Οι πλούσιοι της υφηλίου έχουν αρχίσει να γίνονται πιο «σεμνοί» ή μυστικοπαθείς και στρέφονται, με ταχύ ρυθμό, στις ιδιωτικές συμφωνίες για την αγορά κλασσικών αυτοκινήτων, επαύλεων και έργων τέχνης, γυρίζοντας τις πλάτες στις δημοπρασίες.
Σύμφωνα με στοιχεία του CNBC, ενώ οι συνδυασμένες πωλήσεις σε δημοπρασίες για τους οίκους Sotheby's, Christie's και Phillips μειώθηκαν κατά 19% το 2023, οι ιδιωτικές πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 4% στον οίκο Sotheby's και κατά 5% στον Christie's, με το συνολικό ποσό να φθάνει στα 2,4 δισ. δολάρια
Η τάση είναι πιο εμφανής στα πανάκριβα κλασσικά αυτοκίνητα και κυρίως σε ορισμένα μοντέλα που είναι σπάνια. Η RM Sotheby's, η εταιρεία δημοπρασιών κλασικών αυτοκινήτων, ανέφερε ότι οι ιδιωτικές αγοραπωλησίες στις οποίες αποτελεί τον «μεσίτη» έχουν ενισχυθεί ισχυρά την τελευταία 4ετία, με ένα από τα πλεονεκτήματα να έγκειται και στο γεγονός ότι το τελικό τίμημα δεν δημοσιοποιείται, εκτός φυσικά εάν το θελήσουν οι δύο συναλλασσόμενες πλευρές.
«Η λέξη – κλειδί είναι η διακριτικότητα», σημειώνει ο Σ. Μέγιερ, επικεφαλής ιδιωτικών πωλήσεων της RM Sotheby's και προσθέτει «τελικά αυτό που θέλουν είναι να αγοράσουν ό,τι επιθυμούν αλλά χωρίς να πέφτουν πάνω τους τα φώτα της δημοσιότητας».
Η άνοδος των ιδιωτικών πωλήσεων για κλασικά αυτοκίνητα, έργα τέχνης, ακίνητα και άλλες αγορές οφείλεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, την τεχνολογία και τη μείωση των τιμών των συλλεκτικών αντικειμένων. Όταν ένα έργο τέχνης ή ένα κλασικό αυτοκίνητο βγαίνει σε δημοπρασία, τα αποτελέσματα, και μερικές φορές ο πωλητής, εμφανίζονται με ταχύτητα αστραπής στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προσελκύοντας, σε αρκετές περιπτώσεις και ιδιαίτερα αρνητικά σχόλια.
Στον τομέα των ακινήτων, πολλές από τις μεγαλύτερες συμφωνίες στο Μανχάταν, το Μαλιμπού, το Άσπεν, τα Χάμπτονς και το Παλμ Μπιτς γίνονται πλέον σε ιδιωτικές ή «εκτός αγοράς» πωλήσεις. Μία πολυτελής έπαυλη στο Greenwich Village του Μανχάταν πωλήθηκε φέτος σε μια συμφωνία εκτός αγοράς για 72,5 εκατομμύρια δολάρια, η οποία είναι η πιο ακριβή αγοραπωλησία τέτοιου είδους για την πόλη. Μια έπαυλη 13.000 τετραγωνικών μέτρων στο Palm Beach πωλήθηκε εκτός αγοράς για 60 εκατομμύρια δολάρια.
Το Λος Άντζελες θεωρείται η γενέτειρα των off-market συμφωνιών, ξεκινώντας από τις δεκαετίες του 1980 και 1990, όταν διασημότητες και αστέρες του κινηματογράφου ήθελαν να αποφύγουν τις… επιθέσεις θαυμαστών στα σπίτια τους. Η τάση αυτή έχει εξαπλωθεί πλέον και σε όσους είναι πλούσιοι χωρίς απαραίτητα να είναι και διάσημοι.
Στην περίπτωση των ακινήτων οι μεσίτες υποστηρίζουν ότι σημαντικό μερίδιο στις εκτός αγοράς και χωρίς διαφήμιση ή έκθεση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αγοραπωλησίες έχει και η ασφάλεια. Τονίζουν ότι αρκετοί αγοραστές δεν θέλουν να έχει εκτεθεί το σπίτι που θα αποκτήσουν σε κοινή θέα και να γίνει βορά ακόμη και για τους διαρρήκτες.