ΓΔ: 1382.81 -0.13% Τζίρος: 6.40 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 10:47:33 DATA
Φωτο: Shutterstock

Αθλητικός Τουρισμός: Η γέννηση μίας νέας βιομηχανίας άνω του 1 τρισ. δολ.

Οι αθλητικές διοργανώσεις αναμένεται να συμβάλλουν τα μέγιστα τα τουριστικά έσοδα των χωρών που τις φιλοξενούν. Εκτίμηση ότι αυτή η μορφή τουρισμού θα φθάσει σε αξία 1,5 τρισ. δολ. έως το 2032.

Μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις αλλά και συναυλίες δημιουργούν έναν νέο τομέα, τον επονομαζόμενο αθλητικό – μουσικό τουρισμό, η αξία του οποίου εκτιμάται ότι μπορεί να φθάσει στο επίπεδο των 1,5 τρισ. δολαρίων έως το 2032.

Ο αθλητικός τουρισμός αντιπροσωπεύει τη συντριπτική πλειοψηφία αυτού του ποσού. Άγγιξε τα 564,7 δισεκατομμύρια δολάρια το 2023 και αναμένεται να εκτοξευθεί στα 1,33 τρισεκατομμύρια δολάρια μέσα στα επόμενα οκτώ χρόνια. Ο μουσικός τουρισμός, εν τω μεταξύ, προβλέπεται να συνεισφέρει επιπλέον 13,8 δισεκατομμύρια δολάρια, υπερδιπλασιάζοντας την τρέχουσα αποτίμησή του των 6,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας Collinson– η οποία κατατάσσει σε αυτές τις κατηγορίες τουριστών, όσους χρησιμοποίησαν τα lounge της στα ανά τον κόσμο αεροδρόμια προκειμένου να παρακολουθήσουν είτε κάποιον αθλητικό αγώνα είτε κάποια συναυλία - μεταξύ 8.537 ατόμων από 17 χώρες, περισσότεροι από τέσσερις στους πέντε (83%) έχουν πετάξει για μια αθλητική εκδήλωση, ενώ το 71% έχει επιβιβαστεί σε αεροπλάνο για μια συναυλία τα τελευταία τρία χρόνια ή σκοπεύει να το κάνει μέσα στους επόμενους 12 μήνες.

«Οι άνθρωποι δίνουν μεγάλη αξία στις εμπειρίες έναντι των αντικειμένων», λέει ο Κρίστοφερ Ρος, πρόεδρος της Collinson International EMEA. «Αν πηγαίνετε σε ένα αθλητικό ή μουσικό γεγονός, η εμπειρία δεν αρχίζει μόνο όταν μπαίνετε στο στάδιο. Είναι ο προγραμματισμός, το ίδιο το ταξίδι και ο ενθουσιασμός».

Περίπου το 83% των ανθρώπων που ταξιδεύουν για εκδηλώσεις κατευθύνονται σε ποδοσφαιρικούς αγώνες, αγώνες μπάσκετ, Ολυμπιακούς Αγώνες, αγώνες F1 ή τουρνουά τένις - τα πέντε πιο δημοφιλή αθλητικά γεγονότα. Σε έναν κόσμο όπου τα δίκτυα streaming έχουν δημιουργήσει εύκολα προσβάσιμους δρόμους προς τον οπαδισμό, λέει ο Ρος «η δυνατότητα να γίνει κανείς παγκόσμιος οπαδός έχει γίνει πολύ περισσότερο πραγματικότητα».

Το ποδόσφαιρο συγκέντρωσε το 69% των φίλων του αθλητισμού της έρευνας, οι οποίοι δήλωσαν ότι είχαν ταξιδέψει πρόσφατα σε έναν ζωντανό αγώνα ή είχαν σχέδια να το κάνουν μέσα στον επόμενο χρόνο. Αυτό περιλαμβάνει εκείνους που ήταν μεταξύ των περισσότερων από 1 εκατομμύριο φιλάθλων στο Κατάρ για το Παγκόσμιο Κύπελλο του 2022, αλλά όχι εκείνους που σχεδιάζουν να παρακολουθήσουν το επόμενο Παγκόσμιο Κύπελλο, το 2026.

Εν τω μεταξύ, η F1 έχει αυξήσει τη δημοτικότητά της στις νεότερες γενιές από τότε που η Netflix έκανε πρεμιέρα με τη ντοκιμαντέρ Drive to Survive, το 2019, καθώς ένα 30% των οπαδών της F1 απέδωσε το ενδιαφέρον του για το άθλημα στην εκπομπή. Το 2023, το μέσο Σαββατοκύριακο αγώνων είχε περισσότερους από 270.000 θεατές, από 195.000 το 2019.

