρώπους. Καλλιτέχνες που θα περιφρονήσουν τους αριθμούς, τις απαιτήσεις των νεόπλουτων επενδυτών, τους τεχνοκράτες, τη σύντομη διασημότητα και όλα αυτά τα φαιδρά φαινόμενα της εποχής.
Οι πρώτες 10 ταινίες σε εισπράξεις
Ας επιστρέψουμε όμως στις ταινίες που προτίμησε το ελληνικό κοινό, μέσα στη χρονιά της πανδημίας, αν και ορισμένα φιλμ πρόλαβαν στο τσακ τα μέτρα και την καραντίνα, σύμφωνα με τα στοιχεία του εγχώριου Box Office, που έκανε το αποκαρδιωτικό σκορ των 3,1 εκατομμυρίων εισιτηρίων έναντι των 9,5 εκατομμυρίων του 2019.
Πρώτο σε εισπράξεις ήρθε το φιλμ «1917» του Σαμ Μέντες, με 258,770 εισιτήρια. Ένα πολεμικό δράμα αγωνίας, με δυνατή σκηνοθεσία και εξαιρετική τεχνική αρτιότητα (φωτογραφία, μοντάζ, καλλιτεχνική διεύθυνση) και ανέδειξε έναν ταλαντούχο πρωταγωνιστή, τον Τζορτζ ΜακΚάι.
Η ταινία εκμεταλλεύθηκε, κατά την προβολή της, και τις υποψηφιότητές της για Όσκαρ, ενώ τελικά κατέκτησε και το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας. Η ταινία προβλήθηκε πριν την υγειονομική κρίση.
Δεύτερη ήρθε η ελληνική κωμωδία «Χαλβάη 5-0», που πρόλαβε κι αυτή την καραντίνα, κάνοντας 220.820 εισιτήρια. Ο Μάρκος Σεφερλής, όπως αναμενόταν, κατάφερε να φέρει στις κλειστές αίθουσες σοβαρό κομμάτι από το πολυπληθές κοινό του, με την χοντροκομμένη φάρσα του.
Τρίτη, ακόμη μία ελληνική ταινία, που βγήκε την Πρωτοχρονιά του 2020, η ρομαντική κομεντί, τηλεοπτικής αισθητικής και αξίας, «Για Πάντα», με 142.220 εισιτήρια. Με τον Γιάννη Τσιμιτσέλη και την Κατερίνα Γερονικολού.
Τέταρτη, η πολυδιαφημισμένη ταινία του Κρίστοφερ Νόλαν «Tenet» που έκανε πρεμιέρα, μετά από αναβολές, μέσα στο κατακαλόκαιρο και κατάφερε να προσελκύσει πάνω από 108.000 θεατές. Το θρίλερ φαντασίας του Νόλαν ξεκίνησε ιδιαιτέρως ικανοποιητικά αλλά έπεσε κατακόρυφα όταν αποκαλύφθηκε ότι ο ταλαντούχος και υπερφίαλος σκηνοθέτης έφτιαξε μία αλλοπρόσαλλη φούσκα, που έσκασε πολύ γρήγορα. Κρίμα τον πρωταγωνιστή, γιο του Ντένζελ Ουάσινγκτον, Τζον.
Πέμπτη, η εύθυμη περιπέτεια «Jumanji: Η Επόμενη Πίστα», του γνωστού κινηματογραφικού φραντσάιζ με Ντουέιν Τζόνσον, Τζακ Μπλακ κλπ, με 93.210 εισιτήρια. Αδιάφορο ποπκόρν που προβλήθηκε μέσα στα Χριστούγεννα πριν την κρίση. Έκτο ήρθε το δράμα εποχής «Μικρές Κυρίες», με 74. 320 εισιτήρια. Ακόμη μία πετυχημένη μεταφορά του διάσημου ομώνυμου βιβλίου της Λουίζα Μέι Άλκοτ στη μεγάλη οθόνη, από την Γκρέτα Γκέργουικ και με ένα εξαιρετικό καστ.
