Τον δρόμο για μαζικές ηλεκτρονικές διασταυρώσεις, που θα αποκαλύψουν με μεγαλύτερη ακρίβεια τα ανασφάλιστα οχήματα και θα επιτρέψουν την επιβολή των προβλεπόμενων προστίμων, ανοίγει η δημιουργία νέας ψηφιακής υπηρεσίας από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, στην οποία θα συγκεντρωθούν όλα τα στοιχεία για τα οχήματα, που σήμερα βρίσκονται διάσπαρτα στα αρχεία διαφορετικών υπηρεσιών.
Στο νομοσχέδιο για το Κτηματολόγιο, που κατατέθηκε χθες στη Βουλή, έχουν ενσωματωθεί ρυθμίσεις που προωθεί το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με στόχο να συγκεντρωθούν σε μία ψηφιακή βάση δεδομένων, για πρώτη φορά, όλα τα στοιχεία για τα οχήματα της χώρας.
Με αυτό τον τρόπο, επιδιώκεται να δοθεί λύση και σε ένα πρόβλημα που απασχολεί εδώ και χρόνια τις αρχές και τις ασφαλιστικές εταιρείες: ενώ υπάρχουν σε ισχύ διατάξεις που επιτρέπουν τον εντοπισμό μέσω διασταυρώσεων των ανασφάλιστων οχημάτων και την επιβολή κυρώσεων, στην πράξη οι σχετικές ρυθμίσεις παραμένουν ανεφάρμοστες, καθώς υπάρχει έλλειμμα αξιοπιστίας στα στοιχεία που διατηρούνται σε διαφορετικά αρχεία δημοσίων υπηρεσιών (υπουργείο Οικονομικών, υπουργείο Μεταφορών κ.α.).
Όπως τόνιζε τον Μάρτιο ο πρόεδρος της Επιτροπής Αυτοκινήτων της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος, Δημήτρης Ζορμπάς, «γίνεται προσπάθεια ενοποίησης των μητρώων όλων των φορέων από το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και επομένως ακριβής εντοπισμός των ανασφάλιστων οχημάτων». Σημειωτέον ότι, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του κ. Ζορμπά, ο αριθμός των ανασφάλιστων αυτοκινήτων φθάνει τα 555.000.
Με τις ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο, δημιουργούνται οι ψηφιακές υπηρεσίες με τις ονομασίες "myAuto" και "Audit-Car", με τις οποίες παρέχεται πρόσβαση, σε πραγματικό χρόνο, στους ιδιοκτήτες οχημάτων και στις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές, αντίστοιχα, σε πληροφορίες που αφορούν τα οχήματα.
Αυτές οι προαναφερόμενες ψηφιακές υπηρεσίες παρέχονται μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-Ε.Ψ.Π.), τις οποίες αναπτύσσει και παρέχει η Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών (Γ.Γ.Ψ.Δ.Α.Δ.),σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (Γ.Γ.Π.Σ.Δ.Δ.), η οποία είναι αρμόδια για τη διαχείριση και λειτουργία αυτών.
Ειδικότερα, μέσω της πύλης "my Auto", που θα απευθύνεται στους ιδιοκτήτες οχημάτων και της πύλης "Audit-Car", στην οποία θα έχουν πρόσβαση οι ελεγκτικές αρχές, θα παρέχονται με ενημέρωση σε πραγματικό χρόνο για αλλαγές πληροφορίες που αφορούν:
α) την ημερομηνία έκδοσης και ανάκλησης της άδειας κυκλοφορίας και τα λοιπά βασικά στοιχεία αυτής,
β) την ημερομηνία καταβολής τελών κυκλοφορίας,
γ) την περίοδο ασφαλιστικής κάλυψης σε ισχύ και το ιστορικό ασφαλιστικών αποζημιώσεων,
δ) το ιστορικό Κέντρου Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό, αν το όχημα εισήχθη μεταχειρισμένο, με βάση τις διελεύσεις και τα διανυθέντα χιλιόμετρα,
ε) τον τύπο και το μοντέλο του οχήματος,
στ) τη θέση του οχήματος σε προσωρινή ακινησία,
ζ) τον τεχνικό έλεγχο του οχήματος και
η) την ένταξή του στο Μητρώο Κλεμμένων Οχημάτων της Ελληνικής Αστυνομίας.
