Η ΑΒ Βασιλόπουλος, παρά το γεγονός ότι ανήκει σε έναν ισχυρό ευρωπαικό πολυεθνικό όμιλο, την Ahold Delhaize, ωστόσο συνεχίζει να έχει στρατηγικά προβλήματα στη φυσιογνωμία της. Εγκλωβισμένοι στο παλιό σλόγκαν «και του πουλιού το γάλα», οι καταναλωτές την θεωρούν ακριβή και αυτό της κοστίζει σε πωλήσεις και κέρδη.
Πέρυσι οι πωλήσεις της παρουσίασαν αύξηση μόλις 0,76%, ενώ σε συγκρίσιμη βάση η ανάπτυξη της είχε αρνητικό πρόσημο. Τούτο πρακτικά σημαίνει ότι η εταιρεία στη διάρκεια του 2022 έχασε μερίδιο αγοράς. Το ίδιο συνέβη και με τα αποτελέσματα, από κέρδη 43 εκατ. ευρώ το 2021 πέρυσι κατέγραψε ζημιές 2,4 εκατ. ευρώ - «είχαμε μία κακή χρονιά ανάμεσα σε πολλές καλές χρονιές», είπε ο κ. Νίκος Λαβίδας, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας σε συνέντευξη Τύπου με την ευκαιρία των ετήσιων αποτελεσμάτων. Και ο ίδιος το απέδωσε και στη γενικότερη τάση που επικρατεί στον κλάδο, της μείωσης των περιθωρίων κέρδους.
Ωστόσο, ο κ. Λαβίδας τόνισε κατ' επανάληψη την προαναφερόμενη αντίφαση, δηλαδή την εικόνα που έχουν οι καταναλωτές για την εταιρεία και την πραγματικότητα των καταστημάτων. Ανέφερε μάλιστα πως μεταξύ των πέντε μεγάλων αλυσίδων η ΑΒ Βασιλόπουλος είναι η τρίτη πιο φθηνή, με βάση το «καλάθι του νοικοκυριού», ενώ οι άλλες δύο είναι ελάχιστα πιο φθηνές από αυτήν.
Για να μπορέσει η διοίκηση της εταιρείας να σπάσει αυτό τον «φαύλο κύκλο» ενισχύει ακόμη περισσότερο την ανάπτυξη προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, με νέες κατηγορίες και στα επόμενα χρόνια ο αριθμός τους θα φτάσει στα 1.600 προϊόντα. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι η ιδιωτική ετικέτα κατέχει το 25% των ετήσιων πωλήσεων της επιχείρησης, ενώ ο ρυθμός ανάπτυξης της είναι διψήφιος. Μάλιστα αποκάλυψε πως το υπουργείο Ανάπτυξης ζήτησε από την εταιρεία –πιθανόν κι από άλλες εταιρείες του κλάδου– να προχωρήσουν σε έκπτωση του 5% σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, με την τοποθέτηση ειδικής ταμπέλας στο ράφι ή στο ψυγείο του καταστήματος. Και τούτο προφανώς μετά από την απροθυμία της βιομηχανίας να πράξει κάτι αντίστοιχο σε επώνυμα προϊόντα.
Πάντως ο κ. Λαβίδας –αφού διευκρίνισε απαντώντας σε σχετική ερώτηση πως ο ίδιος μόλις στα τέλη του περασμένου χρόνου ανέλαβε το μάνατζμεντ της αλυσίδας– εξήγησε πως οι ζημιές του 2022, οφείλονται στην αύξηση τους κόστους της ενέργειας κατά 24 εκατ. ευρώ, στις πληθωριστικές αυξήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα κατά 9 εκατ. ευρώ και κατά 10 εκατ. ευρώ στις επενδύσεις σε τιμές - «καλάθι του νοικοκυριού» - και σε άλλες έκτακτες νομοθετικές διατάξεις.
Επίσης ανέφερε ότι η μείωση κατά 14% του χρόνου αποπληρωμής των φρέσκων προϊόντων στέρησε από την επιχείρηση ρευστότητα ύψους 80 εκατ. ευρώ και γι΄ αυτό τον λόγο εκδόθηκε ομολογιακό δάνειο 70 εκατ. ευρώ και δόθηκαν καταστήματα με τη μέθοδο του sale - lease back που θα αποφέρουν 20 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, εφέτος τα πράγματα εξελίσσονται καλύτερα για την εταιρεία, σύμφωνα με τον κ. Λαβίδα, και στο 9μηνο η οικονομική χρήση έχει κέρδη. Ενώ εξέφρασε την εκτίμηση του πως στη διάρκεια του 2024 ο πληθωρισμός των τροφίμων θα πέσει στο 5%. Στη διάρκεια του 2022 οι επενδύσεις της εταιρείας ανήλθαν στα 65,4 εκατ. ευρώ, δημιουργώντας 51 νέα καταστήματα, εκ των οποίων τα 4 ανήκουν στην εταιρεία και τα 47 είναι franchise – και στις 31 Δεκεμβρίου του 2022 η εταιρεία διέθετε 632 καταστήματα. Και απασχολούσε 13.896 εργαζομένους, με 878 εργαζομένους λιγότερους από το 2021.
Επίσης είπε ότι το 50% των πωλήσεων γίνεται με προσφορές και οι προωθητικές ενέργειες κοστίζουν περισσότερα από 230 εκατ. ευρώ ευρώ. Τα λεγόμενα προϊόντα χαμηλής τιμής –η νέα σειρά ιδιωτικής ετικέτας που έχει λανσάρει από πέρυσι η εταιρεία– ανέρχονται σε 800 και στα επόμενα χρόνια θα ανέλθουν στα 1.600 – φέτος εισήγαγε 260 νέους κωδικούς ιδιωτικής ετικέτας. Το 2024 πρόκειται να εισάγει 450 νέους κωδικούς προϊόντων. Αναφορικά με την εξέλιξη του δικτύου, ο κ. Λαβίδας είπε ότι ως το 2025 πρόκειται να δημιουργηθούν 198 νέα καταστήματα, εκ των οποίων 16 θα ανήκουν στην εταιρεία και τα 182 θα είναι franchise. Πρόκειται για συνολική επένδυση ύψους 181 εκατ. ευρώ.