Στις 11 Ιανουαρίου είναι προγραμματισμένη η έκτακτη γενική συνέλευση της Ελλάκτωρ ώστε οι μέτοχοι να δώσουν το πράσινο φως για την πώληση του 25% της Άνεμος στον όμιλο της Motor Oil.
Με την πώληση αυτή ολοκληρώνεται ο εταιρικός μετασχηματισμός του ομίλου που ξεκίνησε πριν από περίπου ένα χρόνο, το Δεκέμβριο του 2022, όταν η Motor Oil, μέσω της θυγατρκής More απέκτησε από την Ελλάκτωρ το 75% της «Ανεμος», της δευτέρης μεγαλύτερης εταιρείας ΑΠΕ στην Ελλάδα. Ακολούθησε η πώληση της κατασκευαστικής Άκτωρ στην Intrakat και η μεταβίβαση του εμπορικού κέντρου Smart Park στην Τrade Εstates του ομίλου Fourlis.
Το τίμημα για το υπόλοιπο 25% της Άνεμος θα ανέλθει στα 123,5 εκατ. ευρώ και μαζί με τα έσοδα από την πώληση της Άκτωρ και του Smart Park θα διαμορφώσουν τα διαθέσιμα του ομίλου Ελλάκτωρ πάνω από τα 650 εκατ. ευρώ. Τα διαθέσιμα θα ενισχυθούν περαιτέρω με την είσπραξη 114 εκατ. ευρώ από την αποπληρωμή ενδοομιλικών δανείων προς την Άκτωρ τους επόμενους 24 μήνες αλλά και από την αποζημίωση 42,5 εκατ ευρώ προς την Άκτωρ Παραχωρήσεις μετά την καταγγελία και τη διακοπή της σύμβασης παραχώρησης της υποθαλάσσιας αρτηρίας Θεσσαλονίκης.
Η στρατηγική των Ολλανδών της Reggeborgh
Η στρατηγική των Ολλανδών της Reggeborgh προέβλεπε το «σπάσιμο» του ομίλου και την πώληση θυγατρικών με στόχο να αποπληρωθεί το ομόλογο των 670 εκατ. ευρώ με το «αλμυρό» επιτόκιο 6,4%, να ενισχυθεί η ρευστότητα και ο όμιλος να επικεντρωθεί πλέον σε τρεις δραστηριότητες: Στις παραχωρήσεις, με την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, στη διαχείριση απορριμμάτων μέσω της Ηλέκτωρ και στην ανάπτυξη ακινήτων μέσω της Reds.
Ήδη έχει αντιστραφεί η αρνητική πορεία των τελευταίων ετών και ο όμιλος επικεντρώνεται στην ανάπτυξη των κερδοφόρων συνεχιζόμενων δραστηριοτήτων. Στο 9μηνο του 2023 τα έσοδα από τις συνεχιzόμενες δραστηριότητες διαμορφώθηκαν στα 280 εκατ ευρώ, τα EBITDA στα 147 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη στα 54 εκατ. ευρώ. Το υψηλό περιθώριο κέρδους οφείλεται στη δραστηριότητα των παραχωρήσεων.
Οι κερδοφόρες συνεχιζόμενες δραστηριότητες
Η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις διαθέτει πλειοψηφική συμμετοχή στους αυτοκινητοδρόμους Αττική Οδός (65,8%) και Μορέας (71,7%), αλλά και σημαντικά ποσοστά (17-23%) στους αυτοκινητοδρόμους Ολυμπία Οδός και Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, καθώς και στη Γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου. Επίσης, έχει υπογράψει Σύμβαση Παραχώρησης για το δικαίωμα χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης της Μαρίνας Αλίμου, της μεγαλύτερης Μαρίνας των Βαλκανίων.