Έτσι, θα μπορούν να γίνονται διασταυρώσεις για να εντοπίζονται τα οχήματα που πράγματι βρίσκονται σε κυκλοφορία ενώ είναι ανασφάλιστα και να αποφεύγονται σφάλματα, όπως το να χαρακτηρισθεί ως ανασφάλιστο ένα όχημα που έχει, στην πραγματικότητα, δηλωθεί στην Αστυνομία ως κλεμμένο.
Όπως εξηγείται στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου, «μέχρι σήμερα οι βασικές πληροφορίες σχετικά με τα οχήματα παρέχονται αποσπασματικά από βάσεις δεδομένων διαφόρων φορέων και όχι σε όλες τις περιπτώσεις σε πραγματικό χρόνο, με αποτέλεσμα να προκύπτουν γραφειοκρατικές αγκυλώσεις και καθυστερήσεις.
Με την προτεινόμενη ρύθμιση εισάγεται η δυνατότητα συγκεντρωτικής πρόσβασης, ψηφιακά, σε πλήθος πληροφοριών που αφορούν στο όχημα, τόσο στους ίδιους τους ιδιοκτήτες αυτών όσο και στις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές προς τον σκοπό της εξοικονόμησης χρόνου, αλλά και της ασφαλέστερης άντλησης και διασταύρωσης των τηρουμένων στα μητρώα του Δημοσίου στοιχείων που αφορούν στο όχημα».
Ο ηλεκτρονικός εντοπισμός και οι κυρώσεις
Με τη νέα βάση δεδομένων που δημιουργείται, θα διευκολυνθεί η διαδικασία ηλεκτρονικού εντοπισμού ανασφάλιστων οχημάτων, που προβλέπεται ήδη από το 2013 (νόμος 4141/2013, όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του από τον νόμο 4484/2017). Τη διαδικασία ηλεκτρονικού εντοπισμού ανασφάλιστων εφαρμόζει η Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (Δ.ΗΛΕ.Δ.) της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.).
Η Δ.ΗΛΕ.Δ. θα προχωρά στις διασταυρώσεις μέσω της ενιαίας, πλέον, βάσης δεδομένων και, στη συνέχεια, θα αποστέλλει ειδοποιητήρια επιστολή προς τον ιδιοκτήτη του ανασφάλιστου οχήματος (είτε με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο,
είτε στην ηλεκτρονική θυρίδα μηνυμάτων TaxisNet, είτε στην τελευταία δηλωθείσα φορολογική κατοικία), καλώντας τον άμεσα να ασφαλιστεί, πληρώνοντας ταυτόχρονα ηλεκτρονικό παράβολο υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου, το ύψος του κυμαίνεται από 100 έως 250 ευρώ, ανάλογα με τον τύπο και τον κυβισμό του οχήματος.
Ειδικότερα, το ύψος του παραβόλου ορίζεται κατά κατηγορία οχήματος ως εξής:
- εκατό (100) ευρώ για δίκυκλα οχήματα έως 250 cc,
- εκατόν πενήντα (150) ευρώ για δίκυκλα οχήματα από 251 cc και άνω,
- διακόσια (200) ευρώ για αυτοκίνητα έως 1000 cc,
- διακόσια πενήντα (250) ευρώ για αυτοκίνητα από 1001 cc και άνω.
Σε περίπτωση που ο ιδιοκτήτης παραλείψει να προβεί στη σύναψη της ασφάλισης, ο νόμος ορίζει ότι η Δ.ΗΛΕ.Δ. θα αποστέλλει τα στοιχεία του και τα στοιχεία του οχήματός του στην Αστυνομική Αρχή του τόπου διαμονής του και θα επιβάλλονται σε βάρος του οι ήδη υφιστάμενες και προβλεπόμενες από τον νόμο διοικητικές και ποινικές κυρώσεις για τους ανασφάλιστους ιδιοκτήτες οχημάτων.
Σημειώνεται ότι ασφαλιστικές εταιρείες οφείλουν κατά την έκδοση των ασφαλιστηρίων συμβολαίων τους να διαπιστώνουν εάν οι ιδιοκτήτες που εντοπίστηκαν ανασφάλιστοι κατά την ηλεκτρονική διασταύρωση έχουν πληρώσει το ηλεκτρονικό παράβολο που έχουν χρεωθεί και ακολούθως να προβαίνουν στην ασφάλιση του εν λόγω οχήματος.