Τέσσερα σχήματα με έντονο το ελληνικό στοιχείο εκδήλωσαν ενδιαφέρον για την παραχώρηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας. Πρόκειται για γνωστούς Έλληνες επιχειρηματίες που έχουν συνάψει στρατηγική συνεργασία με διεθνείς διαχειριστές αεροδρομίων, όπως επιτάσσει ο διαγωνισμός που διενεργεί το Υπερταμείο.
Τα τέσσερα σχήματα είναι τα εξής:
- ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.- GMR Airports Limited. Πρόκειται για το σχήμα που έχει κερδίσει το διαγωνισμό για την παραχώρηση του αεροδρομίου στο Καστέλι. Η GMR Airports είναι ινδική εταιρεία με μεγάλη πείρα στη διαχείριση αεροδρομίων.
- ΜΥΤΙΛHΝΑΙΟΣ Α.Ε.-CORPORATION AMERICA AIRPORTS S.A. Η Corporation America είναι λατινοαμερικάνικη εταιρεία διαχείρισης αεροδρομίων με παρουσία σε 56 αεροδρόμια, από τα οποία μεταφέρονται ετησίως 80 εκατ. επιβάτες
- Egis Airport Operation-AKTOR CONCESSIONS SINGLE MEMBER S.A.- Aéroports de la Cote d’Azur. Η Άκτωρ Παραχωρήσεις, θυγατρική της Ελλάκτωρ των Ολλανδών της Reggeborgh είναι η ελληνική παρουσία σε αυτή την κοινοπραξία Οι άλλες δύο γαλλικές εταιρείες έχουν μεγάλη πείρα στη διαχείριση αεροδρομίων. Μάλιστα, ο τομέας αυτοκινητόδρομων της Egis συνεργάζεται με την Ακτωρ και στην Αττική Οδό,
- FRAPORT AG- DELTA AIRPORT INVESTMENTS A.E.- ΠΗΛΕΑΣ Α.Ε, Στην κοινοπραξία αυτή η γερμανική Fraport είναι ο operator. Γνωστή πλέον στην Ελλάδα αφού έχει κερδίσει το διαγωνισμό για την εκμετάλλευση 14 ελληνικών περιφερειακών αεροδρομίων, τα αποτελέσματα των οποίων μέχρι σήμερα είναι άκρως ικανοποιητικά αφού έχουν αναβαθμίσει τις υπηρεσίες τους και έχουν συμβάλλει στην άνοδο του τουριστικού προϊόντος. Η Delta Airport Investments είναι συμφερόντων του επιχειρηματία Δημήτρη Κοπελούζου και η Πηλέας ανήκει στην οικογένεια Κωνσταντακόπουλου που ελέγχει το Costα Νavarino.
Σημειώνεται πως η ανοδική πορεία των μεγεθών του αεροδρομίου της Καλαμάτας (περίπου 390.000 επιβάτες το 2022) οφείλεται σε μεγάλο ποσοστό και στο συγκρότημα του Costa Navarino που προσελκύει πελάτες από όλη την υφήλιο. Μάλιστα το αεροδρόμιο της Καλαμάτας ονομάζεται: Κρατικός Αερολιμένας Καλαμάτας «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος», στη μνήμη του εφοπλιστή- επιχειρηματία που συνέβαλλε τα μέγιστα στην ανάδειξη της Μεσσηνίας ως τουριστικού προορισμού.
Τα επόμενα βήματα του διαγωνισμού και οι επενδύσεις που απαιτούνται
Η προεπιλογή των διαγωνιζομένων (short list), η οποία θα σημάνει την έναρξη της δεύτερης φάσης της διαγωνιστικής διαδικασίας, αναμένεται ότι θα ολοκληρωθεί εντός του πρώτου τριμήνου του 2023. Μετά θα ακολουθήσει η δεύτερη φάση, των οικονομικών προσφορών.
Η περίοδος παραχώρησης έχει οριστεί για 40 χρόνια και στόχος της ιδιωτικοποίησης είναι οι επενδύσεις υποδομών από τον παραχωρησιούχο που θα αναβαθμίσουν το αεροδρόμιο το οποίο τα τελευταία χρόνια εμφανίζει διαρκώς αυξημένη κίνηση η οποία σε ποσοστό 90% προέρχεται από διεθνείς πτήσεις.
Οι επενδύσεις θα επικεντρωθούν στο εκσυγχρονισμό και την επέκταση του κτιρίου των επιβατών (terminal) αλλά και στους χώρους στάθμευσης των αεροσκαφών.
Όπως αναφέρουν από το Υπερταμείο, ο διαγωνισμός για το Διεθνές Αεροδρόμιο της Καλαμάτας αποτελεί το πρώτο πολύ μεγάλο βήμα για την αξιοποίηση των 23 περιφερειακών αεροδρομίων.
Θεωρούν μάλιστα πως το μεγάλο ενδιαφέρον για την Καλαμάτα θα αποτελέσει πρόκριμα και για τα υπόλοιπα αεροδρόμια και πως λίγο-πολύ τα ίδια σχήματα ενδεχομένως θα υποβάλλουν προσφορές και για τα υπόλοιπα 22 αεροδρόμια.
Όπως υποστηρίζουν, η αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων θα αλλάξει άρδην την εικόνα της χώρας στον τομέα των μεταφορών, ο οποίος είναι κρίσιμος για τη βελτιστοποίηση της εξυπηρέτησης των πολιτών, αλλά και για την τουριστική ανάπτυξη της χώρας.
Σύμβουλος για 22 αεροδρόμια
Υπενθυμίζεται πως για τα υπόλοιπα 22 περιφερειακά αεροδρόμια, έχει εκκινήσει ο διαγωνισμός για την επιλογή Συμβούλου (χρηματοοικονομικού, νομικού, τεχνικού/κυκλοφοριακού) και η υποβολή προσφορών έχει οριστεί για τις 6 Φεβρουαρίου 2023. Η ολοκλήρωση του διαγωνισμού και η υπογραφή σύμβασης με τον σύμβουλο για τα 22 περιφερειακά αεροδρόμια αναμένεται το πρώτο τρίμηνο του 2023.
Όπως έχει γράψει το BD, στόχος του Υπερταμείου είναι τα αεροδρόμια να δοθούν «πακέτο» σε έναν παραχωρησιούχο για την αναβάθμισή τους και όχι να γίνει ένας διαγωνισμός για τα πιο κερδοφόρα. Έτσι, θα αποφευχθεί να δημιουργηθεί μια κατάσταση με περιφερειακά αεροδρόμια δύο ταχυτήτων με κάποια εξ αυτών να εκσυγχρονίζονται και κάποια να διατηρούν απαρχαιωμένες υποδομές.
Τα 22 περιφερειακά αεροδρόμια που βρίσκονται στον έλεγχο του Υπερταμείου είναι τα εξής: Ιωάννινα, Αραξος, Αλεξανδρούπολη, Κάλυμνος, Αστυπάλαια, Κάρπαθος, Ικαρία, Καστελόριζο, Κάσος, Καστοριά, Λέρος, Μήλος, Κύθηρα, Χίος, Σκύρος, Σύρος, Πάρος, Σητεία, Νάξος, Νέα Αγχίαλος, Λήμνο και Κοζάνη.