Δεν είναι μόνο ότι περισσότεροι άνθρωποι ενδιαφέρονται για το άθλημα, αλλά και ότι οι τιμές των εισιτηρίων αυξάνονται. Τα εισιτήρια για τους αγώνες στο Ηνωμένο Βασίλειο φέτος το καλοκαίρι έχουν φτάσει τις 600 λίρες (765 δολάρια) για τις καλύτερες θέσεις στην κερκίδα, ενώ η γενική είσοδος συχνά κοστίζει πάνω από 400 λίρες ανά άτομο - από περίπου 300 λίρες πριν από δύο χρόνια - γεγονός που οδήγησε τον Βρετανό οδηγό Λ. Χάμιλτον να επικρίνει δημοσίως την αύξηση της τιμής.

Σύμφωνα με τον Ρος, τα εισιτήρια είναι μόνο μία πτυχή της οικονομίας του αθλητικού τουρισμού, η οποία περιλαμβάνει επίσης διαμονή σε ξενοδοχεία, γεύματα σε εστιατόρια, διαδρομές με ταξί, εμπορεύματα και άλλα έξοδα. Τα στοιχεία του Collinson δείχνουν ότι το 77% των ταξιδιωτών φτάνουν μία ή δύο ημέρες πριν από μια συναυλία ή έναν αγώνα, και περίπου το 80% θα μείνει μία έως τρεις ημέρες μετά. Οι αθλητικοί τουρίστες ξοδεύουν τα περισσότερα, με το 51% να ξεπερνά τα 500 δολάρια ανά ταξίδι και ανά άτομο για πτήσεις και άλλα έξοδα, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται τα εισιτήρια της εκδήλωσης.

Οι θερινοί Ολυμπιακοί Αγώνες του Παρισιού, αν και δεν είναι τόσο μεγάλη διεθνής τουριστική επιτυχία όσο αναμενόταν, εξακολουθούν να προσελκύουν αρκετούς τουρίστες ώστε οι κρατήσεις στην Airbnb να έχουν αυξηθεί κατά 133% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Οι διεθνείς τουρίστες αναμενόταν να πληρώσουν περίπου 5.000 δολάρια για διαμονή σε ξενοδοχείο, αεροπορικά εισιτήρια και εισιτήρια εκδηλώσεων. Και οι φίλαθλοι του αθλητισμού, λέει ο Collinson, είναι πρόθυμοι να ξοδέψουν στα αεροδρόμια -κάτι που έχει σημασία για την εταιρεία. Πάνω από τους μισούς οπαδούς των σπορ, σύμφωνα με την έρευνά της, ξοδεύουν 500 δολάρια ή περισσότερα μόνο στο αεροδρόμιο- οι ηλικίες 25-34 ετών είναι οι πιο δαπανηροί, με το ένα τρίτο από αυτούς να ξοδεύει πάνω από 1.000 δολάρια περιμένοντας την επιβίβαση των πτήσεών τους.

Στο μέτωπο της μουσικής, ο Collinson αναφέρει ως κινητήριους μοχλούς του τουρισμού τις μεγάλες διοργανώσεις, όπως το Rock in Rio, το Coachella και την περιοδεία "Eras Tour" της Τέιλορ Σουίφτ. Οι θαυμαστές της Σουίφτ οδήγησαν σε 45% αύξηση των πωλήσεων αεροπορικών εισιτηρίων σε προορισμούς όπως το Μιλάνο και το Μόναχο κατά τη διάρκεια των συναυλιών, σύμφωνα με την United Airlines Holdings και η περιοδεία οδήγησε σε μεγαλύτερες αυξήσεις κρατήσεων για τα κορυφαία ξενοδοχεία του Παρισιού ακόμη και από τους Ολυμπιακούς Αγώνες.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

BUSINESS LIFE

Πληθωριστικός «τυφώνας» Τέιλορ Σουίφτ χτυπά τον τομέα υπηρεσιών στην Ευρώπη

Γιατί η περιοδεία της σουπερ σταρ Αμερικανίδας τραγουδίστριας βρίσκεται στο μικροσκόπιο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας. Πώς συνδέονται οι εμφανίσεις της με αυξήσεις τιμών.
Artificial Intelligence, Texniti Noimosini
BUSINESS LIFE

Γιατί ακόμη και οι σταρ του Χόλιγουντ φοβούνται την Τεχνητή Νοημοσύνη

Ηθοποιοί όπως η Σκάρλετ Γιόχανσον και συγγραφείς όπως ο Τζον Γκρίσαμ μηνύουν εταιρείες τεχνολογίας για τη μη εξουσιοδοτημένη χρήση της εικόνας και των λέξεών τους, όπως σημειώνει ο Economist.
BUSINESS LIFE

Πώς πήραν πάλι ζωή οι θρυλικοί Beatles χάρη στην τεχνητή νοημοσύνη

Το τελευταίο τραγούδι των Beatles με συμμετοχή και των τεσσάρων μελών του συγκροτήματος, το single "Now and then", κυκλοφορεί 53 χρόνια μετά τη διάλυσή του. «Αναστήθηκε» κασέτα του Λένον με τη σύγχρονη τεχνολογία.