Κλειδί για την ανάπτυξη της εργασιακής αγοράς της Ινδίας φαίνεται πώς είναι η προώθηση της γυναικείας επιχειρηματικότητας που μπορεί να δημιουργήσει έως και 170 εκατ. νέες θέσεις εργασίας, αριθμός που ξεπερνάει κατά 25% τις απαραίτητες θέσεις για ολόκληρο τον πληθυσμό σε ηλικία εργασίας.
Αυτό ήταν το συμπέρασμα στο οποίο κατέληξε έρευνα της Google σε συνεργασία με την εταιρεία Bain & Company με τίτλο «Η γυναικεία επιχειρηματικότητα στην Ινδία - Ενεργοποίηση της οικονομίας μαζί της» που υπογραμμίζει την ανάγκη να επιταχυνθούν οι προσπάθειες για την αύξηση της γυναικείας επιχειρηματικότητας στην Ινδία τόσο σε ποσότητα όσο και σε ποιότητα για την επίλυση των προκλήσεων της απασχόλησης στη χώρα.
«Παρά την οικονομική πρόοδο της Ινδίας την τελευταία δεκαετία, η συμμετοχή των γυναικών στο εργατικό δυναμικό της χώρας έχει μειωθεί και αναμένεται να υποβληθεί σε περαιτέρω πιέσεις λόγω των τάσεων της εργασίας, της τεχνολογικής αναδιάρθρωσης και των κοινωνικών εμποδίων», δήλωσε ο επικεφαλής της έρευνας Megha Chawla, Partner, Bain & Εταιρία.
«Η απελευθέρωση της επιχειρηματικότητας των γυναικών στην Ινδία είναι μια πολύπλοκη προσπάθεια, αλλά παρέχει μια άνευ προηγουμένου ευκαιρία να αλλάξει η οικονομική και κοινωνική τροχιά της Ινδίας και κυρίως των γυναικών της για τις επόμενες γενιές», πρόσθεσε ο Chawla. «Αυτό θα οδηγήσει σε τεράστιο αριθμό νέων θέσεων εργασίας και θα προσφέρει επίσης κοινωνικές και προσωπικές μεταβολές για τις γυναίκες», πρόσθεσε.
Η έκθεση εντόπισε έξι κυρίαρχους κλάδους γυναικείας επιχειρηματικότητας και εκτιμά ότι στην Ινδία υπάρχουν περίπου 13,5-15,7 εκατ. επιχειρήσεις που ανήκουν σε γυναίκες και αντιπροσωπεύουν το 20% στο σύνολο των επιχειρήσεων της χώρας. Ωστόσο, πρόκειται για ένα πλασματικό νούμερο που υπερισχύει της πραγματικής γυναικείας επιχειρηματικότητας καθώς σε πολλές περιπτώσεις οι γυναίκες εμφανίζονται ως ιδιοκτήτριες για οικονομικούς και διοικητικούς λόγους, χωρίς να διαδραματίζουν όμως ενεργό ρόλο στην εταιρεία.
Από όλες τις επιχειρήσεις που έχουν γυναίκα στο τιμόνι τους, η πλειοψηφία είναι ατομικές επιχειρήσεις, το 38% είναι αγροτικές επιχειρήσεις και ακολουθεί ένα 31% με αυτοαπασχολούμενες γυναίκες που εργάζονται σε ατομικές επιχειρήσεις από το σπίτι.
Σύμφωνα με τη μελέτη, ακολουθούν κατα 14% μικρές επιχειρήσεις σχετικές με τη γεωργία που απασχολούν έως 10 εργαζόμενους. Κάτω από 1% είναι οι επιχειρήσεις που ανήκουν σε γυναίκες και απασχολούν περισσότερους από 10 εργαζόμενους. Συνολικά, οι γυναίκες επιχειρηματίες παρέχουν άμεση απασχόληση σε περίπου 22 έως 27 εκατ. άτομα σήμερα. Η έκθεση παρουσιάζει μία ευκαιρία να επιταχυνθεί τόσο η ποσότητα όσο και η ποιότητα της επιχειρηματικότητας, ώστε να δημιουργηθούν πάνω από 30 εκατ. γυναικείες επιχειρήσεις, από τις οποίες 12 εκατ. θα μπορούν να και νέες θέσεις εργασίας.
«Στη Google επενδύουμε σε προσπάθειες εξειδίκευσης σε όλες τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, προσπαθώντας να ξεπεράσουμε το ψηφιακό χάσμα ανάμεσα στα φύλα μέσω ειδικών προγραμμάτων. Σε όλα τα προγράμματά μας, έχουμε δει ότι οι γυναίκες είναι διψασμένες για ευκαιρίες αύξησης των εισοδημάτων στα νοικοκυριά τους» δήλωσε η Sapna Chadha, Διευθύντρια Marketing της Google για την Ινδία και τη Νοτιοανατολική Ασία.
«Εκατοντάδες γυναίκες στην αγροτική Ινδία θέλουν να μάθουν περισσότερα για την επιχειρηματική δραστηριότητα και πολλές από αυτές έχουν ήδη αρχίσει να βελτιώνουν τα εισοδήματα τους. Έχουμε ήδη δρομολογήσει ένα πιλοτικό πρόγραμμα επιτάχυνσης για τους αγροτικούς επιχειρηματίες από το δίκτυο του Internet Saathi», πρόσθεσε η Chadha. Σύμφωνα με την Chadha, αυτή η κοινή προσπάθεια σε συνεργασία με την Bain είναι η αρχή της καλύτερης κατανόησης των φραγμών που αντιμετωπίζουν οι διάφοροι τύποι γυναικών επιχειρηματιών στην Ινδία και η αναζήτηση συνεργιών με παρόμοιες εταιρείες και την κυβέρνηση για την επιτάχυνση της γυναικείας επιχειρηματικότητας στη χώρα.