Ο γίγαντας πετρελαίου και φυσικού αερίου BP Plc δήλωσε ότι θα διακόψει όλες τις μεταφορές μέσω της Ερυθράς Θάλασσας μετά την κλιμάκωση των επιθέσεων σε εμπορικά πλοία από μαχητές Χούθι.
Η απόφαση αυτή, το πιο απτό σημάδι διακοπής των ενεργειακών ροών από την κλιμάκωση των επιθέσεων, έρχεται λίγες ημέρες αφότου όλες οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο δήλωσαν ότι σταματούν προσωρινά. Το βήμα αυτό ισχύει για όλα τα πλοία που διαθέτει η BP και για όλα εκείνα που ναυλώνει.
«Υπό το φως της επιδείνωσης της κατάστασης ασφαλείας για τη ναυσιπλοΐα στην Ερυθρά Θάλασσα, η BP αποφάσισε να διακόψει προσωρινά όλες τις διελεύσεις μέσω της Ερυθράς Θάλασσας», ανέφερε η εταιρεία σε ανακοίνωσή της.
Οι διακοπές αποτελούν μια έντονη υπενθύμιση των πληθωριστικών και οικονομικών πιέσεων που καθιστούν την εξασφάλιση της περιοχής ύψιστη προτεραιότητα. Οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους επεξεργάζονται ένα σχέδιο για να το πετύχουν αυτό, αλλά δεν έχει οριστικοποιηθεί ακόμη. Η αποφυγή της Ερυθράς Θάλασσας σημαίνει πλεύση γύρω από την Αφρική, προσθέτοντας χιλιάδες μίλια στα ταξίδια και καθυστερώντας τις παραδόσεις φορτίων.
Ένα διακρατικό δίκτυο πολιτικών συμμάχων και ένοπλων ομάδων δύο μεγάλοι ιδιοκτήτες πετρελαιοφόρων, η Maersk Tankers και η Euronav NV, δήλωσαν επίσης στα τέλη της περασμένης εβδομάδας ότι επιμένουν σε επιλογές που τους δίνουν το δικαίωμα να αποφεύγουν την περιοχή.
Σύνδεσμος με το Ισραήλ
Οι υποστηριζόμενοι από το Ιράν Χούθι λένε ότι στοχοποιούν κάθε πλοίο που έχει σχέση με το Ισραήλ, αν και οι δεσμοί αυτοί φαίνονται όλο και πιο αδύναμοι την τελευταία εβδομάδα περίπου.
Τρία πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων δέχθηκαν επίθεση σε διάστημα περίπου μιας ημέρας στα τέλη της περασμένης εβδομάδας, γεγονός που ώθησε τους πλοιοκτήτες, μεταξύ των οποίων η MSC Mediterranean Shipping Co. SA, A.P. Moller-Maersk A/S, CMA CGM - οι τρεις κορυφαίες - να ανακοινώσουν σχέδια για να μείνουν μακριά.
Υπάρχουν 46 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που έχουν εκτραπεί γύρω από το νότιο άκρο της Αφρικής αντί να χρησιμοποιήσουν την Ερυθρά Θάλασσα και άλλα 78 περιμένουν οδηγίες, δήλωσε ο Ryan Petersen, ιδρυτής της εταιρείας logistics Flexport στο X.
Η εκτροπή σημαίνει ότι τα πλοία δεν μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη διώρυγα του Σουέζ της Αιγύπτου, έναν αγωγό για το 12% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου.
Πετρέλαιο και φυσικό αέριο
Οι κεντρικές τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη εκτινάχθηκαν έως και 7,9% στην είδηση, προτού περιορίσουν τα κέρδη τους. Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης για το πετρέλαιο μπρεντ σημείωσαν επίσης άνοδο.
«Θα διατηρήσουμε αυτή την προληπτική παύση υπό συνεχή επανεξέταση, με την επιφύλαξη των συνθηκών όπως αυτές εξελίσσονται στην περιοχή», ανέφερε η ανακοίνωση της BP. Η απόφαση ισχύει για όλα τα πλοία που διαθέτει η εταιρεία και για όλα εκείνα που μισθώνει.
Η προσέγγιση της BP θα ασκήσει πίεση σε άλλες εταιρείες να ακολουθήσουν το παράδειγμά της.
Μια εταιρεία ναυτολόγησης που τοποθετεί χιλιάδες πληρώματα σε πλοία από μια δεξαμενή περισσότερων από 44.000 εργαζομένων δήλωσε νωρίτερα ότι συμβουλεύει τους πλοιοκτήτες να εξετάσουν εναλλακτικές λύσεις αντί της Ερυθράς Θάλασσας.
Ευημερία του πληρώματος
Η BP δήλωσε ότι η ευημερία του πληρώματός της αποτελεί προτεραιότητα της εταιρείας, υπογραμμίζοντας ότι οι εμπορικές πιέσεις περνούν - προς το παρόν τουλάχιστον - σε δεύτερη μοίρα στη λήψη αποφάσεων των μεγάλων εταιρειών.
Η διώρυγα έχει αναδειχθεί ως η κύρια διαδρομή για το παγκόσμιο εμπόριο υγροποιημένου φυσικού αερίου τα τελευταία δύο χρόνια, ενισχυμένη από την όρεξη της Ευρώπης για το υπερψυχρό καύσιμο ως κύριο αντικαταστάτη του ρωσικού φυσικού αερίου που διοχετεύεται με αγωγούς. Η σημασία του έχει ενισχυθεί φέτος, καθώς τα φορτία που κατευθύνονται προς την Ασία παίρνουν μεγαλύτερες διαδρομές εν μέσω συμφόρησης της διώρυγας του Παναμά.
Το πλοίο υγροποιημένου φυσικού αερίου Celsius Geneva, το οποίο κατευθυνόταν άδειο προς το Σουέζ, την περασμένη Παρασκευή εξετράπη της πορείας του από την Ερυθρά Θάλασσα για να ακολουθήσει τη μεγαλύτερη διαδρομή μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, όπως δείχνουν τα στοιχεία παρακολούθησης πλοίων στο Bloomberg. Η Gunvor Group Ltd., η οποία ελέγχει το πλοίο, αρνήθηκε να σχολιάσει τον λόγο.