Εντάσεις στα Στενά του Ορμούζ κλιμακώνονται εκ νέου, καθώς ο υπουργός Εξωτερικών του Ιράν, Αμπάς Αραγτσί, προειδοποίησε ότι οποιαδήποτε παρέμβαση στη διαχείριση της στρατηγικής αυτής θαλάσσιας οδού, εκτός του συμφωνημένου πλαισίου με την Ουάσιγκτον, ενδέχεται να «αυξήσει τις εντάσεις» στην περιοχή.
Η Τεχεράνη και η Ουάσιγκτον αλληλοκατηγορούνται για παραβιάσεις της εκεχειρίας που προβλέπει το πρωτόκολλο συμφωνίας της 17ης Ιουνίου, σχετικά με τον έλεγχο των Στενών του Ορμούζ. Η περιοχή θεωρείται κρίσιμη για τη διεθνή ναυσιπλοΐα και την παγκόσμια αγορά ενέργειας.
Τα Στενά, μήκους περίπου 30 χιλιομέτρων, χωρίζουν το Ιράν από το Ομάν και επαναλειτούργησαν στις 17 Ιουνίου. Ωστόσο, η Τεχεράνη επιτρέπει μόνο έναν διάδρομο διέλευσης κατά μήκος των ακτών της, απειλώντας να πλήξει οποιοδήποτε πλοίο δεν συμμορφώνεται με τους κανόνες της.
Οι συγκρούσεις επανήλθαν μετά την απόφαση του Ομάν να ανοίξει εναλλακτική διαδρομή ναυσιπλοΐας, σε συνεργασία με τον ΟΗΕ, προκειμένου να διευκολύνει τη μετακίνηση αποκλεισμένων πλοίων. Λίγο αργότερα, ένα φορτηγό πλοίο που κινήθηκε εκτός του πλαισίου αυτής της πρωτοβουλίας επλήγη από «βλήμα άγνωστης προέλευσης», γεγονός που πυροδότησε νέα ανταλλαγή επιθέσεων μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν.
Ακολούθησαν αεροπορικά πλήγματα των ΗΠΑ σε ιρανικό έδαφος και απαντήσεις από την Τεχεράνη εναντίον αμερικανικών θέσεων στο Μπαχρέιν. Νέες επιθέσεις σημειώθηκαν χθες, με πετρελαιοφόρο να πλήττεται από άγνωστο βλήμα και την ιρανική πλευρά να εξαπολύει πυραύλους και ντρόουν προς Κουβέιτ και Μπαχρέιν.
Το ιρανικό υπουργείο Εξωτερικών τόνισε ότι η χώρα είναι αποφασισμένη να «υπερασπιστεί την εθνική κυριαρχία της», καταδικάζοντας τα αμερικανικά πλήγματα «εναντίον εγκαταστάσεων επιτήρησης και ελέγχου στις νότιες ακτές».
Από την πλευρά του, το Κουβέιτ καταδίκασε τις «απεχθείς και επαναλαμβανόμενες επιθέσεις» του Ιράν, χαρακτηρίζοντάς τες «κατάφωρη παραβίαση» της κυριαρχίας του. Στο Μπαχρέιν, οι σειρήνες συναγερμού ήχησαν δύο φορές μέσα στη νύχτα, ενώ ο στρατός ανακοίνωσε ότι «αναχαίτισε και κατέστρεψε έναν αριθμό βλημάτων» από τις ιρανικές επιθέσεις.
Η θέση της Τεχεράνης και το μήνυμα του Αραγτσί
Ο Αμπάς Αραγτσί υπογράμμισε ότι «κανένας άλλος οργανισμός και καμία άλλη χώρα» εκτός του Ιράν δεν είναι «υπεύθυνοι» για τη διαχείριση των Στενών του Ορμούζ. Προειδοποίησε δε πως κάθε εξωτερική παρέμβαση θα οδηγήσει «σε καθυστερήσεις στην επαναλειτουργία» και «σε αύξηση των εντάσεων».
Οι Φρουροί της Επανάστασης ανακοίνωσαν ότι έχουν λάβει «μέτρα ελέγχου της κυκλοφορίας» στα Στενά, επισημαίνοντας ότι στο εξής τα πλοία που παραβαίνουν τους κανόνες «θα αντιμετωπίζονται με αυξημένη αυστηρότητα».
Ο Ιρανός υπουργός τάχθηκε, τέλος, υπέρ ενός περιφερειακού πλαισίου ασφαλείας που θα περιλαμβάνει «όλες τις χώρες της περιοχής και χωρίς την παρουσία ούτε παρέμβαση καμίας εξωτερικής χώρας».