Πρόσφατα η Ελλάκτωρ διέψευσε ότι υπάρχουν σκέψεις για πώληση της ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, υποστηρίζοντας πως η εταιρεία αποτελεί τη μεγαλύτερη θυγατρική εταιρεία της Ελλάκτωρ με εκτιμώμενες συνολικές ταμειακές ροές, άνω του 1 δισ. ευρώ, από τις υφιστάμενες παραχωρήσεις κατά τη συμβατική τους διάρκεια.
Το επόμενο στοίχημα για τη διοίκηση της Ελλάκτωρ είναι το πώς θα αναπληρώσει τα κέρδη EBITDA της Αττικής Οδού, καθώς η σύμβαση λήγει στον Οκτώβριο του 2024. Σε ετήσια βάση τα EBITDA που αναλογούν στον όμιλο Ελλάκτωρ (κατέχει το 65% της Αττικής οδού) υπολογίζονται σε 120 εκατ. ευρώ.
Θα πρέπει να επισημανθεί πως η Άκτωρ Παραχωρήσεις θα λαμβάνει μερίσματα από την Αττική Οδό έως το 2025 και με την εκκαθάριση της εταιρείας θα λάβει και αρκετά εκατομμύρια ευρώ που βρίσκονται στο ταμείο της Αττικής οδού. Εκτιμάται ότι συνολικά στο ταμείο του ομίλου Ελλάκτωρ θα εισρεύσουν από την Αττική Οδό έως και το 2026 πάνω από 250 εκατ. ευρώ.
Στον τομέα των παραχωρήσεων ένα από τα μεγάλα έργα που διεκδικεί η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις σε κοινοπραξία με τη Μυτιληναίος είναι το τμήμα του ΒΟΑΚ Χερσόνησος - Ηράκλειο που θα κατασκευαστεί με τη μέθοδο της παραχώρησης, προϋπολογισμού 1,75 δισ. ευρώ με τις προσφορές να αναμένονται τις επόμενες ημέρες.
Η θυγατρική Ηλέκτωρ που δραστηριοποιείται στα έργα περιβάλλοντος έχει ετήσιο τζίρο 100 εκατ. ευρώ και κέρδη ebitda περί τα 15 εκατ. ευρώ και τους τελευταίους μήνες έχει καταφέρει να διευρύνει το ανεκτέλεστο έργων.
Οι επενδύσεις των 350 εκατ. ευρώ από τη Reds
Η επίσης θυγατρική Reds με νέα διοίκηση θα επικεντρωθεί στην ανάπτυξη των δύο περιουσιακών στοιχείων, του κτήματος Καμπά και της έκτασης στις Γούρνες Ηρακλείου Κρήτης, με ένα επενδυτικό πλάνο που εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 350 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται πως η Reds μετά την πώληση του Smart Parκ δεν έχει έσοδα. Επίσης, φαίνεται να έχει εγκαταλειφθεί το σχέδιο για ανάπτυξη οικιστικών ακινήτων σε όμορα οικόπεδα με το Smart Park που κατέχει η Reds.
Η διοίκηση της Ελλάκτωρ με CEO τον Ευθύμη Μπουλούτα, έχοντας ολοκληρώσει τη χρηματοοικονομική και λειτουργική αναδιάρθρωση του ομίλου θα κληθεί να διαχειριστεί τα υψηλά διαθέσιμα του ομίλου και να αναδείξει τις υπεραξίες που «κρύβουν» κατά τα λεγόμενα της διοίκησης οι εναπομείνασες δραστηριότητες. Για το 2024 δεν θα υπάρξει άλλη πώληση asset, όπως έχουν υποστηρίξει στελέχη της εταιρείας και η αγορά αναμένει έως το καλοκαίρι μια γενναία επιστροφή κεφαλαίου.
Ο όμιλος σταδιακά υλοποιεί το πρόγραμμα αγοράς ιδίων μετοχών που αποφάσισε πέρσι το καλοκαίρι και ήδη έχει αποκτήσει 910.000 ίδιες μετοχές.