Με «χαμόγελα» έκλεισε η πασχαλινή αγορά για το σούπερ μάρκετ, ανεξαρτήτως του γεγονότος ότι από τις πωλήσεις αμνοεριφίων οι αλυσίδες κατέγραψαν ζημιές. Και πλέον, μέχρι τουλάχιστον τον Σεπτέμβριο, που «κλείνει» η τουριστική περίοδος – αν και σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως στην Κρήτη κρατά ως και το Οκτώβριο – οι πωλήσεις θα διατηρήσουν την ανοδική τους δυναμική. Στο τελευταίο τρίμηνο του έτους θα φανούν οι αντοχές της εσωτερικής αγοράς. Όλα αυτά βέβαια εκτός απροόπτου.
Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες του BD οι πωλήσεις των αλυσίδων σούπερ μάρκετ στη διάρκεια της πασχαλινής αγοράς παρουσίασαν αύξηση κατά περίπου 5%, σημαντικά υψηλότερα του πληθωρισμού των τροφίμων, όπως μετράται από τις εταιρείες ερευνών. Αυτή όμως είναι η γενική αποτίμηση, διότι όπως επισημαίνουν πηγές της αγοράς οι πωλήσεις των αμνοεριφίων ήταν ζημιογόνες σε όλες τις αλυσίδες.
Η τιμή των περίπου 10 ευρώ το κιλό «καθορίστηκε» ουσιαστικά από το υπουργείο Ανάπτυξης μέσα από το καλάθι του νοικοκυριού για πολιτικούς λόγους, ενόψει και της προεκλογικής περιόδου και προκάλεσε ζημιές στα σούπερ μάρκετ. Όπως έλεγε χαρακτηριστικά επιχειρηματίας του κλάδου στο BD, «εμείς χάσαμε περί τα 200.000 ευρώ από το αρνί».
Ίσως να κόστισαν και 2 εκατ. ευρώ στον κλάδο οι πωλήσεις των αμνοεριφίων. Πάντως, ενώ οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχασαν από την μία πλευρά, ωστόσο χρησιμοποιώντας το αρνί ως «κράχτη» έναντι των καταναλωτών αύξησαν πωλήσεις και κέρδη από άλλες κατηγορίες, ενώ πολλά κρεοπωλεία έχασαν πωλήσεις διότι δεν είχαν την δυνατότητα να πουλήσουν κάτω από περίπου 15 ευρώ το κιλό.
Με το τέλος της πασχαλινής αγοράς, ο κλάδος του οργανωμένου λιανεμπορίου ατενίζει πλέον με αισιοδοξία την τουριστική περίοδο και δεδομένου ότι οι μεγάλες αλυσίδες, κατά το μάλλον ή ήττον, διαθέτουν παρουσία σε τουριστικές περιοχές ευελπιστούν για πολύ καλόο αποτέλεσμα.
Ωστόσο τα εγγενή προβλήματα της ελληνικής αγοράς συνεχίζουν να απασχολούν τις διοικήσεις των μεγάλων επιχειρήσεων του λιανεμπορίου. Επί παραδείγματι, το γεγονός ότι η αγορά της Αττικής εμφανίζει τον χαμηλότερο ρυθμό ανάπτυξης – μόλις 0,9% στο πρώτο τρίμηνο του 2024 – μεταξύ όλων των γεωγραφικών περιοχών της χώρας, αποτελεί αντικείμενο σοβαρού προβληματισμού.
Πηγές της αγοράς έλεγαν πως η Αττική είναι πλέον η πιο ακριβή περιοχή της Ελλάδας. Έχει πολύ υψηλό κόστος διαβίωσης. Το γεγονός όμως ότι αποτελεί περίπου το 50% του ελληνικού λιανεμπορίου, δεν μπορεί παρά να προκαλεί σοβαρό προβληματισμό για την γενικότερη επιχειρηματική στρατηγική των αλυσίδων. Το πώς θα αποτυπωθεί αυτή η ανησυχία σε συγκεκριμένα μέτρα επιχειρηματικής στρατηγικής θα φανεί στο επόμενο διάστημα.