Δημιούργησε τα πρώτα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με απόδοση και αυτονομία που τα κάνουν ασυναγώνιστα. Δημιούργησε την αυτοκινητοβιομηχανία που πήρε μέσα σε λίγα χρόνια την πρώτη θέση παγκοσμίως, με χρηματιστηριακή αξία που ξεπερνά βιομηχανίες με ιστορία δεκαετιών. Για τον Έλον Μασκ, όμως, υπάρχει ένα όνειρο που παραμένει άπιαστο, παρότι το υπόσχεται εδώ και πέντε χρόνια: το πρώτο πλήρως αυτόνομο όχημα.
Από χθες, μάλιστα, το όνειρο κινδυνεύει να μετατραπεί σε εφιάλτη για τον βαθύπλουτο ιδρυτή της Tesla. Οι ρυθμιστικές αρχές ασφάλειας αυτοκινήτων των ΗΠΑ ανακοίνωσαν ότι αρχίζουν επίσημη έρευνα ασφαλείας για την Tesla, ύστερα από 11 ατυχήματα που έχουν καταγραφεί από το 2018 και στα οποία ενεπλάκησαν οχήματα της εταιρείας, που έφεραν το σύστημα αυτόματου πιλότου.
Η έρευνα από την Εθνική Υπηρεσία Οδικής Ασφάλειας (NHTSA) των ΗΠΑ θα μπορούσε να τραυματίσει σοβαρά το γόητρο της Tesla. Αφορά όλα τα μοντέλα της εταιρείας, συνολικά 765.000 αυτοκίνητα, που έχουν κυκλοφορήσει από το 2014. Αν βρεθούν ατέλειες στο σύστημα υποβοηθούμενης οδήγησης, η NHTSA έχει τη δικαιοδοσία να απαιτήσει ανακλήσεις οχημάτων για να αποκατασταθούν τα προβλήματα, κάτι που θα δημιουργούσε τεράστια κόστη για την Tesla και θα έπληττε το κύρος της ως μιας καινοτομικής βιομηχανίας αυτοκινήτων. Δεν είναι τυχαίο ότι η μετοχή της Tesla υποχώρησε 4,3% χθες, μετά τις ανακοινώσεις της NHTSA.
Στο παρελθόν, η Tesla είχε αποφύγει προηγούμενη έρευνα της NHTSA για τον αυτόματο πιλότο της, καθώς η αρχή τερμάτισε τη διερεύνηση χωρίς να λάβει μέτρα, απόφαση για την οποία είχε δεχθεί έντονες επικρίσεις. Πολλοί θεώρησαν ότι η αρχή δεν μερίμνησε για να περιορίσει τους κινδύνους από το σύστημα αυτόματης οδήγησης, το οποίο επιτρέπει στους οδηγούς να κρατούν τα χέρια τους μακριά από το τιμόνι για μεγάλα χρονικά διαστήματα.
Αν η αρχή για την οδική ασφάλεια ανακαλέσει τα αυτοκίνητα της Tesla και υποχρεώσει την εταιρεία να περιορίσει τις λειτουργίες του αυτόματου πιλότου, ώστε να μειωθούν οι κίνδυνοι, αναλυτές εκτιμούν ότι θα μειωθεί η απόσταση που χωρίζει σήμερα το σύστημα της Tesla από παρόμοια, προηγμένα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού, που προσφέρονται από καθιερωμένες αυτοκινητοβιομηχανίες. Θα ήταν, όμως, και ένα προσωπικό «στραπατσάρισμα» για τον Έλον Μασκ, που τον Απρίλιο δήλωνε ότι ο αυτόματος πιλότος της Tesla έχει δέκα φορές χαμηλότερες πιθανότητες ατυχήματος από το μέσο όχημα.
Η NHTSA ανακοίνωσε ότι είχε αναφορές για 17 τραυματισμούς και έναν θάνατο στις 11 συγκρούσεις. Η χειρότερη καταγράφηκε τον Δεκέμβριο του 2019, όταν ένα Tesla Model 3 άφησε έναν επιβάτη νεκρό, ύστερα από σύγκρουση με ένα σταθμευμένο πυροσβεστικό όχημα στην Ιντιάνα. Φέτος έχουν καταγραφεί τέσσερις συγκρούσεις. Σε όλες τις περιπτώσεις επιβεβαιώθηκε ότι τα οχήματα κινούνταν με αυτόματο πιλότο ή με τη λειτουργία Traffic Aware Cruise Control. Οι περισσότερες από τις 11 συγκρούσεις έγιναν μετά τη δύση του ηλίου.
Η υπηρεσία οδικής ασφάλειας των ΗΠΑ ξεκαθάρισε στις χθεσινές ανακοινώσεις της ότι κανένα εμπορικά διαθέσιμο μηχανοκίνητο όχημα σήμερα δεν είναι σε θέση να οδηγηθεί μόνο του και τόνισε ότι οι οδηγοί πρέπει να τα χρησιμοποιούν σωστά και υπεύθυνα.
Ο επίμονος Έλον Μάσκ
Μέχρι πρόσφατα, ο Έλον Μασκ ήταν ο μοναδικός άνθρωπος στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία που επέμενε ότι πολύ σύντομα θα κυκλοφορήσουν αυτοκίνητα με τόσο προηγμένα συστήματα αυτόματου πιλότου, που δεν θα απαιτείται η παραμικρή ανθρώπινη εμπλοκή στην οδήγηση. Μάλιστα, εδώ και μια πενταετία εξαγγέλλει συνεχώς ότι πολύ σύντομα θα παρουσιάσει το κορυφαίο αυτό τεχνολογικό επίτευμα, αλλά συνεχώς οι εξελίξεις τον διαψεύδουν και το σχέδιο πηγαίνει όλο και πιο πίσω.
Σε βιντεοσκοπημένη ομιλία του σε συνέδριο στη Σαγκάη για την τεχνητή νοημοσύνη, ο Μάσκ τόνισε ότι η Tesla είναι «πολύ κοντά» στην αυτονομία επιπέδου πέντε, πράγμα που σημαίνει ότι τα αυτοκίνητά της δεν θα χρειάζονται ανθρώπινη παρέμβαση.
«Παραμένω πεπεισμένος ότι θα έχουμε τη βασική λειτουργικότητα για αυτονομία επιπέδου πέντε πριν το τέλος του έτους», δήλωσε ο Μασκ. «Πιστεύω ότι δεν υπάρχουν θεμελιώδεις προκλήσεις για αυτονομία επιπέδου 5. Υπάρχουν πολλά μικρά προβλήματα, και στη συνέχεια υπάρχει η πρόκληση της επίλυσης όλων αυτών των μικρών προβλημάτων και στη συνέχεια της τοποθέτησης ολόκληρου του συστήματος μαζί και απλά να συνεχίσουμε να αντιμετωπίζουμε τη μακρά ουρά των προβλημάτων».
Αντίθετα, η Waymo της Alphabet, μητρικής της Google, πρόσφατα αναγνώρισε ότι θα βασίζεται στην εμπλοκή των οδηγών για τη λειτουργία των δικών της συστημάτων για πολλά χρόνια. Η Cruise της General Motors πέρυσι υπαναχώρησε από τα σχέδια για τη διάθεση αυτόνομων οχημάτων και δεν έχει ορίσει νέο χρονοδιάγραμμα για το πότε μια τέτοια υπηρεσία θα είναι έτοιμη.