Θεαματική αύξηση των πωλήσεων των εταιρειών fast fashion μέχρι το 2030 προβλέπει πρόσφατη έρευνα της εταιρειίας Research & Markets, η οποία αναλύει τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται σε διεθνές επίπεδο καθώς και τις στρατηγικές που οι επιχειρήσεις καλούνται να αναπτύξουν προκειμένου να βελτιώσουν την θέση τους.
Ειδικότερα, η αξία συνολικά του κλάδου «γρήγορης μόδας», δηλαδή της παραγωγής ενδυμάτων, υποδημάτων και αξεσουάρ μόδας, με ταχύτατους ρυθμούς, φθηνό κόστος και εξαιρετικά ανταγωνιστική τελική τιμή, αναμένεται να ξεπεράσει τα 200 δισ. δολάρια μέχρι το 2030, από 68,6 δισ. δολάρια που ήταν το 2020 (αύξηση κατά 190%).
Η ραγδαία ανάπτυξη του κλάδου fast fashion εκτιμάται ότι θα τροφοδοτηθεί κυρίως από τους εφήβους καταναλωτές, η συνεισφορά των οποίων στον ετήσιο τζίρο του προβλέπεται ότι θα διευρύνεται με μέσο ετήσιο ρυθμό της τάξης του 23,6% μέχρι το 2025. Σύμφωνα εξάλλου με τα στοιχεία των αναλυτών για το 2020, η κατηγορία των αξεσουάρ συνεισέφερε ποσοστό 33,9% των συνολικών πωλήσεων των αλυσίδων fast fashion διεθνώς, για να δώσει την θέση της στην επόμενη φάση στην κατηγορία των φορεμάτων, η οποία προβλέπεται να ενισχύεται κατά 23,8% ετησίως μέχρι το 2025, αποτελώντας την ταχύτερα αναπτυσσόμενη κατηγορία.
Τα στοιχεία αυτά παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, δεδομένου ότι, μεσούσης της πανδημίας, οι εταιρείες fast fashion υπέστησαν βαρύτατες απώλειες στις πωλήσεις τους, καθώς οι καταναλωτές παγκοσμίως επανεξέτασαν τις ανάγκες τους σε -φθηνά, αναλώσιμα κυρίως- ρούχα, προσθέτοντας επιπλέον τον παράγοντα “περιβάλλον” στις σημαντικά μειωμένες και πιο προσεγμένες αγορές τους. Επιπλέον, πρέπει να σημειωθεί ότι συνολικά ο κλάδος της γρήγορης μόδας κινήθηκε πτωτικά την πενταετία 2015-2020, καταγράφοντας μέση ετήσια κάμψη της τάξεως του 3%, τάση που φαίνεται ότι πλέον αντιστρέφεται εντυπωσιακά.
Έτσι, σύμφωνα με την ανάλυση, οι πωλήσεις των αλυσίδων γρήγορης μόδας αναμένεται να αγγίξουν τα 163,4 δισ. δολάρια το 2025, καταγράφοντας μέση ετήσια αύξηση της τάξεως του 19%, για να αγγίξουν τα 211,9 δισ. δολάρια σε αξία, το 2030. Οι περιοχές της Μέσης Ανατολής και της Λατινικής Αμερικής πρόκειται να τροφοδοτήσουν τα επόμενα χρόνια την εκρηκτική διεύρυνση αυτού του κλάδου της βιομηχανίας μόδας, παίρνοντας την σκυτάλη από την περιοχή της Ασίας και του Ειρηνικού που κυριάρχησε την προηγούμενη δεκαετία. Οι μέσοι ετήσιοι ρυθμοί ανάπτυξης υπολογίζονται σε 28,9% και 32,4% αντιστοίχως για τις δύο πρώτες περιοχές, ενώ θα ακολουθήσουν η αφρικανική ήπειρος, με μέση ετήσια ανάπτυξη κατά 25,2% και η Ανατολική Ευρώπη, με 23%.
Οι κολοσσοί της παγκόσμιας αγοράς fast fashion -Inditex (Zara), H&M Group, The Gap, Asos Plc και Fast Retailing (Uniqlo)- αποσπούν μερίδιο 29% επί του συνόλου της αγοράς, αφήνοντας σημαντικά περιθώρια για την δραστηριοποίηση και μικρότερων επιχειρήσεων, όπως έχει ήδη φανεί από την ανάδυση νέων brands, κυρίως online, που επωφελούνται από τις ευκαιρίες οικονομικής δραστηριοποίησης που προσφέρουν τα social media.
Σύμφωνα με τους αναλυτές πάντως, ευκαιρίες κέρδους πρόκειται να αναδυθούν τα επόμενα χρόνια κυρίως σε ό,τι αφορά το γυναικείο καταναλωτικό κοινό, το οποίο αναμένεται να συνεισφέρει διεθνώς επιπλέον τζίρο ύψους 63 δισ. δολαρίων ετησίως, μέχρι το 2025… Συνολικά δε, η κατηγορία των ενηλίκων αναμένεται να συνεισφέρει στις διεθνείς αλυσίδες fast fashion επιπλέον πωλήσεις ύψους 77,7 δισ. δολαρίων σε ετήσια βάση στο ίδιο διάστημα.
Οι αναλυτές σημειώνουν ωστόσο ότι, για να καρπωθούν αυτά τα οφέλη, οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της γρήγορης μόδας καλούνται να εφαρμόσουν καινοτόμες πρακτικές σε ό,τι αφορά το ψηφιακό κανάλι πωλήσεων, ενεργοποιώντας τις δυνατότητες της εικονικής και της επαυξημένης πραγματικόπτητας (AR & VR αντίστοιχα), την τεχνολογία blockchain, την τεχνητή νοημοσύνη σε ό,τι αφορά τον σχεδιασμό ενδυμάτων, το Internet of Things και την τρισδιάστατη εκτύπωση.
Επιπλέον, θα πρέπει να διαχειριστούν την ολοένα και αυξανόμενη ζήτηση για ίνες κατασκευασμένες στο εργαστήριο, αλλά και να ολοκληρώσουν την πολυκαναλική εμπειρία του πελάτη, για απροβλημάτιστες αγορές σε φυσικά καταστήματα και/ή διαδικτυακά. Τέλος, κρίσιμο στοιχείο για την μελλοντική αύξηση των πωλήσεων αποτελεί η δημιουργία νέων δικτύων καταστημάτων αλλά και εργοστασίων κατασκευής όλων των ειδών μόδας στις προαναφερθείσες νέες, αναπτυσσόμενες αγορές, ενεργοποιώντας ακόμη και την δυνατότητα στρατηγικών εξαγορών ή συγχωνεύσεων και δοκιμάζοντας νέα μοντέλα εταιρικής ιδιοκτησίας.