Έβδομη, η χαριτωμένη νεανική-παιδική περιπέτεια «Ντούλιτλ», που προβλήθηκε μετά τα περσινά Θεοφάνια, με 71.150 εισιτήρια. Το πολυπληθές παιδικό κοινό ακολούθησε τη γνωστή ιστορία με τα αξιολάτρευτα ζωάκια και τον Δρ. Ντούλιτλ, που ενσάρκωσε ο Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ.
Όγδοη ήταν η γκανγκστερική περιπέτεια του εξπέρ στο είδος Γκάι Ρίτσι, «The Gentlemen», με 62.000 εισιτήρια, προλαβαίνοντας παρά τρίχα το κλείσιμο των σινεμά. Διασκεδάζοντας με το έγκλημα και με τον Μάθιου ΜακΚόναχι. Ένατη, η έκπληξη της χρονιάς, η ταινία από την Αργεντινή, «Το Κόλπο του Αιώνα», σε σκηνοθεσία Αριέλ Γκουίνογκραντ, καθώς έπιασε 52.000 εισιτήρια, χωρίς διαφήμιση και μέσα στην πανδημία. Με αφορμή μία αληθινή ιστορία για μία απίστευτη ληστεία, ο Γκουίνογκραντ βάζει ψυχή και χιούμορ και κάνει ένα καυστικό σχόλιο για την οικονομική κρίση, τις τράπεζες, τον καπιταλισμό.
Δέκατο, το παιδικό «Οι Ευχούληδες 2: Παγκόσμια Περιοδεία», με 46.380 εισιτήρια. Και μόνο ο τίτλος ήταν ικανός να τραβήξει την πιτσιρικαρία.
Απ’ εκεί και πέρα, μέχρι την εικοστή θέση, ξεχωρίζουν οι ταινίες:
«Κατηγορώ» (40.450) του ακόμη αειθαλή Ρομάν Πολάνσκι, που μέσα από τη φημισμένη υπόθεση Ντρέιφους, μιλά για πολλά επίκαιρα θέματα, αλλά και την υπόθεση που σκιάζει το δικό του όνομα, έχοντας ως πρωταγωνιστή τον εξαιρετικό Ζαν Ντιζαρντέν.
«Μουλάν» (38.179), το γνωστό animation επέστρεψε ως ζωντανή δράση, με ηθοποιούς και σε μια μεγάλη παραγωγή, που, χωρίς να είναι κακό, σχεδόν απογοήτευσε σε σχέση με το πρωτότυπο της Disney.
«Τζότζο» (35.500), μία άνιση σάτιρα του ναζισμού του Τάικα Γουαϊτίττι, που έφτασε μέχρι τα Όσκαρ, αλλά το μόνο που απέμεινε ήταν ακόμη μία εξαιρετική εμφάνιση του Σαμ Ρόκγουελ.
«Η Μπαλάντα της Τρύπιας Καρδιάς» (35.480), η μεγαλύτερη επιτυχία του ελληνικού σινεμά, καθώς έκανε πρεμιέρα σε μια αίθουσα λίγες ημέρες πριν το πρώτο κλείσιμο των κινηματογράφων, με μεταμεσονύχτιες προβολές στις οποίες υπήρχαν και όρθιοι! Ο νεαρόκοσμος, που αγαπά το σινεμά του Γιάννη Οικονομίδη, έτρεξε για να δει την τελευταία μαύρη κωμωδία, με τις υπερβολικές βωμολοχίες. Η ταινία επέστρεψε το καλοκαίρι, με τα μέτρα να μειώνουν τη διασκέδαση του κοινού.
Το 2020 θα μείνει στους ανθρώπους του κινηματογράφου σαν ένας εφιάλτης, μία καταραμένη χρονιά. Όλο το κύκλωμα του κινηματογράφου δεινοπάθησε, αλλά ελπίζει ότι θα επουλώσει τις πληγές και σύντομα το κοινό θα επιστρέψει στις αίθουσες και η μεγάλη οθόνη θα ξαναφωτιστεί με καλύτερες ταινίες.