H Γερουσία της Καλιφόρνιας ενέκρινε τη νομοθεσία που αναγκάζει τη γνωστή εταιρεία παροχής υπηρεσιών ταξί Uber, αλλά και άλλους γίγαντες της Gig οικονομίας, να μετατρέψουν σε πλήρους απασχόλησης μισθωτούς υπαλλήλους, όσους εργάζονταν ως σήμερα ως «πάροχοι υπηρεσιών». Μέτρο που εγγυάται τον κατώτατο μισθό, εργασιακά δικαιώματα, συνδικαλιστική προστασία σε χιλιάδες ανθρώπους, που καίτοι εργαζόμενοι στερούνται και των πλέον θεμελιωδών ευεργετημάτων.
Ο νόμος, με την κωδική ονομασία ΑΒ5, είχε υποστηριχθεί και κατατεθεί από πολλούς υποψήφιους για το χρίσμα του υποψηφίου των Δημοκρατικών στις επόμενες προεδρικές εκλογές, όπως οι γερουσιαστές Ελίζαμπεθ Γουόρεν, Μπένι Σάντερς και Καμάλα Χάρις. Όπως τόνισε κι η εισηγήτρια του νομοσχεδίου στην Καλιφόρνια, Δημοκρατική γερουσιαστής Λορένα Γκονζάλες «δεν μπορούν να κάνουν κάποιοι δουλειές καταρρακώνοντας τις συνθήκες εργασίας όσων απασχολούν».
Πλέον οι οδηγοί της Uber δεν θα θεωρούνται «πάροχοι υπηρεσιών» στην επιχείρηση ως ελεύθεροι επαγγελματίες, αλλά η εργασία τους θα αναγνωρίζεται ως αυτή ενός κανονικά προσληφθέντος εργαζομένου.
Το μέτρο αυτό αναμένεται να αυξήσει κατά πολύ το κόστος εργασίας στις μεγάλες αυτές επιχειρήσεις του κλάδου της παροχής υπηρεσιών μέσω εφαρμογών κινητής τηλεφωνίας, όπως η Uber και η Lyft, ή η DoorDash, μάλιστα σε μία κρίσιμη συγκυρία για τις εταιρείες, που πασχίζουν να συμμαζέψουν κάποιες από τις απώλειές τους. Για την Uber η εφαρμογή του νέου νόμου σημαίνει μία αύξηση του κόστους για κάθε εργαζόμενο από 2.000 έως 3.600 δολάρια. Ήδη στις αρχές του καλοκαιριού, η γενική διευθύντρια της Uber Ντάρα Χοσροουσάχι είχε ανακοινώσει την μείωση 400 θέσεων συνεργατών της.
Προτού όμως ο κυβερνήτης της Καλιφόρνιας Γκάβιν Νιούσομ, που είχε ταχθεί υπέρ της νομοθεσίας, υπογράψει τον καινούργιο νόμο, η Uber δήλωσε πως τα βασικά σημεία του δεν έχουν εφαρμογή στους οδηγούς της και εξέφρασε την πεποίθηση πως πολλοί εξ αυτών θα θελήσουν να διατηρήσουν το «ανεξάρτητο καθεστώς της απασχόλησής τους». Ωστόσο προκειμένου να αποδείξει η εταιρεία πως οι οδηγοί της παρέχουν έργο, η Uber πρέπει να αποδείξει πως δεν τους καθοδηγεί και τους ελέγχει και πως εργάζονται νομότυπα ως οδηγοί και εκτός του ωραρίου της «ανεξάρτητης» απασχόλησής τους σε αυτήν.
Στην Καλιφόρνια υπάρχουν πάνω από ένα εκατ. εργαζόμενοι, οι οποίοι απασχολούνται ως «πάροχοι υπηρεσιών» σε διάφορους τομείς, από κομμωτήρια και σαλόνια αισθητικής-νυχιών, επιστάτες και θυρωροί, οικοδόμοι και οδηγοί. Πλέον αυτοί, εάν εργάζονται κατ’ αποκλειστικότητα στις εταιρείες τους, μπορούν να διεκδικήσουν κατώτατο μισθό και υπερωρίες.
Η εξέλιξη αυτή αναμένεται να επηρεάσει την εργατική νομοθεσία και σε άλλες αμερικανικές Πολιτείες, όπως η Νέα Υόρκη, που ήδη έχει κινηθεί προς την έγκριση αντίστοιχων μέτρων, αλλά και η Ουάσιγκτον και το Όρεγκον.
Παράλληλα και άλλοι κλάδοι ανησυχούν για την εφαρμογή της νομοθεσίας στην Καλιφόρνια. Θρησκευτικές κοινότητες φοβούνται πως μικρά ποίμνια και συναγωγές δεν θα έχουν την δυνατότητα να πληρώνουν ιερείς και ραββίνους πλήρους απασχόλησης. Επίσης ανήσυχοι είναι και οι οινοπαραγωγοί και οι καλλιεργητές, όπως και οι ιδιοκτήτες εταιρειών franchise, για την προοπτική να θεωρηθούν οι απασχολούμενοι σε αυτούς τους κλάδους ως πλήρους απασχόλησης εργαζόμενοι.