Η αντίσταση της Ουκρανίας κατά της εισβολής της Ρωσίας έχει εισέλθει σε νέα φάση, με την εγχώρια τεχνολογία μη επανδρωμένων αεροσκαφών να στρέφεται κατά μίας μεγάλης έκτασης, περίπου 2.000 χιλιομέτρων, στην οποία υπάρχουν παλιές, κτισμένες επί Σοβιετικής Ένωσης, πετρελαϊκές εγκαταστάσεις.
Τουλάχιστον εννέα μεγάλα διυλιστήρια έχουν δεχθεί επιτυχώς επιθέσεις φέτος, θέτοντας εκτός λειτουργίας το 11% της συνολικής δυναμικότητας της Ρωσίας σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις. Καθώς η σύγκρουση στις γραμμές του μετώπου έχει μετατοπιστεί υπέρ της Μόσχας, η εκστρατεία με μη επανδρωμένα αεροσκάφη μετατρέπεται σε βασικό πυλώνα της άμυνας της Ουκρανίας - τόσο ως προς τον συμβολισμό της όσο και ως προς τους στρατηγικούς της στόχους.
Δίνει στο Κίεβο τη δυνατότητα να φτάσει βαθιά στο ρωσικό έδαφος και να πλήξει μια βιομηχανία που είναι ζωτικής σημασίας για την πολεμική προσπάθεια του Κρεμλίνου, καθώς παρέχει τόσο προμήθειες καυσίμων στις ένοπλες δυνάμεις του όσο και ροή πετροδολλαρίων στα ταμεία του.
«Η Ρωσία είναι ένα βενζινάδικο με στρατό και σκοπεύουμε να καταστρέψουμε αυτό το βενζινάδικο», δήλωσε σε συνέντευξή του ο Φ. Σέρα-Μάρτινς, συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας κατασκευής drone Terminal Autonomy.
Ακόμα και αν η εκστρατεία με τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη γίνει μια ιστορία επιτυχίας για τον στρατό της Ουκρανίας -που την έχει μεγάλη ανάγκη μετά από μια σειρά ρωσικών κερδών στο πεδίο της μάχης- αποτελεί ένα πιθανό μπαλαντέρ για τις παγκόσμιες αγορές και τους δυτικούς συμμάχους του Κιέβου. Οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου έχουν αυξηθεί σταθερά το τελευταίο διάστημα εν μέσω αυξανόμενων φόβων ότι οι επιθέσεις, οι οποίες έχουν προκαλέσει σε μεγάλο βαθμό ζημιές μάχης μέχρι στιγμής, θα μπορούσαν μια μέρα να εξουδετερώσουν μια σημαντική εξαγωγική εγκατάσταση.
Μόλις πριν από έξι εβδομάδες η κυβέρνηση του Κιέβου δημιούργησε τις Δυνάμεις Μη Επανδρωμένων Συστημάτων, μια εξειδικευμένη μονάδα που επικεντρώνεται στα μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Μέχρι τότε, οι ένοπλες δυνάμεις της Ουκρανίας είχαν ήδη χρησιμοποιήσει την τεχνολογία με μεγάλη επιτυχία, καταστρέφοντας ορισμένα σκάφη του ρωσικού στόλου της Μαύρης Θάλασσας και προκαλώντας ζημιές σε μια πετρελαϊκή εγκατάσταση στη Βαλτική Θάλασσα.
Μέχρι τα μέσα Φεβρουαρίου, οι επιθέσεις μη επανδρωμένων αεροσκαφών είχαν προκαλέσει ζημιές σε πέντε διυλιστήρια πετρελαίου. Αμέσως μετά, η Ρωσία απαγόρευσε τις εξαγωγές βενζίνης από την 1η Μαρτίου έως τις 31 Αυγούστου για να εξασφαλίσει επαρκή εγχώρια προμήθεια ενόψει της εποχικής αύξησης της ζήτησης.
Η επιτυχία αυτή δεν ήρθε εύκολα, σύμφωνα με κατασκευαστές μη επανδρωμένων αεροσκαφών που μίλησαν στο Bloomberg. Τα drones έπρεπε να σχεδιαστούν για να ξεπεράσουν τις εξελιγμένες δυνατότητες παρεμβολής της Ρωσίας, χρησιμοποιώντας πλοήγηση στο έδαφος ή οπτικό εντοπισμό θέσης που δεν απαιτεί καμία ηλεκτρονική επικοινωνία μετά την εκτόξευση. Πρέπει να λειτουργούν σε αποστάσεις που φτάνουν τα 1.000 χιλιόμετρα, ενώ παράλληλα μεταφέρουν ένα αρκετά μεγάλο εκρηκτικό φορτίο για να προκαλέσουν σημαντικές ζημιές σε εγκαταστάσεις που έχουν κατασκευαστεί για να είναι ανθεκτικές.
Οι συνέπειες για τη Ρωσία
Ο καταιγισμός των επιθέσεων προκάλεσε αύξηση των τιμών της βενζίνης και του ντίζελ στο Διεθνές Χρηματιστήριο Εμπορευμάτων της Αγίας Πετρούπολης, αν και το κόστος των καυσίμων στην αντλία εντός της Ρωσίας σημείωσε μικρή μεταβολή. Η χώρα ενδέχεται να χρειαστεί να εκτρέψει περισσότερο αργό πετρέλαιο προς εξαγωγή λόγω των επιπτώσεων στα ποσοστά διύλισής της, ανέφερε το Tass, επικαλούμενο τον αναπληρωτή υπουργό Ενέργειας Πάβελ Σορόκιν.
Εκτός των συνόρων της Ρωσίας, η αγορά πετρελαίου έδειξε μόνο μέτρια αντίδραση στις επιθέσεις με μη επανδρωμένα αεροσκάφη, παρά την ιδιότητα της χώρας ως μεγάλου εξαγωγέα. Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του αργού αυξήθηκαν εν μέσω της αντίληψης ότι ο γεωπολιτικός κίνδυνος ενισχύεται. Ενώ οι ευρωπαϊκές τιμές του ντίζελ έχουν επίσης αυξηθεί, παραμένουν κάτω από τα επίπεδα που παρατηρήθηκαν τον Φεβρουάριο, στο αποκορύφωμα των επιθέσεων των Χούθι.
Αυτό θα μπορούσε να αλλάξει εάν ουκρανικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη κατάφερναν να θέσουν εκτός λειτουργίας το Kirishi, εξαλείφοντας ενδεχομένως περίπου 150.000 βαρέλια ημερησίως παραγωγής ντίζελ που προορίζονται κυρίως για εξαγωγή. Οι αγορές αργού θα μπορούσαν να βιώσουν μεγαλύτερη νευρικότητα εάν το Κίεβο άρχιζε να στοχεύει τους κύριους τερματικούς σταθμούς εξαγωγής πετρελαίου της Ρωσίας στη Βαλτική ή τη Μαύρη Θάλασσα.
Προς το παρόν, η εκστρατεία των μη επανδρωμένων αεροσκαφών της Ουκρανίας επικεντρώνεται αποκλειστικά στο να έχει οικονομικό αντίκτυπο στο εσωτερικό της Ρωσίας - παρεμποδίζοντας την ικανότητα της χώρας να επεξεργάζεται αργό πετρέλαιο σε καύσιμα και φθείροντας την αεράμυνά της.