Σημαντική δυναμική αρχίζει να καταγράφει η καμπάνια προσέλκυσης τουριστών από αγορές των πρώην σοβιετικών δημοκρατιών, την οποία υλοποιεί από το 2023 ο δήμος Αριστοτέλη στη Χαλκιδική.
Επισκέπτες υψηλού προφίλ και οικονομικής επιφάνειας από το Καζακστάν, το Αζερμπαϊτζάν, το Κιργιστάν και τη Γεωργία ανακαλύπτουν σταδιακά το τρίτο «πόδι» της Χαλκιδικής, επιλέγοντας πολυτελή ξενοδοχεία πέντε αστέρων και εμπειρίες όπως ιδιωτικές κρουαζιέρες.
Παρά την αύξηση των αφίξεων από αυτές τις αγορές, το κενό που άφησε η απώλεια της ρωσικής αγοράς παραμένει σημαντικό. Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει οδηγήσει σε δραστική μείωση των Ρώσων τουριστών στη Χαλκιδική, καθώς, όπως σημειώνει η σύμβουλος τουριστικού μάρκετινγκ του δήμου, Μαρία Πάππα, ο αριθμός τους έχει πέσει από 70.000-100.000 σε μόλις 2.000-3.000 ετησίως.
Οι Ρώσοι τουρίστες, με ιδιαίτερη αγοραστική δύναμη, συνήθιζαν να αγοράζουν μοναστηριακά προϊόντα και είδη σχετιζόμενα με το Άγιον Όρος, γεγονός που εξηγεί την πληθώρα σχετικών καταστημάτων στην Ουρανούπολη.
Παρά τη μείωση των Ρώσων επισκεπτών, τα καταστήματα με μοναστηριακά είδη όχι μόνο διατήρησαν τη λειτουργία τους, αλλά και αυξήθηκαν, καθώς έχουν αναπτυχθεί ισχυρές προσωπικές σχέσεις με πελάτες από τη Ρωσία, οι οποίοι συνεχίζουν να πραγματοποιούν αγορές μέσω τηλεφώνου ή διαδικτύου.
Επιπλέον, ενδιαφέρον για μοναστηριακά προϊόντα εκδηλώνουν και τουρίστες από χώρες όπως η Ρουμανία, η Ουκρανία, η Βουλγαρία, η Σερβία και η Μολδαβία.
Για τη διεύρυνση των τουριστικών αγορών, ο δήμος Αριστοτέλη ξεκίνησε το 2023 στοχευμένη καμπάνια, με πρώτο σταθμό το Καζακστάν. Σύμφωνα με την κα Πάππα, οι πρώτες κρατήσεις συνοδεύτηκαν από την άφιξη διακεκριμένων πολιτικών, καλλιτεχνών και επιχειρηματιών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι, αν και οι Καζάκοι είναι μουσουλμάνοι, επέδειξαν έντονο ενδιαφέρον για το Άγιον Όρος ως προσκυνηματικό και πολιτιστικό μνημείο.
Παράλληλα, η περιοχή επιχειρεί να διεισδύσει στην αγορά του Κιργιστάν, η οποία είναι ήδη εξοικειωμένη με το τουριστικό προϊόν της Χαλκιδικής λόγω προηγούμενων δράσεων.
Στο Αζερμπαϊτζάν, όπου η γνώση για τη Χαλκιδική ήταν περιορισμένη, πραγματοποιήθηκαν συναντήσεις με τουριστικά γραφεία και product managers, ενώ, σε συνεργασία με την Turkish Airlines, οργανώθηκε ταξίδι εξοικείωσης πέντε Αζέρων ταξιδιωτικών πρακτόρων στην Ανατολική Χαλκιδική.
Το πρόγραμμα περιλάμβανε επισκέψεις σε βασικούς τουριστικούς και πολιτιστικούς προορισμούς, με στόχο την προώθηση της περιοχής ως πολυτελούς και θεματικού προορισμού.
Επιπλέον, ο δήμος Αριστοτέλη έχει συνάψει συμφωνία με μεγάλο τουριστικό γραφείο της Γεωργίας, που ειδικεύεται στον πολιτιστικό τουρισμό. Στο πλαίσιο αυτό, 2.000 Γεωργιανοί χορευτές θα επισκεφθούν διαδοχικά το τρίτο πόδι της Χαλκιδικής την άνοιξη του 2026, συμμετέχοντας σε τέσσερις πολιτιστικές εκδηλώσεις σε Ολυμπιάδα, Ουρανούπολη, Αρναία και Δρένια. Στα Δρένια, μάλιστα, θα πραγματοποιηθεί για πρώτη φορά έπειτα από τέσσερις δεκαετίες μεγάλη πολιτιστική διοργάνωση.
Όπως δήλωσε ο δήμαρχος Αριστοτέλη, Στέλιος Βαλιάνος, η προσέγγιση των ασιατικών αγορών βασίζεται στη δημιουργία ιστορικών αφηγημάτων και τουριστικών προϊόντων, που προβάλλονται στοχευμένα ανά χώρα. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις δορυφορικές αγορές της Ρωσίας, ανεξαρτήτως θρησκείας.
Ανάλογη καμπάνια αναμένεται να πραγματοποιηθεί και στην Αρμενία το 2026. Ωστόσο, όπως εκτιμά η κα Πάππα, παρότι οι κινήσεις αυτές ενισχύουν σημαντικά τον τουρισμό της περιοχής, δεν είναι δυνατόν να αναπληρώσουν πλήρως το κενό που άφησε η ρωσική αγορά, δεδομένων των πληθυσμιακών μεγεθών.