Παρά το γεγονός ότι οι επιχειρήσεις είναι καλύτερα προετοιμασμένες να αντιμετωπίσουν το δεύτερο lockdown του 2020, το οποίο ξεκινά από αύριο, καθώς έχουν και την εμπειρία των μέτρων της προηγούμενης άνοιξης είναι σαφές ότι οι περιορισμοί θα προκαλέσουν σημαντική αναστάτωση στη δραστηριότητά τους και πιθανώς στα συνολικά μεγέθη τους για το έτος.
Σαφώς μεγάλη σημασία έχει και ο κλάδος δραστηριότητας μίας επιχείρησης, με την Pantelakis Securities να εξετάζει σε report της τις προοπτικές αλλά και τις «αντοχές» επτά εισηγμένων εταιρειών.
Ξεκινώντας με τον ΟΠΑΠ η Pantelakis τονίζει ότι οι επιπτώσεις από τα νέα μέτρα περιορισμού των τριών εβδομάδων θα είναι λιγότερο «επιθετικές» σε σύγκριση με την προηγούμενη άνοιξη, καθώς α. η διάρκειά τους είναι πιο περιορισμένη, β. δεν θα υπάρξει αναβολή των πρωταθλημάτων ποδοσφαίρου είτε στην Ελλάδα είτε στην Ευρώπη και γ. ο ΟΠΑΠ έχει φροντίσει να προχωρήσει σε αύξηση του ποσοστού του στην online εταιρεία Stoiximan (στο 69% από 37,5%, ενώ σύντομα αυτό θα φθάσει στο 84,5%), η οποία διαθέτει μερίδιο σχεδόν 45% στο online στοίχημα.
Το κλείσιμο των εμπορικών καταστημάτων σαφώς θα επηρεάσει αρνητικά την εταιρεία Jumbo, με εκτίμηση ότι θα μειώσει σημαντικά τα συνολικά της έσοδα για το 2020. Βάσει των εκτιμήσεων της Pantelakis κατά τη διάρκεια του Νοεμβρίου θα υπάρξει πτώση πωλήσεων 38% στην εγχώρια αγορά για την εταιρεία, η οποία, όμως, κατά τη διάρκεια των μηνών Σεπτεμβρίου και Οκτωβρίου έχει κατορθώσει να καλύψει σημαντικό μέρος των απωλειών που είχε κατά τη διάρκεια του προηγούμενου lockdown αλλά και αυτών που προήλθαν από την όχι και τόσο καλή πορεία του τουρισμού. Στα θετικά για τη Jumbo το γεγονός ότι επωφελείται από τα κυβερνητικά μέτρα για τη μείωση των ενοικίων, ενώ αναμένεται ότι θα επιτύχει διψήφια αύξηση πωλήσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου του Δεκεμβρίου, με δεδομένη και τη «δίψα» των καταναλωτών για μία έστω και προσαρμοσμένη επιστροφή στην κανονικότητα της κοινωνικής τους ζωής.
Σε πλήρη αντίθεση σημαντικό εκτιμάται ότι θα είναι το πλήγμα για την εταιρεία Fourlis, παρά το γεγονός ότι διαθέτει ισχυρό κανάλι online πωλήσεων. Η διαφορά με τη Jumbo έγκειται κυρίως στα είδη τα οποία εμπορεύεται η εταιρεία, δηλαδή τον οικιακό εξοπλισμό κατά κύριο λόγο μέσω των IKEA και τα αθλητικά είδη πάσης φύσεως μέσω των Intersport/TAF. Επιπρόσθετα το αρνητικό μακροοικονομικό περιβάλλον, το οποίο θα επιδεινωθεί περαιτέρω από τις τρεις εβδομάδες περιοριστικών μέτρων, αναμένεται ότι θα οδηγήσει σε συγκράτηση των καταναλωτικών δαπανών στους τομείς δραστηριότητας της Fourlis.
Πολύ καλά προετοιμασμένη, όπως άλλωστε έχει και η ίδια τονίσει σε επίσημες ανακοινώσεις της αλλά έχουν δείξει και τα οικονομικά της αποτελέσματα από την αρχή του έτους είναι η εταιρεία Sarantis. Οι καταναλωτές θα συνεχίσουν να δαπανούν μέρος των διαθέσιμων χρημάτων τους για τις αγορές ειδών υγιεινής που διαθέτει η εταιρεία, ενώ η ισχυρή παρουσία της στις αγορές Κεντρικής – Ανατολικής Ευρώπης αποτελεί έναν ακόμη παράγοντα που μπορεί να προσφέρει περαιτέρω στήριξη και κατά τη διάρκεια των περιορισμών του Νοεμβρίου.
Ανάλογη αντοχή εκτιμάται ότι θα επιδείξει και η εταιρεία Κρι-Κρι, με δεδομένο και το γεγονός ότι οι πωλήσεις της κατά τη διάρκεια του δ’ τριμήνου στηρίζονται περισσότερο στην εμπορία γαλακτοκομικών προϊόντων και κυρίως γιαουρτιού και όχι παγωτού όπως συμβαίνει κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Άλλωστε η κατανάλωση γιαουρτιού ακολούθησε αυξητική πορεία, τόσο στην Ελλάδα όσο και στις διεθνείς αγορές και στην περίοδο του πρώτου lockdown, τάση η οποία εκτιμάται ότι θα συνεχιστεί.
Κάτι παραπάνω από ισχυρό αναμένεται ότι θα είναι το πλήγμα από τα περιοριστικά μέτρα τόσο για τα ΕΛΠΕ όσο και για τη Motor Oil, καθώς πέραν όλων των άλλων θα υπάρξει και μείωση της κατανάλωσης καυσίμων εξαιτίας του περιορισμού και στις μετακινήσεις με αυτοκίνητο. Σε περίπτωση που τα τρέχοντα μέτρα περιορισμού διαρκέσουν τρεις εβδομάδες, όπως έχει προγραμματιστεί και δεν υπάρξει ανάγκη για περαιτέρω επέκτασή τους, η Pantelakis Sec. αναμένει ότι η πτώση στη ζήτηση καυσίμων για το δ’ τρίμηνο θα φθάσει στο 10% σε ετήσια βάση.